Hirdetés
. Hirdetés

Több mint 30 millió forintnyi euró párolgott el a céges bankszámláról egy megtévesztő email miatt

|

Egy ajkai cég példája ismét rávilágít arra, hogy a digitális biztonság nem mellékes költség, hanem a vállalati működés alapfeltétele.

Hirdetés

Miután több mint 100 millió forint tűnt el egy hamis bankoldalon Zalában,  egy ajkai gazdasági társaság vált áldozatává egy klasszikus, de technológiailag egyre fejlettebb csalási formának, amelyet a nemzetközi szakirodalomban BEC (Business Email Compromise) néven emlegetnek.

Az ajkai vállalat ügyintézőjének azt hazudták, megváltozott a partnerük bankszámlaszáma. Egy ajkai gazdasági társaság a napokban kapott egy e-mailt, melyben külföldi üzletfelük arra kérte őket, hogy a jövőben egy másik bankszámlára utalják a leszállított áruk ellenértékét. Az e-mail látszólag olyan címről jött, amit már korábban is használtak kapcsolattartásra, így a kérésnek eleget tettek. Mivel az új számlára utalás eleinte nem sikerült, adategyeztetést kértek a beszállítótól, amihez a csalók által küldött e-mail címet használták. Természetesen a csalók elküldték a kért igazolásokat a külföldi cég nevében, így végül sor került több mint 30 millió forintnyi euró elutalására. A csalás akkor vált nyilvánvalóvá, amikor a valódi külföldi üzleti partner jelezte nekik, hogy nem kapta meg a pénzét, és azt is közölték, hogy nem változott meg a bankszámlaszámuk - tájékoztatta a ComputerTrends-et a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság.

Hirdetés

Az ilyen támadások technológiai háttere az e-mail kommunikáció gyenge pontjain alapul. Bár léteznek olyan hitelesítési protokollok, ezek bevezetése még mindig hiányos sok vállalatnál, különösen a kisebbeknél. A kiberbűnözők ráadásul mesterséges intelligenciával generált tartalmakat is használnak, hogy valósághűen utánozzák a partnerek kommunikációs stílusát, ami megnehezíti az emberi tényezőn alapuló felismerést. A probléma tehát nem csupán technológiai, hanem szervezeti és kulturális is: a digitális érettség hiánya és a túlzott bizalom együttese könnyű célponttá teszi a cégeket.

A gazdasági kár mellett reputációs veszteségek is fenyegetik azokat a vállalatokat, amelyek nem képesek megfelelően védekezni. Egy ilyen incidens után a partnerek bizalma meginoghat, a hatósági vizsgálatok pedig további költségeket és adminisztratív terheket róhatnak az érintett cégre. Az is előfordulhat, hogy a pénzügyi veszteségek behajthatatlanok maradnak, különösen akkor, ha a csalók külföldi számlákon vagy kriptovalután keresztül mozgatják az összegeket.

A magyar rendőrség és a kiberbiztonsági szakértők egyaránt hangsúlyozzák, hogy a megelőzés kulcsfontosságú. Ez nemcsak technikai védelmi megoldásokat - például kétlépcsős hitelesítést vagy korszerű levelezőszerver-beállításokat - jelent, hanem az alkalmazottak folyamatos képzését is. Egyetlen gyanús e-mail felismerése sokmilliós veszteséget előzhet meg, ha a munkatársak tisztában vannak a tipikus támadási mintákkal.

Az ajkai eset jól mutatja, hogy a digitalizáció korában a vállalatoknak stratégiai szinten kell kezelniük a kiberbiztonságot. A versenyképesség már nem csupán az árakon, a minőségen vagy a logisztikán múlik, hanem azon is, hogy egy szervezet mennyire képes ellenállni a technológiai fenyegetéseknek. Aki ebben lemarad, az nemcsak üzleti lehetőségeket veszít, hanem egzisztenciális veszélybe sodorhatja cégét.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.