Hirdetés
. Hirdetés

Az informatika napjainkban

|

Átfogó kutatásában a Salesforce Research több mint 2200 globális vállalat IT-vezetőit kérdezte meg az informatikának a cégek életében betöltött mai szerepéről, valamint arról, hogy mely területekbe invesztálnak az IT-részlegek az innováció elősegítése érdekében.

Hirdetés

Azokat a csapatokat tekintették jól teljesítőnek, amelyek informatikai vezetői a vállalat üzleti teljesítményét kiválónak vagy átlagon felülinek minősítik a versenytársakkal összehasonlítva. A Salesforce Research kutatási jelentése szerint az informatika hosszú fejlődési utat járt be azóta, amikor még csupán az üzleti célok megvalósításának segédeszköze volt. Manapság az IT-részlegek a vállalati stratégia végrehajtásának élharcosai, amelyek vezető szerepet játszanak az innovációban, a versenyelőny megszerzésében és fenntartásában, valamint az egyre fokozódó vásárlói igények kielégítésében. A megnövekedett elvárásoknak köszönhetően alapvető változások következtek be abban, ahogy az üzleti vezetés tekint az IT-részlegekre, amelyek a merőben új körülmények közepette egészen más struktúrában végzik tevékenységeiket, mint korábban.

Jelentős mértékben megváltozott az, ahogyan az emberek viszonyulnak az őket körülvevő vállalatokhoz: mind a vásárlók, mind a munkavállalók az igényeiknek elébe menő, egyszerűen használható, személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat várnak el tőlük. Miközben a vállalatok megpróbálnak lépést tartani a folyamatosan változó piaci igényekkel, az informatikusok felelőssége egyre nő. Immár nem csupán a technológiai háttér biztosítása a feladatuk: kulcsszerepet töltenek be az üzleti tevékenység minden területén. A felmérés megállapította, hogy az alkalmazásfejlesztés manapság az IT-stratégiák központi eleme: a megkérdezett vállalatok IT-részlegeinek 79 százaléka készít jelenleg appokat az ügyfelek, a partnerek és az alkalmazottak számára a vásárlói igények minél magasabb színvonalú kielégítésére, illetve az együttműködés és a munka hatékonyságának fokozására.

Az informatika hatókörének a kiterjedése azonban nem jelenti azt, hogy az IT-részlegeknek ne kellene gondoskodniuk az alaptevékenységeikről. A globális vállalatok informatikai vezetőivel szemben elvárás, hogy korszerű, felhasználói igények alapján kialakított alkalmazásokat szállítsanak a mindennapi funkciók támogatására. A legfontosabb üzleti igények között megtalálható az alkalmazottak termelékenységének növelése (55 százalék), az adatok láthatóságának biztosítása (47 százalék) és az üzleti folyamatok automatizálása (42 százalék).

 

A digitális trendek határozzák meg a befektetéseket
A Salesforce Research felmérése szerint az informatikai vezetők egyre inkább az innovatív digitális technológiákra és az ezekkel kapcsolatos biztonsági kérdésekre fókuszálnak. A megkérdezett IT-részlegek 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elkövetkezendő két évben többet fog költeni a mobilalkalmazások fejlesztésére, a felhőbe való migrációra, valamint a kiberbiztonságra és az incidensek elhárítási képességének a javítására, 62 százalékuk pedig a termelékenységet fokozó alkalmazások kidolgozására fordított pénzösszegek mennyiségét is növelni kívánja a közeli jövőben. Ugyanakkor az is kiderült a kutatásból: annak ellenére, hogy az informatika stratégiai fontosságú üzleti tényezővé vált, a költségvetések nem igazodtak a növekvő igényekhez. A felmérés során a válaszadók egyöntetűen az alacsony költségvetést nevezték meg az informatikai részlegek legfontosabb problémájaként.

Az informatikai részlegek alapvetően megváltozott működése és az innováció vezetőjeként betöltött szerepe arra késztette az üzleti vezetést, hogy teljesen újragondolja a vállalati IT-stratégiát, állapította meg a kutatás. A jól teljesítő IT-részlegek 3,7-szer gyakrabban állították magukról, hogy kiemelkedő vagy átlagon felüli mértékben képesek lépést tartani a technológiai trendekkel, mint az alulteljesítő csapatok. A digitális átalakulás sikeres levezénylésénél ez a szorzó 4,2-szeres. A legsikeresebb IT-részlegek az igények elébe menő alkalmazásokat fejlesztenek, ahogy a vásárlók egyre inkább számítanak a modern technológiák széles körű alkalmazására. Nem félnek a kockázatvállalástól, aktívan tesztelik, adoptálják és tanulmányozzák az új technológiákat, ahogy azok elérhetővé válnak.

A vásárlóközpontú szemléletre való áttérés az informatika területén a költések átcsoportosításában is tükröződik. A vezető cégek gyorsuló ütemben igyekeznek kiszolgálni az egyre inkább mobileszközöket használó ügyfeleiket: a Salesforce felmérése szerint az elkövetkező egy-másfél évben kiadott új alkalmazások közel 90 százaléka a mobilhasználókra lesz optimalizálva.

Digitális vezető és új szakértelmek
A mélyreható változások további következménye, hogy a CIO-knak egyre inkább vizionáriussá kell válniuk, és nem csupán a saját területükön, hanem a vállalat valamennyi tevékenységére kiterjedően. Ráadásul sok szervezetnél megjelent egy - a felmérésben részt vevő vállalatok 60 százalékánál megtalálható - új pozíció, a vezető digitális tisztségviselő (chief digital officer, CDO), aki általában marketinges képzettséggel, valamint a vásárlói szokások és a digitális trendek alapos ismeretével rendelkezik.

Ahhoz, hogy valamely vállalat élen járjon a digitális átalakulásban és az innovációkat a lehető leggyorsabban meg tudja valósítani, új szakértelmekre lesz szüksége. Az új típusú appok kifejlesztéséhez nem áll rendelkezésre a munkaerőpiacon kellő számú hozzáértő szakember. Az informatikai vezetők több mint a fele nehezen talál megfelelő szakértelemmel rendelkező munkatársakat az adatmérnöki (56 százalék), az IT-biztonsági (52 százalék) és az alkalmazásfejlesztési (51 százalék) területen.

A CIO-k tisztában vannak a folyamatos, élethosszig tartó képzés fontosságával: 80 százalékuk nyilatkozott úgy a felmérés során, hogy vállalatuk vezetése gondot fordít a tréningekre és az informatikusok tudásának fejlesztésére, amit az erre költött pénzösszegek folyamatos növekedésével támasztott alá. A legjobban teljesítő IT-részlegek 96 százalékánál invesztálnak a technikai személyzet képzésébe, míg az alulteljesítők 19 százaléka egyáltalán nem tesz erőfeszítéseket a szakértelemben mutatkozó hiányosságok megszüntetésére.

Az informatikai vezetőket érintő, az általuk megemlített legfontosabb problémák közé tartozik a szűk informatikai költségvetés (43 százalék), a biztonsági kihívások (40 százalék), a munkatársak szakértelmének naprakészen tartása a gyorsan változó technológiai környezetben (33 százalék), a hozzáértő fejlesztők hiánya (32 százalék), az erőforrások hiánya az informatikai képzéshez (31 százalék), a szervezeti összehangolás nehézségei (26 százalék), a szakképzett rendszeradminisztrátorok hiánya (26 százalék), a régi rendszerek támogatása (25 százalék) és a frissítések kezelése (24 százalék).

A felhő segít a gondokon
A kutatás szerint az alkalmazásfejlesztés és az integráció egyre nehezebbé válásával a vállalatok mindinkább a felhőt veszik igénybe a fejlesztési folyamat felgyorsítására. A számítási felhőt használó vállalatok 63 százaléka három hónap vagy annál kevesebb idő alatt képes kifejleszteni egy új appot, és 80 százalékuk az üzletmenetet átalakító alkalmazásokon dolgozik. Közel kétharmaduk átlagon felülinek minősítette digitalizáltságának a szintjét. A felhőszolgáltatások lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy megszabaduljanak az adatfelügyelet, a rendszerfejlesztés és a dizájn terheinek nagy részétől, így jobb minőségű appokat tudnak készíteni, és gyorsabban ki tudják elégíteni a vásárlók igényeit.

Minthogy a felhő alkalmazása csökkenti az üzemeltetéshez szükséges alkalmazottak számát és lehetővé teszi a gyorsabb innovációt, a vállalatok prioritásként kezelik a felhőbe való migrációt. Az elkövetkezendő két évben végrehajtandó feladatok közül ezt jelölte be a legtöbb válaszadó (47 százalék), 70 százalékuk pedig kritikus fontosságúnak nevezte meg a migrációt. A további top prioritások között megtalálható az IT-szakértelem fejlesztése (46 százalék), a katasztrófaelhárítás kifejlesztése/a magas rendelkezésre állás biztosítása (44 százalék), a mobileszközök felügyeletének a megvalósítása (43 százalék), a szoftver mint szolgáltatás modell megvalósítása (39 százalék) és a prediktív elemzési képességek megteremtése (34 százalék).

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.