Az Európai Unió vasárnaptól élesben indítja el új, automatizált határellenőrző rendszerét, az Entry/Exit Systemet (EES), amely minden harmadik országból érkező utas adatait biometrikus azonosítással rögzíti. A rendszer célja a biztonság növelése és a migrációs szabályok egységesítése, ám szakértők és iparági szereplők már most hosszú várakozásoktól és technológiai fennakadásoktól tartanak.
Az EES az Európai Unió digitális határvédelmi stratégiájának kulcsfontosságú eleme, amely a korábbi, manuális útlevélbélyegzést váltja fel. Az új rendszer a harmadik országbeli utazók belépését és kilépését automatikusan rögzíti, biometrikus adatok - ujjlenyomat és arckép - segítségével. A cél a határátlépések átláthatóbb nyomon követése, különösen azok esetében, akik túllépik a 90 napos tartózkodási engedélyt. A kezdeményezés az EU közös migrációs és menekültügyi politikájának digitális pillérét jelenti, amint azt Magnus Brunner belügyi és migrációs biztos hangsúlyozta: az EES "az új európai határ- és migrációs keretrendszer digitális gerince".
A bevezetés azonban korántsem zökkenőmentes. A rendszer hat hónapon át tartó, fokozatosan bevezetett fázisban működik, így nem minden belépési ponton válik azonnal aktívvá. A kezdeti időszakban az utasok egyszerre találkoznak majd a régi és az új eljárással, ami jelentősen növelheti a várakozási időket. A repülőterek, kikötők és vasúti terminálok önkiszolgáló kioszkokat telepítenek, ahol az utazóknak először kell megadniuk biometrikus adataikat, amelyek három évig maradnak a rendszerben - illetve öt évig, ha nem történik kilépés-regisztráció.
Az uniós intézkedés minden schengeni országra kiterjed - beleértve Norvégiát, Svájcot, Izlandot és Liechtensteint -, azonban Írország és Ciprus kimarad. A legtöbb tagállam még csak részlegesen készült fel: Németország például egyelőre kizárólag a düsseldorfi repülőtéren vezeti be a rendszert, míg Franciaország 230 új határőrt vesz fel a fokozott forgalom miatt. Az európai repülőterek szövetsége, az ACI Europe, "jelentős kockázatokat" lát a kezdeti időszakban, különösen a határőri létszámhiány és az elmaradt kommunikációs kampány miatt, amelynek célja a rendszer ismertetése lett volna az utazóközönség felé.
Franciaország különösen nagy kihívásokkal néz szembe, mivel a világ leglátogatottabb turisztikai célpontjaként 2024-ben több mint 100 millió látogatót fogadott. Egy francia belügyi tisztviselő szerint egyetlen hosszú távú járat - például Kínából érkező utasok esetében - akár megháromszorozhatja a várakozási időt a határon, ha minden utasnak át kell esnie a teljes EES-regisztráción. "Az új formalitások elkerülhetetlenül meghosszabbítják a várakozási időt" - tette hozzá a forrás, aki név nélkül nyilatkozott.
A légitársaságok és repülőtér-üzemeltetők hasonló aggodalmakat fogalmaznak meg. Montserrat Barriga, az Európai Regionális Légitársaságok Szövetségének igazgatója szerint a szoros menetrenddel működő európai hubok - mint Frankfurt, Párizs vagy Amszterdam - esetében már néhány perces késés is súlyos láncreakciókat válthat ki. Az EU ugyanakkor lehetőséget biztosít a tagállamoknak arra, hogy az EES-t ideiglenesen felfüggesszék, ha túl hosszú várakozási idők vagy technikai hibák merülnek fel.
A technológiai háttér sem mentes a kérdőjelektől. Bár a Bizottság létrehozott egy előregisztrációs mobilalkalmazást, amely a határátlépést hivatott gyorsítani, eddig egyedül Svédország jelezte, hogy használni fogja. A rendszer biztonsági és adatvédelmi következményei is vitát váltottak ki: a biometrikus adatok hosszú távú tárolása egyes jogvédő szervezetek szerint sértheti az uniós adatvédelmi elveket, ha nem kíséri szigorú felügyelet.
Mindeközben a geopolitikai háttér is érezhető: az EU egyre inkább technológiai autonómiáját kívánja erősíteni, és digitális megoldásokkal igyekszik hatékonyabban kezelni a migrációs nyomást, miközben a tagállamok gyakran szembesülnek a belső erőforráshiánnyal. A határellenőrzések automatizálása a mesterséges intelligencia és a biometria új korszakát hozza el az európai határpolitikában - de az indulás pillanatában úgy tűnik, ez a digitális határ még közel sem zökkenőmentes.
A következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek annak eldöntésében, hogy az EES valóban a hatékonyabb és biztonságosabb európai határvédelem eszköze lesz-e, vagy inkább a digitális bürokrácia új szimbólumává válik - hosszú sorokkal és ideges utasokkal a kontinens repülőterein.