Szeptemberben több mint hetven év óta nem látott mélypontra esett vissza a brit autógyártás, miután a Jaguar Land Rovert ért kibertámadás megbénította az ország legnagyobb autóipari vállalatát. A termelés drámai visszaesése nemcsak a gyártási statisztikákat borította fel, hanem a teljes beszállítói láncot és exporttevékenységet is megrázta, súlyos gazdasági következményekkel járva az Egyesült Királyság iparára nézve.
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetsége (SMMT) pénteken közzétett jelentése szerint szeptemberben mindössze 51.090 személyautó készült az ország üzemeiben, ami 27,1 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Ez az eredmény 1952 óta a leggyengébb szeptemberi termelési mutató. A szervezet elemzése egyértelműen a Jaguar Land Rover elleni kibertámadást nevezi meg elsődleges okként, amely szeptember szinte teljes egészében leállította a brit autóipar legnagyobb szereplőjét.
A JLR, amely az indiai Tata Motors tulajdonában áll, szeptember 2-án jelentette be, hogy komoly kibertámadás érte vállalati informatikai rendszereit. A támadás következtében a cég kénytelen volt leállítani gyártásirányító hálózatait, ami nemcsak a brit, hanem a külföldi gyártóüzemeket is megbénította. A termelés csak október elején indult újra, akkor is fokozatosan, erősen korlátozott kapacitással.
A Cyber Monitoring Centre (CMC), a brit biztosítási piac által létrehozott szakértői szervezet becslése szerint a kibertámadás 1,9 milliárd font, azaz mintegy 852 milliárd forint veszteséget okozott a Jaguar Land Rovernek. A CMC szerint ez minden idők legköltségesebb kiberincidense az Egyesült Királyság gazdaságtörténetében. A támadás hatása messze túlmutatott a vállalat határain: a JLR mintegy ötezer beszállítóját is érintette, és az előrejelzések alapján 2026 januárja előtt nem várható, hogy a teljes termelési kapacitás helyreálljon.
Az iparági visszaesés nem korlátozódott a személyautó-gyártásra. A teljes brit járműipari termelés - a haszonjárműveket is beleszámítva - 35,9 százalékkal csökkent éves összevetésben. A tavaly szeptemberben gyártott 84 682 járművel szemben idén mindössze 54 319 készült. A belső piac sem menekült meg: a belföldi értékesítés 41 százalékkal, míg az export 33,8 százalékkal esett vissza.
A brit autóipar exportorientált szerkezetét mutatja, hogy a múlt hónapban gyártott járművek 73,9 százaléka külföldi piacokra került. Ez a függőség azonban sebezhetővé is teszi az ágazatot, különösen akkor, ha egy ilyen volumenű kibertámadás megbénítja a termelést és akadozik az ellátási lánc.
Az autóipar digitalizációja nemcsak versenyelőnyt, hanem újfajta kockázatokat is hordoz: a gyártásirányítási rendszerek, a beszállítói hálózatok és a logisztikai folyamatok mind egyre inkább digitális alapon működnek, így egyetlen célzott támadás is képes megbénítani egész iparágakat.
A brit gazdaság számára a helyzet különösen érzékeny, hiszen az autóipar az ország egyik legfontosabb exportágazata, amely több százezer munkahelyet biztosít. Az iparági szereplők szerint a mostani esemény hosszú távon is hatással lehet a befektetői bizalomra, és felgyorsíthatja az ipari kiberbiztonsági fejlesztésekbe irányuló beruházásokat.
Bár a Jaguar Land Rover októberre fokozatosan újraindította gyártását, a szeptemberi leállás emlékeztetőként szolgál arra, hogy a modern autóiparban a legnagyobb veszély nemcsak a piaci versenyből, hanem a láthatatlan, digitális fenyegetésekből is érkezhet. Az iparág jövője immár nem csupán a technológiai innováció, hanem a kiberbiztonság hatékonyságán is múlik.