A vállalatok még az idei évben jelentősen tovább méretezhetik mesterséges intelligenciával - sok esetben AI ügynökökkel - támogatott munkafolyamataikat, amelyektől a döntéshozás és az automatizálás terén egyaránt előrelépést várnak - állapította meg júniusban közreadott tanulmányában (AI Projects to Profits) az IBM Institute for Business Value. Az alapul szolgáló felmérés során - amelyben a világ 19 régiójában 18 iparágból összesen 2900 vezető vett részt - a válaszadók felfedték ugyanis, hogy AI-támogatott munkafolyamataik meglévő, 3 százalékos arányát 2025 végére 25 százalékra tervezik emelni.
Miközben gyorsul az iparágak digitális átalakulása, a vállalatok mindinkább az ügynöki mesterséges intelligencia felé fordulnak, amelyben az intelligens automatizálás fejlődésének következő szintjét ismerték fel. A megkérdezett vezetők 83 százaléka a folyamathatékonyság és az üzleti teljesítmény javulását várja a bevezetett AI ügynököktől a jövő évre, 71 százalékuk szerint ügynökeik önállóan alkalmazkodni fognak változó munkafolyamataikhoz, és hasonlóan magas arányuk (70 százalékuk) ezt a technológiát szervezetük jövője szempontjából is fontosnak tartja.
- Egyre több ügyfelünk tekinti az ügynöki mesterséges intelligenciát kulcsfontosságú eszköznek, amellyel nemcsak a termelékenységet növelheti fokozatosan, hanem ténylegesen üzleti értéket teremthet, különösen akkor, ha a technológiát olyan alapvető folyamatokban alkalmazza, mint az ellátási lánc és az emberi erőforrás kezelése - mondta Francesco Brenna, az IBM Consulting alelnöke. - Már nem arról beszélünk, hogy ügynököt kapcsolunk egy meglévő folyamathoz, és várjuk a legjobbakat. Mindez a folyamat-végrehajtás és az felhasználói élmény újratervezéséről, az ügynökök végponttól végpontig érő összehangolásáról (orkesztrációjáról) és a megfelelő adatok integrálásáról is szól, hogy kontextust, emlékezetet és intelligenciát biztosítson a folyamat egészén át.
Ügynöki előnyök
A felmérésben részt vevő vezetők 69 százaléka szerint az ügynöki AI rendszerek legnagyobb előnye, hogy javítják a döntéshozást, és hasonlóan magas arányuk (67 százalék) mondta ugyanezt a költségek csökkenéséről, amelyet a vállalatok az automatizáció révén érnek el. A válaszadók több mint negyven százaléka továbbá a versenyelőnyt, a jobb alkalmazotti élményt és a tehetséges munkaerő megtartását is az ügynöki mesterséges intelligencia öt legnagyobb hozadéka között emelte ki.
Noha a technológia számos előnyét látják, annak alkalmazása egyúttal aggodalmat kelt a megkérdezettek közel felében. A vezetők 49 százaléka az adatbiztonságot, 46, illetve 42 százaléka pedig a bizalom kérdését és a készségek hiányát is a tényezők közé sorolta, amelyek szervezetüknél akadályozzák az ügynöki AI bevezetését.
A felmérés további fontos eredményei szerint a vállalatok a tavalyi évben IT költségvetésük mintegy 12 százalékát fordították AI beruházásokra, de a vezetők jelezték, hogy a keretet dinamikusan növelik, így ez az arány jövőre már elérheti teljes informatikai költésük 20 százalékát. A válaszadók 64 százaléka mondta, hogy AI keretét az üzlet alapvető fontosságú területein használja fel, ami arra utal, hogy a mesterséges intelligencia mindinkább a vállalati stratégia fontos részévé válik.
Összecseng ezzel, hogy a felmérés szerint az AI bevezetésében ad hoc megközelítésre támaszkodó szervezetek aránya a tavalyi 19 százalékról idén 6 százalékra csökkent. Ugyancsak a mesterséges intelligenciára építő transzformáció növekvő magabiztosságát szemlélteti, hogy négy vállalat közül egy már AI-first megközelítést alkalmaz, mutattak rá a tanulmány készítői. A technológiának elsőbbséget adó vezetők több mint fele (52, illetve 54 százaléka) szerint vállalatuk az elmúlt 12 hónapban bevételnövekedését és az üzleti eredmény javulását is mesterséges intelligenciával összefüggő kezdeményezéseinek köszönhette.
Árnyék AI és más kockázatok
Nemcsak a vállalatok versenyképességét növelheti azonban a mesterséges intelligencia, hanem biztonsági kockázataikat is fokozhatja, hívta fel a figyelmet júliusban közzétett jelentésében (2025 Cost of a Data Breach Report) az IBM, amelyben idén is a vállalati adatbiztonság sérülését árazta be.
Az alapul szolgáló, globális felmérés szerint - amelyben összesen hatszáz szervezet vett részt - a megkérdezettek 13 százaléka számolt be AI modellek vagy alkalmazások sérüléséről, míg további 8 százalékuk nem tudta megmondani, biztonsága veszélybe került-e ilyen módon. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos incidensekről számot adó vállalatok 60 százalékánál a biztonsági események adatszivárgáshoz vezettek, 31 százalékuknál a működésben is fennakadást okoztak - és kiderült az is, hogy a hozzáférés-kezelést 97 százalékuk nem támogatja AI képességekkel.
Bár AI vonatkozású biztonsági eseményekről a vizsgált populációhoz képest viszonylag kevés szervezet számolt be, két évtizede minden évben elkészített jelentésében az IBM idén első alkalommal külön fejezetben foglalkozik az AI biztonságával, irányításával és hozzáférés-ellenőrzésével, ami arra utal, hogy a technológiában a támadók máris könnyű, nagy értékű célpontra találtak. A felmérés eredményeiből ítélve ugyanis a szervezetek gyors bevezetésre törekednek, ezért inkább megkerülik az AI biztonság és irányítás kérdéseit.
2025 Cost of a Data Breach Report: Jeff Crume, az IBM kiberbiztonsági szoftvermérnöke a jelentést ismertető videóban
A jelentés további megállapításai szerint az ilyen típusú biztonsági incidensekben érintett vállalatok 63 százalékánál még nincs AI irányítás, vagy kialakítása most zajlik, de a szabályokat már életbe léptető szervezeteknek is mindössze 34 százaléka végez rendszeres ellenőrzéseket a technológia nem támogatott használatának visszaszorításához.
Minden ötödik vállalat mondta, hogy adatai éppen ilyen használat miatt kerültek veszélybe, és csupán 37 százalékuk vezetett be szabályokat, amelyek lehetővé teszik az árnyék mesterséges intelligencia észlelését. Az árnyék AI-hoz köthető biztonsági incidensek kapcsán a vállalatok a globális átlagnál (53 és 33 százalék) magasabb arányban említették a személyes azonosításra alkalmas információk és a szellemi tulajdon (65 és 40 százalék) veszélybe kerülését. A vizsgált biztonsági események 16 százalékában a kiberbűnözők eközben már AI eszközöket is használtak, elsősorban az adathalászat és a deepfake személyiséglopás módszereit alkalmazó támadásaikban.
Elgondolkodtató ezért, hogy a tavalyi 63 százalékhoz képest az idei felmérésben már mindössze a megkérdezettek 49 százaléka jelentette ki, hogy egy biztonsági incidens után kibervédelmének erősítésébe ruházna be - de még az így válaszoló szervezeteknek is kevesebb mint fele összpontosítana AI alapú biztonsági megoldás vagy szolgáltatás bevezetésére.
Kérdezze a hozzáférés-kezelőt
Jelentésében az IBM ugyanakkor feltárja azt is, hogy a mesterséges intelligenciát és az automatizálást a biztonsági műveletek terén kiterjedten alkalmazó szervezetek átlagosan 1,9 millió dollárt takarítanak meg a biztonsági incidensek költségén - amelynek összege ötéves trendet megtörve idén világszinten átlagosan 4,44 millió dollárra csökkent -, és az incidensek átlagosan 241 napos életciklusát, amely az esemény észlelésétől a szolgáltatások helyreállításáig terjedő időszak hosszát jelöli, átlagosan 80 nappal tudják rövidíteni.
Ilyen megoldás az AskIAM, az azonosság- és hozzáférés-kezelést ügynöki mesterséges intelligenciával automatizáló megoldás, amely idén júniustól érhető el az IBM Consulting Advantage szolgáltatási platformján.
Napjainkban a mesterséges intelligenciát mind szelesebb körben alkalmazó és többfelhős informatikai környezeteket menedzselő szervezetek rendkívül nagy komplexitással és az azonosságkezelés széttöredezésével szembesülnek, amit a támadók aktívan kihasználnak. Legutóbbi fenyegetésfelderítési jelentésében (Threat Intelligence Index) az IBM X-Force például arra hívja fel a figyelmet, hogy támadásaik kivitelezéséhez a kiberbűnözők inkább a célba vett vállalat hiteles azonosítóit lopják el, semhogy a rendszerek feltörésével vesződjenek - és ez a trend szintén az IAM modernizálását sürgeti.
A korszerűsítéshez az IBM Consulting tanácsadói ügyfelükkel közösen egyedi AskIAM megoldást építenek a watsonx Assistant generatív mesterséges intelligenciájára, amelyet a már meglévő identitásirányító és -kezelő IGA megoldásokkal is integrálnak. A párbeszédalapú AskIAM segítségével a vállalatok egyszerűsíthetik az azonosságkezelés olyan folyamatait, mint például a kérelmek kezelése, a hozzáférések létrehozása és megadása, miközben a felderítés és az automatizálás fejlett képességeivel erősíthetik identitásvédelmüket.