Hirdetés
. Hirdetés

SAP - Üzleti hálók állóképesen

|

A digitális gazdaságban minden termék szolgáltatássá alakul, ami az ügyféligényektől kezdve a pénzáramláson és a kockázatokon át a fenntarthatóságig mindenre kihat - adott trend-előrejelzést az SAP. A szoftvercég szerint a beszerzés jövőjét is online piacterek mutatják, de az ellátási láncok állóképessége nemcsak technológián, hanem a toborzáson is múlik.

Hirdetés

Emberemlékezet óta termékek gyártása és értékesítése az uralkodó üzleti modell megannyi iparágban, a szolgáltatásokkal csupán néhány szektort azonosítottunk egészen a közelmúltig, ennek azonban vége. Ma már nehéz olyan terméket vagy szolgáltatást találni, amelyet a lakossági és a vállalati ügyfelek nem használhatnak előfizetéses alapon. A termékek és a szolgáltatások fogyasztása, megrendelése és kifizetése megváltozott, minden szolgáltatássá alakul (Everything-as-a-Service), így az ügyfélkapcsolatokkal együtt a jövedelemáramlás, a terméktervezés is transzformáción megy keresztül minden iparágban - mutatott rá Thomas Saueressig, az SAP igazgatótanácsának tagja blogbejegyzésében (Eight Industry Trends That Are Here to Stay), amelyben az üzlet világát formáló 2023-as és hosszabb távú trendekről adott előrejelzést.

Elérte a szolgáltatássá alakulás a közlekedést is, ahol már tapasztalható az integrált mobilitási megoldások irányába mutató fordulat. A helyváltoztatás hagyományos eszközeit, például a személygépkocsit vagy a kerékpárt a felhasználók olyan tömeges mobilitási megoldásokkal ötvözik, amelyeket használatalapú díjszabás mellett vehetnek igénybe. De használjanak bármilyen szolgáltatásokat vagy kapcsolattartási csatornákat, a lakossági és a vállalati ügyfelek egységes és következetes élményt várnak minden márka-interakció során. Nem vadonatúj trend ez sem, de mind kifejezettebb, ezért a vállalatok az értékesítés folyamatán túl is igyekeznek majd megfelelni ennek az elvárásnak. A viselhető digitális eszközök által gyűjtött, egészséggel és életmóddal kapcsolatos adatok elemzése eközben az egészségügy és az élettudományok területén túl a lakossági piacra szánt termékek fejlesztésében, valamint a kiskereskedelem és a biztosítási szolgáltatások terén is új távlatokat nyit. A pénzügyi szektor szereplőire, a bankokra, biztosítókra és a fintech cégekre már ma is jellemző, hogy termékeik és szolgáltatásaik akár 100 százalékban digitálisak lehetnek, és ezen a piacon továbbra is gyors fejlődésre, dinamikus változásra számíthatunk.

Hirdetés

Létfontosságúvá vált a gazdaság fenntartható átalakítása, amihez nélkülözhetetlen a kibocsátásmentes energia. A termelés, az ellátás és a fogyasztás transzformációjához sok megoldás már ma is rendelkezésünkre áll, az igazi kihívást ezért felméretezésük jelenti. A világ energiarendszerének átalakítása minden nemzetet, iparágat és embert érinteni fog. Csakúgy, mint a fenntarthatóság másik pillére, a körkörös gazdaság. A világ túl sokáig épített a lineáris modellre, amelyben a vállalatok egyszeri használatra szánt termékeket gyártottak, hogy a felhasználók azokat később eldobják, és újabbakat vásároljanak. Az emberiség így a kelleténél több erőforrást használ fel, miközben a hulladék mennyiségét is szükségtelenül növeli. A körkörös gazdaságra való átállással nemcsak környezetünket kímélhetjük, hanem új üzleti lehetőségeket is teremthetünk, emelte ki Thomas Saueressig. A modell előnyei szerinte sokkal nagyobbnak bizonyulnak, mint az átálláshoz szükséges beruházások, amelyeket a vállalatoknak ma meg kell valósítaniuk.

Digitális piactereken a kereskedelem jövője

A globális gazdaság drámai változásai, az ellátási láncok folyamatos zavarai, a nagymértékben elosztottá váló munkaerő és a fogyasztók digitális átalakulása arra készteti a szervezeteket, hogy a túlélés érdekében gyorsan alkalmazkodjanak és fejlődjenek, a beszerzés folyamatát és alapvető üzleti modelljüket tekintve egyaránt - mondta Kahly Berg, az SAP digitális élményekért felelős alelnöke decemberben, a cég tanulmányának (2022 B2B Digital Buyers' Journey: Forces Shaping the Future of Enterprise Procurement) eredményeit ismertetve.

A felmérésben, amelyet az SAP megbízásából a Futurum Research készített, kilenc iparágból mintegy ezer kis-, közép- és nagyvállalati döntéshozó válaszolt a szoftverbeszerzés gyakorlatát, lehetőségeit és kihívásait érintő kérdésekre. A 2019-es, hasonló kutatás tavalyi, második fordulójában a szoftvercég megállapította, hogy a kereskedelem jövőjét a digitális piacterek jelentik. Az üzleti követelményekkel együtt ugyanis gyorsan változnak a vállalati szoftverigények is. A válaszadók óriási többsége (89 százaléka) mondta például, hogy vállalata az utóbbi két évben üzleti modelljén is változtatott, és 39 százalékuknál az átalakítás jelentős mértékű volt.

Hasonló azon szervezetek aránya is (41 százalék), amelyek szoftverigényeik jelentős változásáról számoltak be, ugyanerre az időszakra vetítve. A megkérdezett döntéshozók közel négyötöde (78 százaléka) ezért ésszerűsítené és gyorsítaná a beszerzés folyamatát. Többségük (54 százalékuk) 2024-től már elsősorban online beszerzést tervez, akár a szállítók saját weboldalán, akár digitális piactereken keresztül. Utóbbiak legnagyobb előnyét a megkérdezettek közel fele (44 százaléka) abban látja, hogy egy helyen több szállító termékeit is beszerezheti.

A felmérés szerint az ésszerűsítést sürgeti egy további trend is, a beszerzés folyamata ugyanis mindinkább elosztottá válik. A válaszadók 61 százaléka mondta, hogy a két évvel korábbi állapothoz képest vállalatánál a felső vezetők ma sokkal nagyobb mértékben bekapcsolódnak a beszerzés folyamatába - ez az arány a 2019-es felmérésben még a 30 százalékot sem érte el. A vállalatok több mint felénél (51 százalékánál) eközben a beszerzéssel foglalkozó csapatok is mind nagyobb szerephez jutnak a szoftverigények meghatározásában. Mindez előrevetíti, hogy a B2B kereskedelem területén a vállalati igények felmérését és közös nevezőre hozását, a döntéshozást és a beszerzést egyaránt felgyorsító digitális megoldásoké a jövő.

Intelligens költségkezelés

Ellátási láncaik állóképességét a vállalatok az intelligens tervezéshez szükséges átláthatósággal növelhetik - húzta alá Thomas Saueressig. Minthogy az ellátási láncokat továbbra is dinamikus változások, egymást követő zavarok tépázzák, az SAP házon belül is felmérést készített, amelyben az Intelligent Spend és a Business Network területek vezetőit kérdezte a 2023-as kilátásokról, és meglátásaikat blogbejegyzésben (Thriving Amid Uncertainty and Disruption: 2023 Predictions for Intelligent Spend Management and Business Network) összegezte.

Az elmúlt két év tapasztalatai nyomán proaktívabb stratégiákat kialakító vállalatok új technológiák bevezetését tervezik, amelyekkel nagyobb rálátást nyerhetnek ellátási láncukra, és növelhetik szervezetük rugalmas állóképességét - mondta Muhammad Alam, a terület elnöke és termékigazgatója. Fontos lesz, hogy eközben a felhasználói élményt se tévesszék szem elől, és olyan költségkezelő alkalmazásokat vezessenek be, amelyek adatelemzéssel és intelligenciával is segítik a feladatok hatékony, értékteremtő ellátását. A szakemberhiány azonban továbbra is gondot jelent majd számos iparágban, ezért a tehetség megtalálásában, megnyerésében, fejlesztésében és megtartásában sikeres vállalatok fognak kiemelkedni versenytársaik közül.

Bár folyamatosan az üzleti környezet bizonytalanságaival szembesülnek, a vállalatoknak szerencsére nem kell vakon repülniük - mutatott rá Jeff Collier, bevételi igazgató. A beszerzési folyamatok digitalizálásával, az adatvizualizációs megoldásokkal és az üzleti hálózatokkal a transzparencia, az együttműködés és a stratégiai döntéshozás új szintjére léphetnek. Megfelelő technológiák bevezetésével a beszerzésért és az ellátási láncokért felelős szakemberek átfogó képet kapnak a költségek alakulásáról nemcsak vállalatukon belülről, hanem teljes ellátási láncukból is. Az összkép alapján pedig a készletkezelést, az átfutási idők előrejelzését és a beszerzés hatékonyságát is javíthatják, ezáltal a költségeket is csökkenthetik. Fejlett informatikai eszközök és képességek birtokában ráadásul olyan összetett kihívásokra is jobb válaszokat adhatnak, mint a fenntarthatóság fokozása, a megfelelési követelmények teljesítése és az üzlet hosszú távú állóképességének növelése.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.