1986. november 17-én, a japán légitársaság 1628-as járata (JAL 1628) szokatlan és máig megmagyarázatlan esemény részese volt az alaszkai légtérben. A repülőgép kapitánya, Kenju Terauchi veterán pilótaként több mint 10.000 repült órával a háta mögött, valami olyasmiről számolt be, amit sokan csak a sci-fi filmekből ismernek: egy hatalmas, dióhéj alakú, anyahajó-szerű objektumról, amely követte gépét az Egyesült Államok légterében. A hivatalos szervek azonban hamar elnémították a történetet - és a pilótát is.
A találkozás technikai háttere
Terauchi kapitány Boeing 747-es tehergépe Párizsból Tokióba tartott, amikor Alaszka felett két szokatlan fényforrás jelent meg az égen, közel öt mérföldre a repülőtől. Az objektumokat a gép radarja és a földi légi irányítás rendszerei is észlelték. Az igazi meglepetés azonban akkor következett, amikor egy hatalmas "űrhajó" tűnt fel a gép közelében - Terauchi szerint kétszer-háromszor akkora volt, mint egy repülőgép-hordozó, vagyis akár 900 méter hosszúságú is lehetett.
A radarfelvételek, a pilóták és az irányítók közötti hangfelvételek, valamint a későbbi jegyzőkönyvek is megerősítik az eseményeket. A gépnek engedélyezték, hogy 5000 lábbal csökkentse repülési magasságát a menekülés érdekében, de a tárgy tovább követte őket - majd egyszer csak eltűnt.
A hivatalos reakció: tagadás és eltussolás
Terauchi részletes beszámolója, valamint az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) és a NORAD (Észak-amerikai Légvédelmi Parancsnokság) dokumentációja ellenére az incidens hivatalosan "soha nem történt meg". Az FAA később Terauchit "UFO-ismétlőnek" bélyegezte, mivel több más észlelésről is jelentést tett. A Japán Légitársaság végül földi szolgálatba helyezte őt, megfosztva a repülés lehetőségétől.
John Callahan, az FAA egyik magas rangú tisztviselője később azt állította, hogy jelen volt azon a megbeszélésen, ahol a CIA, az FBI és a Fehér Ház képviselői lefoglalták az összes rendelkezésre álló adatot. Callahan szerint a CIA képviselője kijelentette: "Ez az esemény nem történt meg. Mi nem voltunk itt. Önök sem voltak itt. És mindannyian titoktartásra vannak kötelezve."
Újra napvilágra kerültek a dokumentumok
A 2010-es évek végén, a Freedom of Information Act (FOIA) keretében, kutatók több mint 1500 oldalnyi dokumentumot szereztek meg, amelyek között szerepelnek a repülőgép személyzetének tanúvallomásai, radaradatok és a nyilvánosság információkérésére adott válaszok. Ezeket ma már a National Archives (Amerikai Nemzeti Archívum) őrzi, és több dokumentum elérhetővé vált a nyilvánosság számára is.
A technológiai és tudományos közösség a mai napig nem tud egyértelmű magyarázatot adni arra, hogy mi is történt pontosan aznap éjjel. Az észlelt tárgyak manőverezési képességei - például a gravitáció látszólagos figyelmen kívül hagyása, a hirtelen megállások és gyorsulások - messze meghaladják a jelenleg ismert földi technológiát. A jelenség ezért különösen érdekes a fizika, az aeronautika és az asztrobiológia határterületein dolgozó kutatók számára.
A JAL 1628-es járatának 1986-os észlelése a modern repülési és UFO-történelem egyik legmeggyőzőbb dokumentált esete. A nyilvánosságra került adatok alapján világos: egy technológiailag rendkívül fejlett objektum tartózkodott a gép közelében, és a hatóságok mindent megtettek annak érdekében, hogy az ügyet eltussolják. A kérdés már nem az, hogy az esemény megtörtént-e, hanem az, hogy ki vagy mi állt az űrhajóra emlékeztető objektum mögött.