Hirdetés
. Hirdetés

Bravogroup - Kibukik a hiánygazdaságban, ki az igazán megbízható beszállító

|

Informatikai-, mobil-, irodatechnikai és energetikai megoldások egy kézből Magyarország egyik legnagyobb 100% magyar magántulajdonban lévő cégcsoportjától.

Hirdetés

A Bravogroup Holding Magyarország egyik legnagyobb, 100%-ban magyar magántulajdonban lévő infokommunikációs vállalkozása. A vállalatcsoport kb. 650 embert foglalkoztat, az elmúlt 3 évtizedben több mint 5000 vállalati és intézményi ügyfélnek nyújtott teljeskörű irodai-, mobil-, informatikai és energetikai szolgáltatásokat. A vállalatcsoport az ország egész területén nyújt nyomtató üzemeltetési szolgáltatást, jelenleg több, mint 40 000 készülékkel, az államigazgatás, különböző méretű cégek és szervezetek számára. Szolgáltatásuk teljes körű, magában foglalja a berendezések beüzemelését, karbantartását, szervizelését, valamint az ezzel kapcsolatos ügyek intézését egyaránt.

Az általuk biztosított menedzselt nyomtatási szolgáltatással hatékonyabb, költségtakarékosabb megoldásokat biztosítanak ügyfeleik részére. Multifunkciós eszközök és személyi nyomtatók értékesítése mellett, szkennerek és 3D nyomtatók széles választékát kínálják egyszerűbb és akár komplexebb ipari ágazatban való felhasználásra. Az ország egész területén rendelkezésre állnak az irodatechnikai eszközök teljeskörű telepítési, üzemeltetési, karbantartási és szerviz szolgáltatásaival, valamint a szükséges kellékanyagok biztosításával garantálva az általuk forgalmazott berendezések zavartalan működését. Kertay Zsoltot, a Bravogroup Rendszerház Kft. nyomtatási és szolgáltatási szakértőjét kérdeztük a pandémia következtében kialakult változásokról.

Computerworld: A COVID-19 jelentős hatást gyakorolt a nyomtatási kiadásokra világszerte. Hogyan változtatta meg a pandémia a területet?
Kertay Zsolt: Mivel tavaly tavasszal a pandémiának köszönhetően a vállalati szféra távmunkára állt át, és a munkaerő "hazaköltözött", megélénkült az otthoni eszközök iránti igény. Tulajdonképpen az üzleti felhasználók otthoni felhasználókká váltak, aki eddig céges keretek között használta a készülékeit, elment a kiskereskedelmi üzletekbe, és ott vásárolt új készüléket - nemcsak nyomtatót, hanem többek között notebookot, webkamerát is. A nyomtatási területen tapasztalt felvásárlási lázat jól mutatja az IDC statisztikája, miszerint a megszokott 5-10%-os növekedés helyett 25-40%-os volt a bővülés. Mivel azonban elsődlegesen nem konzumer termékekre vagyunk berendezkedve, ez az elmozdulás számunkra kiesést jelentett.

Míg azonban a versenyszféra teljesen hazavonult, olyan 80-90%-os visszaesést eredményezve a keresletben, addig a közszféra - minden intézkedés és látszat ellenére - nem így tett: többségében maradt a munkahelyen és gyártotta a dokumentumokat, így itt mindössze 10%-os csökkenést ha tapasztaltunk. Miután tavaly nyárra-őszre már normalizálódott a piac, így az egész évre vetítve a nyomatmennyiség összességében 30%-kal esett vissza, idén pedig teljesen visszaállt, annak ellenére, hogy a felhasználók jelentős része továbbra is távmunkában maradt.

Mindenki rájött ugyanis, hogy az otthoni nyomtatás viszonylag drága. Hiába vásárol valaki otthonra egy készüléket, ez még nem elég az üzemeltetéshez. Nem meglepő módon előjöttek azok a problémák, amik általában az otthoni IT-eszközök használatakor szoktak. Ahol kellékanyag is van: a felhasználók megfinanszírozták, majd utólag próbálták bevasalni az összeget. Mivel ez annyira nem egyszerű folyamat, mindenki visszatért az irodába, hogy ott végezzék a nyomtatási feladatokat.

Az utóbbi időszak ráadásul egy fontos visszajelzést is adott: bár a nyomtatás környezeti terhe rendszeresen felmerül, mégis egyértelművé vált, hogy továbbra sem lehet nélküle meglenni, annak ellenére, hogy a szerződéseket már digitálisan írjuk alá, és a munkafolyamatokba pedig rengeteg digitalizált elemet építünk bele; a 2021-es nyomatszámokon jól látható, hogy bürokratikus világban élünk.

Computerworld: A nyomtatási kereslet összetételének és a fogyasztói magatartásnak a változása mellett milyen trend figyelhető meg a piacon?
Kertay Zsolt: Az egyik nagyon fontos irány, hogy a cégek felismerték, valahogy, de mindenképpen digitalizálniuk szükséges a papír alapú működés helyett. A másik, hogy a home office-okba kihelyezett eszközöket is kézben kellett tartani, eszközmenedzsment és a biztonság szempontjából. Bármilyen céget is nézünk, nemcsak bank, biztosító vagy gyógyszergyár alkalmazottjait, az otthon kinyomtatott dokumentum útvonala nem biztonságos. Főleg azért, mert az otthoni eszközöket úgy tervezték, hogy azokat a lehető leggyorsabban be lehessen üzemelni és máris használatra készek, ám egy céges belső policy alapján biztonságosan kialakított hálózati infrastruktúrához képest ez elenyésző biztonságot ad, sőt legtöbbször ez nem is valósítható meg.

Alapvető különbség ugyanis, hogy míg egy laptopot be tudok léptetni a céges hálózatba biztonságos kapcsolaton keresztül, addig ezt a nyomtatóval és fénymásolóval nem igazán lehet megtenni, sőt a PC-t ki kell szakítani a VPN-s környezetből ahhoz, hogy egy otthoni nyomtatást elvégezzünk velük.

Computerworld: Hogyan reagáltak az ügyfelek? Milyen szolgáltatásokkal bővült a kínálat?
Kertay Zsolt: Volt olyan, ahol emailen elküldték, vagy feltöltötték valahová a nyomatot egy benn dolgozó kollégának, aki kinyomtatta és futárral visszajuttatta a kolléga otthonába. A költségeket tekintve hamar rájönnek a szervezetek, hogy ez nem járható út. A másik megoldás az volt, ami időbe és energiába kerül, hogy a dolgozó bement a céghez nyomtatni, de a festék és papírproblémák továbbra is fennmaradtak. Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy főleg a multicégek keresik a választ arra, hogyan oldják meg a fennálló helyzetet.

Ehhez okos és nem otthoni, hanem célzottan vállalati környezetben történő használatra tervezett eszközökre van szükségük, ami megfelelően testre szabott műszaki paraméterekkel rendelkezik. Egyik nagyon fontos partnerünk, a HP nagyon hamar meglátta ezt a piaci igényt, így már tavaly megjelentek olyan kis multifunkciós berendezések a kínálatban, amik beköthetőek úgy is egy központi menedzsment rendszerbe, ha nem részük egy belső hálózatnak. Ez akkor segít sokat, ha meghibásodik a készülék, vagy kifogyott a kellékanyag, hiszen az IT akár távolról is könnyen be tud avatkozni. Függetlenül attól, hogy a felhasználó nyomtat vagy szkennel, titkosított privát adatfolyam zajlik a gépek között, azaz az információ ellopása is olyan nehéz mint a cég belső hálózatán, feltörni pedig a mai technológiákkal szinte lehetetlen belátható időn belül. Jelenleg éppen pilotjelleggel üzemeltetünk így egy rendszert, ha a felhasználó haza viszi a munkát, akkor csak céges kártyával vagy PIN-kóddal tudja használni a nyomtatást, illetve a dokumentumbeolvasást. Szinte minden ugyanaz, mint egy belső céges környezetben: a készüléken történő azonosítást követően bárhonnan elérhetőek a dokumentumok, és a szkennelés eredménye is a céges tárhelyen vagy felhőben jelenik meg.

Végre ki tudjuk használni a felhő adta lehetőségeket! Egy távolra kihelyezett kis HP MFP olyan felhasználói azonosítással megtámogatott, biztonságos rendszerrel bír, amit az IT távolról tud menedzselni, ennek köszönhetően pedig rendkívül egyszerűen megoldható a kellékanyag-kiszállítás, vagy meghibásodás esetén a szerviz.

Computerworld: A pandémia nemcsak a munkaerő terén okozott gondokat, a válság nyersanyag és áruhiányt is eredményezett. Hogyan tudták ezt kezelni?
Kertay Zsolt: A pandémia nemcsak műszaki problémát generált, érintette magát a teljes ellátási láncot. Tény, hogy a PC-szerver területen már évek óta érezhető volt egyfajta lassulás: ha egy vállalkozás vagy intézmény többszáz vagy ezres nagyságrendben szeretett volna számítógépet, notebookot vagy szerver beszerezni - nyomtató esetében ez már 50-100 mennyiségű nagyságrendnél jelentkezett - akkor az már komoly tervezést igényelt. Ma ugyanis csak a PC-k esetében 6-9 hónap a leszállítás minimum várakozási ideje.

Mint ahogyan az éremnek is két oldala van, ennek is van előnye és hátránya egyaránt. Beruházásnál vagy vár az ügyfél a megálmodott konfigurációra, vagy kompromisszumot köt és megvásárolja azt, ami a piacon elérhető. Ha az igényeket nem lehet azonnal kiszolgálni, azt eredményezi, hogy van időnk együtt gondolkodni az ügyféllel, megtalálni a megfelelő eszközt, megoldást. Végiggondolja jó alaposan, amire van szüksége, pontosan mire is akarja használni. Ez a mi oldalunkról is hab a tortán, mert nem egy sebtében megjelenő pályázatra kell egyből reagálnunk és pár hét múlva mindent leszállítani, beüzemelve átadni, hanem jól tervezhető, projektként kezelhető feladatokat kapunk. Ettől azt várjuk, hogy sokkal jobban végiggondolt infrastruktúra lesz kinn az ügyfelekénél.

Computerworld: A fenti változások nyilvánvalóan szervezeti átalakítást igényeltek. Miben változott a struktúra?
Kertay Zsolt: Természetesen a fentiek eredményeként a saját szervezetünket is át kellett alakítani. Már 2020-ban átszerveztük a saját munkafolyamatainkat, az alkalmazottak home office-ba küldtük, kivéve a technikus szakembereket, akinek fizikailag is ott kell lenniük az adott helyszínen, de az ügyfeleket kiszolgáló háttérszervezet - beszerzés, diszpécser szolgálat, sales - otthonról dolgoznak. Ehhez a mögöttes digitalizációt megvalósítva, el kellett rugaszkodnunk az akár már 30 éve bevált, akár papír alapú, ugyanúgy működő folyamatoktól, amiről hamar kiderült, hogy csak előnyünkre vált. A teljes átváltozáson átesett szolgáltatási üzletágunk eredményében úgy tudtunk, forgalom visszaesés mellett is, növekedést elérni, hogy közben a költségeinket drasztikusan csökkentettük. Szintén tavaly a számlázórendszereinket és a szerződéseinket is felülvizsgáltuk, a kis ügyfeleket átállítottuk átalánydíjas verzióra, a számlák automatizáltan mennek ki a címzettekhez, és éves egyszeri alkalommal végzünk elszámolást.

Computerworld: Hogyan lehet növekedni a válságban? Milyen eszközeik vannak a stabilitás megtartására és a bővüléshez?
Kertay Zsolt: A Bravogroup Holding irodai üzletágát képviselő Bravogroup Office a nyomtatás, dokumentumkezelés, üzemeltetés, szervizelés, irattárolás mellett a vizuáltechnika, valamint az irodabútor és innovatív zöld megoldások terén is széleskörű megoldásokat nyújt. Ami a piacképességünket jól mutatja, hogy a járvány okozta válságban nemcsak talpon maradtuk, hanem több területen is fejlődtünk.

A tevékenységeink között kiemelt helyet foglal el a vizuáltechnikai üzletág. Komplex megvalósításaink céges dizájnba illesztik a legmodernebb megjelenítési és figyelem felkeltési megoldásokat. Mint más területeken itt is a tervezés kivitelezés és üzemeltetés területére is biztosítunk korszerű megoldásokat. Olyan komoly tapasztalattal rendelkezünk a videókonferencia, vetítési megoldások, vezérlő termi megoldások és digital signage területén, hogy januártól külön cégként is megjelenünk, Bravovisual néven.

Számos sikert tud elkönyvelni a több mint 10 éve működő irodabútor egységünk a Bravosincord, amely konkrét belső terek megvalósításával is foglalkozik. Szakmaiságunkat jól mutatja, hogy szinte minden évben az élmezőnyben végeznek az általunk tervezett irodák az Év irodája pályázaton.

Szintén a pandémia erősítette fel a keresletet az aggregátorok és biztonsági áramforrások szegmensében is, amellyel szintén foglalkozunk, főleg intézmények, kórházak ellátását valósítjuk meg a tervezéstől a kész rendszerek leszállításáig. Várhatóan több mint 10 kórházba telepítünk biztonsági áramellátást a következő évben.

Működésünket jól mutatja, hogy 2020-ban megvásároltuk a lakossági-, vállalati-, valamint a naperőmű piac egyik jelentős szereplőjét, ezzel a Bravosolar-ként a második legnagyobb napenergiával foglalkozó céggé váltunk.

Folyamatosan keressük azokat az innovatív cégeket, amelyekbe érdemes befektetni és azokat a területeket, ahol tovább tudunk lépni, mert a fő csapásirányunk, az irodatechnika, nem dinamikusan fejlődő ágazat, viszont stabil alapot biztosít a cégünk számára, hogy merjünk innovatívak lenni.

A pandémia azt eredményezte, hogy a kevésbé megbízható cégek elkezdtek kihullani a piacról, ez a természetes szelekció a mi malmunkra hajtja a vizet.

Computerworld: A szakemberhiány nem gátolja ezt a fejlődést?
Kertay Zsolt: A pandémia alatt mindvégig megtartottuk azokat a fontos szakembereket és azt a tudásbázist, akik és amely révén stabilan meg tudunk maradni a piacon. Jelenleg 150-160 fő dolgozik nálunk, ekkora flottánál és ennyiféle területnél nem is szeretnénk a létszámot csökkenteni, a növekedést pedig az optimalizált működés hatékonyságának köszönhetően érjük el. A magyar piacon régi cégnek számítunk, az elmúlt 30 év bebizonyította, hogy csak akkor lehet fennmaradni, ha jól kézben vannak tartva a folyamatok.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.