Hirdetés
. Hirdetés

Servergarden - új közmű születik

|

A home office-hoz a villanyon, a vízen, a fűtésen kívül elengedhetetlen a digitalizáció. Az internet, néhány alapvető infokommunikációs eszköz, továbbá a biztonságos adattárolás egyre inkább közműnek tekinthető.

Hirdetés

A szerver maradjon csak házon belül - sokszor hallott cégvezetői utasítás. Az érintettek jó része azonban fokozatosan felülvizsgálja álláspontját. A szemléletváltást szakmai, biztonsági és anyagi szempontok indokolják, miközben a pandémia némileg felgyorsította a folyamatot. Tűzközelből kísérik figyelemmel az eseményeket a professzionális adatközpont-szolgáltatók, köztük a Servergarden. Kólya Dániel ügyvezető és Solymosi Erik kereskedelmi és üzletfejlesztési igazgató a közművé váló digitalizációról, továbbá a vállalatok és a hoszting szolgáltatók jövőbeli kapcsolatáról beszélt a Computerworldnek.

Kólya Dániel: Ha egy lakásban vagy irodában van áram és víz, azt természetesnek vesszük, ha viszont nincs, idegesek leszünk. Ma már az sem számít különlegesnek, ha élhetünk a digitalizáció adta lehetőségekkel. Az internetkapcsolaton, az informatikai eszközökön kívül az is idetartozik, hogy az adataink legyenek valahol biztonságban. De nem mindegy, hogy hol. A cégek számára a legjobb, legbiztonságosabb választást a professzionális adatközpontok jelentik. Ezek a létesítmények ma már ugyanolyan közműveknek számítanak, mint például az elektromos vagy a vízművek.

Solymosi Erik: Amikor közművekről beszélünk, kulcsfontosságú, hogy a szolgáltatás ára elérhető legyen a nagyközönség, esetünkben a vállalati szféra számára. Ez napjainkra megavalósult, hiszen egy virtuális szervert akár havi 2500 forintért, egy fi zikai szervert pedig akár havi 20 ezer forintért is meg lehet vásárolni. Ezek a költségek összemérhetőek a telefonszámlával, így a kisebb cégeknek is megfizethetőek. Ez a fajta közmű lehetővé tette a pandémia által életre hívott, illetve elterjesztett online munkavégzést. Azok is zökkenőmentesen dolgozhattak, akik nem voltak az irodában.

Computerworld: A Covid-válság elmúltával vajon várható némi visszarendeződés?

SE: Megítélésünk szerint többé-kevésbé így marad a világ, és a fizikai vagy virtuális szervereket bérlő cégek jellemzően nem térnek vissza a saját tulajdonú, saját helyszínen üzemeltetett rendszerekhez. Rájöttek, hogy nem drága ez a konstrukció, ráadásul könnyű igénybe venni, könnyű bekapcsolni és lemondani.

KD: Itt van előttünk a jó példa. Két évvel ezelőtt valószínűleg személyesen találkoztunk volna, és az interjú megszervezése nehézkesebb, lebonyolítása sokkal időigényesebb lett volna, mint ahogy most tettük, az online térben. A pandémia alatt megszoktuk az online világot. Azt látom, hogy a legtöbb cégnél a munkatársak a hét öt napjából nem öt napra mennek vissza az irodába. A home offi ce természetessé vált, és ilyen körülmények között alapvető az adatközpont használata. A munkát ugyanis akadályozza, ha például az érzékeny adatokat az ügyvezető igazgató laptopján tárolják. Az sem biztonságos, ha hetekig senki nem vigyáz a szerverre, hiszen a munkatársak nem járnak be dolgozni. Ma már számos megoldás van rá, hogy biztonságos módon, akár a felhőben legyenek az adatok, amelyekhez minden jogosult bármikor, bárhonnan hozzáférhet.

CW: Mondanának néhány példát, ahol különösen nagy problémát okozhat, ha gond van a házon belüli szerverrel?

SE: Vegyünk például egy mezőgazdasági gépeket árusító boltot, ahova sok vásárló jön vidékről, már a korai órákban. Ha a messziről érkező gazdák a szerver hirtelen leállása miatt nem tudnak vásárolni, valószínűleg máshova fognak fordulni. Ha a szerver egy 7x24 órás felügyelettel ellátott adatközpontban működik, nem fordulhat elő ilyen eset, hiszen a rendszer automatikusan jelzi a bajt, és a szolgáltató szakemberei gyorsan, akár éjszaka is elhárítják a hibát.

KD: Nagyon népszerűek manapság a Black Friday akciók, amelyek bizonyos napokon ugrásszerű forgalomnövekedést jelentenek a webboltban. Ezekben az időszakokban - de csak ilyenkor - az online boltnak nagyobb kapacitással kell működnie, mint rendesen. Saját szerverrel ez nem valósítható meg gazdaságosan. Megoldást jelenthet a skálázható szerver, illetve a rövid időre is bérelhető VPS, azaz a virtuális privát szerver.

CW: Megnőtt az igény a szolgáltatásaik iránt a pandémia alatt?

SE: Az előző évvel összehasonlítva 10-15 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltunk. Több tényező együttesen befolyásolta a folyamatot. Pozitív hatása volt a home offi ce, az online munkavégzés terjedésének, de ellenkező irányban hatott, hogy sok cégnek csökkent a forgalma, visszaesett a tevékenysége. Termékkínálatunkat azzal hirdetjük, hogy ügyfeleink mindig annyit vehetnek, amennyire éppen szükségük van. Ha tehát egy cégnek nem megy jól az üzlete, azt mi is megérezzük.

CW: Milyen irányban léphet tovább egy adatközpont-szolgáltató a jelenlegi helyzetben?

KD: Legfontosabb szolgáltatásaink a fizikai és virtuális szerverbérlés, a szerverhoszting, mindezek üzemeltetése, valamint a szoftverbérlés. Most a szakmai hozzáadott értékünk növelését helyezzük a fókuszba, ezt szeretnénk tudatosítani a cégekben. Ha a mi szolgáltatásainkat veszik igénybe, azzal a kiváló, 7x24 órában rendelkezésükre álló szakértelmünket is megvásárolják. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az informatikusok drágák, különösen akkor, ha nincs kihasználva a munkaidejük.

Cikkünk a Computerworld 2021. július 7-én megjelent, 13. lapszámában olvasható >>>

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.