Hirdetés
. Hirdetés

AdWords suli: elindul első kampányunk

|

Sorozatunk második részében elindítjuk első AdWords kampányunkat. Tippek és trükkök nem csak kezdőknek.

Hirdetés

Google AdWords sorozatunk előző részében már megnéztük, hogy pontosan mit jelent a keresőmarketing. Valamint miért érdemes a Google rendszerén belül hirdetniük a legkisebb vállalkozásoknak is, főként most a nehéz gazdasági körülmények között. Jelen írásunkban továbblépünk, és elindítjuk első kampányunkat.

 

2adwords1.jpg


Vállalkozó kedvű olvasóknak azt ajánljuk, hogy kövessék az általunk leírtakat, hiszen a Google AdWords rendszere jelenleg az egyik leghatékonyabb hirdetési módot kínálja. Egy kampány elindítása pre-paid fizetés esetén már 3000 forintból is megoldható, miközben 1000 darab szórólap előállításáért több mint 14 ezer forintot kell fizetnünk. Vagyis legrosszabb esetben is csak pár ezer forintot veszíthetünk, míg optimális esetben kevés befektetett összegért új vásárlókra tehetünk szert.

Kezdő változat helyett egységes felület

Első kampányunk elindításához keressük fel az AdWords kezdőoldalát, ahol kattintsunk az indítás gombra. Korábban itt két opció közül választhattunk: egy kampány menedzselésére optimalizált kezdő és minden beállítási lehetőséggel felvértezett hagyományos változat között. Ennek azonban vége, s immár mindenki csak egy egységes felületbe regisztrálhatja magát. Így elsőre egy kicsit bonyolultabb lehet a rendszer azok számára, akik még csak most ismerkednek az AdWords rendszerével. Nekik azt ajánljuk, hogy ahol a rendszer az alapbeállítást ajánlja, fogadjuk el. S csak később, használat közben próbálgassuk a többi opciót.

Miután az indításra kattintottunk, a felugró oldalon hozzunk létre AdWords fiókunkat, vagy egy új Google fiókot regisztrálva számára, vagy egy már meglévőhöz csatolva azt. Majd válasszuk ki, milyen valutában szeretnénk fizetni. Legtöbb esetben célszerű a forintot beállítani.

Végezetül lépjünk be újonnan létrehozott AdWords fiókunkba, ahol már az új, egységes kezelőfelülettel fogunk találkozni. Új hirdetőként elsőként négy dolgunk lesz: ki kell választanunk havi költségkeretünket, létre kell hozni első hirdetésünket, kulcsszavakat kell hozzárendelnünk, s végül meg kell adnunk a fizetés módját. Kattintsunk az „Első kampány létrehozása" gombra és kezdjünk is hozzá.

 

2adwords7.jpg


Elsőként a kampányunk alapbeállításait végezzük el. Adjuk meg a kampány nevét, állítsuk be a lokalizációt (ha nem határainkon kívüli területeket szeretnénk megcélozni - állítsuk a célközönséget Magyarországra és magyar nyelvűre), illetve ha szeretnénk például életkor mentén szűrni a megjelenéseket, akkor konfiguráljuk a demográfiai szűrést. Fontos, hogy utóbbi csak a tartalmi hálózat azon web-oldalainál működik, ahol a felhasználók megadják életkorukat és nemüket (például közösségi hálózatok esetében), míg a Google keresőjében nem.

Új felhasználóknak ezek után azt javasoljuk, hogy kezdésként „a minden elérhető webhely és eszköz" opciót válasszák ki hirdetéseik megjelenésére. Főként, hogy azt később bármikor módosíthatják. Haladók választhatnak a Google keresője és annak kereső partnerei, illetve a tartalmi hálózat közül. Utóbbinál beállíthatjuk, hogy mely oldalakon szeretnénk megjelenni, illetve rábízhatjuk ezt a Google-re is, aki relevancia alapján helyezi el azokat.

Következő lépésként állítsuk be az egy kattintásra szánt összeget (CPC), majd adjuk meg a napi költségkeretet. Egyelőre a pozíciópreferenciával és a megjelenítési móddal ne foglalkozzunk, azt majd kampányunk hatékonysága ismeretében lesz érdemes módosítani.

Nincs hely körmondatokra

A következő oldal tartalmazza talán a legfontosabb beállítást: nevezetesen a hirdetési szöveg konfigurálását. Itt érdemes hosszabb ideig is elidőzni. Kiválasztásánál érdemes rövid, tömör és lényegre törő szöveget megfogalmazni. S ezt értsük szó szerint, hiszen a cím összesen 25 karakteres lehet, míg a hirdetés törzsét kétszer 35 karakterben maximalizálja a rendszer. Nincs hely körmondatokra és hosszú magyarázatokra.

 

2adwords4.jpg


A korlátozott szövegterületen célszerű informatív nyelvezetet használni, amely megkülönbözteti majd hirdetésünket a versenytársaktól. Érdemes e pontnál megnézni leendő konkurenseinket, akik az általunk megadni kívánt kulcsszavakra hirdetnek. Elemezzük a hirdetési szövegeiket, s igyekezzünk annál jobbat írni. Persze e közben ne feledkezzünk meg a relevanciáról sem, vagyis végig a termékünkre/szolgáltatásunkra összpontosítsunk. A pontatlanságok megtévesztik a keresőt, aki csak a kattintás után jön rá, hogy az általunk megadott URL nem pontosan azt tartalmazza, amit ő keresett. Ez számára csalódást fog jelenteni, számukra pedig egy feleslegesen kifizetett klikkelést.

Tiltott dolgok

Természetesen néhány szabályhoz tartani kell magunkat. Elsőként is ügyeljünk a helyesírásra és nyelvhelyességre, különben rossz bizonyítványt állítunk ki magunkról. Fontos még, hogy a hirdetés szövege csak egy felkiáltójelet tartalmazhat, a címben pedig tilos annak a használata. Kerülendő a telefonszám és a lakcím feltüntetése is, habár ritkán a szponzorált linkek között megjelennek hasonló reklámok. Remélhetőleg nem futnak sokáig.

Kerüljük az olyan szóismétléseket is, mint a „Gyors, gyors, gyors eredmények!". Teljesen felesleges a használatuk, ráadásul a Google sem fogja engedélyezni a hasonló hirdetési szövegeket. Ugyanígy tesz, ha érzékeli, hogy indokolatlanul sok nagybetűt tartalmaz a szövegünk. Az „INGYENES" csábító lehet, de tilos! Ezen felül a harmadik sorba ne éljünk olyan olcsó trükkel, mint a „Kattintson a következő linkre:" szöveggel. Értékes helyeket vesztünk vele, valamint a rendszer szintén visszadobja majd, ha próbálkoznánk.

Vannak dolgok ezen felül, amelyeknek reklámozása kifejezetten tilos az AdWords rendszerén belül. Nem lehet többek között csodagyógymódokat, dohányárukat, escort szolgáltatásokat, fegyvereket, pirotechnikai eszközöket és hamis árucikkeket reklámozni a Google szponzorált hirdetései között.

A védjegyekkel csínján bánjunk. Hasonlóan az olyan állításokkal, mint a „legjobb", „legolcsóbb" és az „első számú". Ilyeneket csak akkor írjunk, ha a céloldalon elhelyezzük azt a független megfigyelő által kiállított igazolást, amely alátámasztja az általunk leírtakat. Ehhez hasonlóan nem érdemes a konkurenciát sem pocskondiázni. „A mi zabhegyezőnk olcsóbb, mint a Kukutyiniaké" állítást például szintén bizonyítanunk kell egy független méréssel. A cél URL-nek ezen felül működő weboldalnak kell lennie. Valamint nem tartalmazhat felugró ablakokat, és nem állhat „fejlesztés alatt".

Lokalizáljuk hirdetésünket

Jó tanács, hogy ha egy helyspecifikus - például szolnoki - szolgáltatást reklámozunk, akkor célszerű azt a hirdetési szövegben is kiemelni. Így elkerülhetjük a felesleges átkattintásokat, s csak a valódi potenciális keresők után kell fizetnünk. Ugyanezt később a kulcsszavak esetében is érdemes megtennünk. Például a „fodrászat" helyett érdemes inkább a „szolnoki fodrászat", illetve a „Szolnok fodrászat" párosításokat beállítanunk. Ekkor igaz, hogy kevesebbszer fog megjelenni a hirdetésünk, ám bízhatunk abban, hogy ebben az esetben a keresők valóban szolnoki fodrászatot keresnek majd.

Pontosítsuk a kulcsszavakat

Talán ez előbbiekből érezhető, hogy a következő beállítási oldalon, a kulcsszavaknál is hasonló körültekintéssel kell eljárnunk. A hirdetési szöveg „adja el" a termékünket/szolgáltatásunkat, míg a kulcsszavak konfigurálásánál azt határozhatjuk meg, hogy hirdetésünk mikor jelenjen meg, ami szintén rendkívül fontos. Nagyon ritka esetben érdemes széleskörű egyezést beállítani. Ám ezt csak akkor alkalmazzuk, ha egy kulcsszó esetén biztosak vagyunk abban, hogy minket keresnek (persze ekkor felvetődik, hogy egyáltalán szükségünk van-e reklámra), vagy minél nagyobb célközönséget szeretnénk elérni (ez viszont nem hatékony).

Egy autószerelő műhely esetében például az autószerelés kulcsszó logikusan nem lesz rentábilis, főleg ha veterán autókkal foglalkozunk. Ekkor beállíthatunk negatív kulcsszavakat, s különböző keresések esetén letilthatjuk a megjelenést: - ingyenes. Ebben az esetben azonban túl sok negatív kulcsszavat kellene megadnunk, ezért a legcélravezetőbb a „veteránautó szerelő" kulcsszó-párosítás beállítása, mikor hirdetésünk még az „xy veteránautó szerelő" kifejezésre is megjelenik.

 

2adwords5.jpg
 


Ha valamilyen oknál fogva azt szeretnénk, hogy csak pontos egyezés esetén jelenjen meg a hirdetésünk, használjuk a pontos egyezést: [veteránautó szerelő]. E formulák megfelelő kombinálása lehet a legcélravezetőbb, s érdemes rögtön több kulcsszavat beállítani. Ehhez bátran használjuk az oldalon megbúvó kulcsszó-generátort és a forgalom előrejelzőt is.

3000 forintos befektetés

Ha minden beállítással megvagyunk, továbbléphetünk. S már csak egy teendőnk van: be kell állítanunk a fizetési módunkat, majd pre-paid opció esetén feltöltenünk egyenlegünket. Profilunk aktivizálása 1000 forintunkba kerül, majd előfizetésnél minimum 2000 forintot emészt fel. Amíg ez nem történik meg, az AdWords nem jeleníti meg hirdetésünket.

Ha a reklámunk éles, érdemes azt pár perc után ellenőriznünk. Végül elkezdődhet az, amiről igazából egy AdWords kampány kezelése szól. Írjunk hirdetésvariációkat (a Google egy kis idő után a leghatékonyabbat jeleníti meg a leggyakrabban), adjunk további kulcsszavakat kampányunkhoz, illetve a rossz hatékonyságúakat távolítsuk el, növeljük, vagy csökkentsük a havonta fizetendő költségkeretet, s változtassunk a kattintásokért maximum fizetendő összeget belátásunk szerint.

Mindig teszteljünk! Soha nem lehet tudni melyik hirdetési szövegünk válik majd be. Egyszerre futtathatunk 2-3 hirdetési szöveget 1-1 hirdetési csoporton belül. Majd ha elegendő adat gyűlik össze, a legjobban teljesítőt meghagyhatjuk, a többit pedig érdemes törölni, hogy helyettük másokat írjunk. Idővel így szépen lassan beletanulhatunk a Google AdWords kezelésébe, s ha már otthon érezzük magunkat, érdemes jobban elmélyedni a rendszerben: több kampányt indítva, azokat részletekbe menően beállítva.

Sorozatunk következő részében még tovább mélyedünk az AdWords rendszerében és konkrét tippekkel igyekszünk segíteni abban, hogy miként is kell elkészíteni egy hatékony kampányt.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.