Hirdetés
. Hirdetés

Egyre kevesebben olvasnak nyomtatott könyveket

|

A Gartner felmérése szerint a gyorsuló tablet-adaptáció a nyomtatott könyvek és sajtótermékek forgalmát is érezhetően csökkenti. Itt lenne az ideje, hogy a kiadók is figyelembe vegyék ezt a trendet.

Hirdetés

A Gartner kedden kiadott kutatása szerint a táblagép-felhasználók több mint fele az elektronikus kiadványokat részesíti előnyben a hagyományos könyvekkel, újságokkal, folyóiratokkal szemben. „A média tabletek gyors adaptációja alapvető hatást gyakorol a fogyasztók tartalomfogyasztási, készítési és megosztási szokásaira” - nyilatkozta a felmérés kapcsán Carolina Milanesi, a piackutató elemzője.

Véleményét Meike Escherich, a Gartner egy másik, a kutatásban közreműködő munkatársa is osztotta. Az elemző hangsúlyozta: a kiadóknak „gyorsan újra kell gondolniuk”, hogyan szólítják meg a fogyasztókat.

A felmérés eredménye szerint a válaszadók több mint 50 százaléka olvassa inkább az elektronikus tartalmakat a nyomtatott termékek helyett. Escherich szerint ez az eredmény is jól mutatja, „hogy az e-olvasók mellett a tabletek is komoly fenyegetést jelentenek a nyomtatott médiára nézve.”

A válaszadók egyharmada táblagépeken, 13 százalékuk laptopokon, 7 százalékuk pedig okostelefonokon és hagyományos mobiltelefonokon olvassa az e-könyveket.

A kutatásban résztvevők egyik feladata az volt, hogy egy héten keresztül online naplót vezessenek arról, hogy mikor és milyen informatikai eszközöket – táblagépeket, mobiltelefonokat, asztali vagy hordozható PC-ket – használnak. A kutatást 2011 novemberében bonyolították le egyesült államokbeli, brit és ausztrál fogyasztók bevonásával.

Escherich hangsúlyozta: a Gartner nem tartja valószínűnek, hogy rövid időn elterjedhetnek a „teljesen papírmentes otthonok”. „Az azonban egyértelműen látható, hogy a háztartások egyre kevesebb papír alapú médiaterméket vásárolnak” - emelte ki az elemző.

HTC-kommentel Péczely Dóra, a Helikon Kiadó vezetője

Péczely Dóra, Helikon Kiadó, kiadóvezető; Fotó: Móricz Simon
Péczely Dóra, Helikon Kiadó, kiadóvezető; Fotó: Móricz Simon

Magyarországon az elmúlt évben ugyan kevesebb könyvet vásároltak, mint korábban, de ezen belül például a gyerekkönyvek eladása növekedett. Akik tehát gyermekeiknek vásárolnak könyvet, kialakítanak bennük egy könyvolvasási kultúrát, amely hatással lesz vagy hatással lehet arra, hogyan közelítenek a könyvekhez és az olvasáshoz a jövőben. Az a tapasztalatom, hogy azok a gyerekek, akik megszeretik a könyveket, akkor is szívesen nézegetik és forgatják azokat, ha van lehetőségük arra, hogy táblagépen olvassanak. Magyarországon rengeteg könyvnek létezik elektronikus formája, bár talán ezt nem eléggé kommunikálják a kiadók, de az eladások nem emelkednek olyan mértékben, mint ahogy csökken a papíralapú könyvek eladása. Valószínűleg egyenletesen növekedni fog az e-könyv olvasók tábora, ahogy csökken a készülékek ára, illetve ha a szakkönyvek is megjelennek e-könyv formátumban, olyan e-könyv olvasó készülékekkel kiegészülve, amelyek segítik a kutatást. A személyes véleményem az, hogy Magyarországon nagyon komoly kultúrája van az olvasásnak, amelyhez hozzátartozik a könyv mint tárgy szeretete és tisztelete. A mindennapokban a számítógéphez és más gépekhez való viszonyunk elsősorban a munkához kötődik, sokan ezért sem szeretnék az olvasás élményét egy újabb géppel összekötni.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.