A vásárlók szabad döntésére kell bízni, hogy milyen hajtásláncot vagy technológiát választanak - hangsúlyozták az európai autókereskedői szövetségek Budapesten tartott közgyűlésükön. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szerint a piaci folyamatokba mesterséges beavatkozás helyett inkább ösztönző, pozitív motivációval kell belépni, miközben a hangsúly a megfizethető, minőségi járművek gyártásán kell hogy maradjon.
Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke a kerekasztal-beszélgetést követő sajtótájékoztatón kiemelte: az európai autógyártók számára komoly kihívást jelent a kínai elektromos autóipar előretörése. A kínai gyártók mára ugyanolyan színvonalú elektromos járműveket kínálnak, mint európai versenytársaik, azonban jelentősen alacsonyabb áron, ami drámai mértékben növeli piaci részesedésüket. A folyamat szerinte nehezen visszafordítható, és ha sikerül is, az óriási költségekkel járna az európai ipar számára.
A szakmai fórumon elhangzott, hogy miközben egyes gyártók továbbra is az elektromos átállásra koncentrálnak, mások újra a hibrid technológia irányába fordulnak. A világ legnagyobb autópiacaként Kína fejleményei meghatározóak, és a globális autóipar számára tanulságos mintaként szolgálnak. Ugyanakkor Gablini felhívta a figyelmet arra, hogy az önvezető autók elterjedése még várat magára, hiszen a biztonságos működéshez további komplex fejlesztésekre van szükség. Emlékeztetett arra is, hogy egy amerikai felmérés szerint a következő évtizedben az autósok túlnyomó többsége - több mint 95 százaléka - továbbra is maga szeretne vezetni.
Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke hozzátette: az európai elektrifikációs átállás csak akkor lehet sikeres, ha a szabályozások és a költségvállalás összehangolt, közös európai szinten valósul meg. Magyarországon a 2023-as mélypont után tavaly mintegy 121 ezer új autót helyeztek forgalomba, és az idei év első nyolc hónapjában is folyamatos növekedés tapasztalható. A bővülést főként a hibrid modellek generálják, míg a benzines járművek piaci részesedése csökken, a dízeleké pedig stagnál. Bár az elektromos autók száma 90 százalékkal nőtt, arányuk továbbra is csupán 8 százalékot tesz ki a magyar piacon.
Érdekes fejlemény, hogy a kínai márkák már az új autók közel 5 százalékát adják Magyarországon, és ezeknél nem kizárólag az elektromos hajtás dominál. A vásárlások összetételében továbbra is a céges beszerzések vezetnek, amelyek a tranzakciók mintegy 70 százalékát jelentik, míg a magánvásárlók részesedése 30 százalék körül mozog. A lízing szerepe szintén meghatározó: bár a 2024 májusában elért 33,5 százalékos csúcsról enyhe visszaesés következett, augusztusban ismét 30,65 százalékra emelkedett a lízingelt autók aránya.
A budapesti közgyűlés egyik fontos eredménye, hogy hivatalosan is megalakult Európa egységes autókereskedelmi szövetsége, amelynek célja, hogy közös érdekérvényesítő platformot biztosítson a kontinens márkakereskedői számára. Ez a szervezet a jövőben kulcsszerepet játszhat abban, hogy az európai autókereskedelem egységesen reagáljon a technológiai változásokra és a globális verseny fokozódására.