Újabb fordulatot vehet az Európai Unió és Kína közötti technológiai nézeteltérés, miután a Bloomberg értesülései szerint a holland kormány fontolóra vette, hogy visszaadja az irányítást a kínai Wingtech Technology tulajdonában lévő Nexperia felett. A döntés annak nyomán születhet meg, hogy Peking a napokban feloldotta azokat az exportkorlátozásokat, amelyek miatt hetekig akadozott az európai autóipar chipellátása. A két fél közötti tárgyalások a jelek szerint eredményesek voltak, és a holland gazdasági minisztérium konstruktívnak nevezte az egyeztetéseket Kínával.
A Nexperia körüli feszültség október végén robbant ki, amikor a holland kormány a kontinens gazdasági és technológiai biztonságára hivatkozva rendkívüli jogi eszközzel - egy eddig soha nem alkalmazott vészhelyzeti törvény alapján - lefoglalta a chipgyártó cég irányítását. A hágai döntés indoklása szerint a kínai tulajdonos, a Wingtech Technology tevékenysége nem volt kellően átlátható, és a cég működése potenciális kockázatot jelenthetett az uniós technológiai infrastruktúrára.
A lépést Peking élesen elítélte, "geopolitikai indíttatású, túlzó beavatkozásnak" nevezve a holland intézkedést. A kínai kormány válaszul korlátozta a Nexperia félvezetőinek exportját Kínából, ami különösen súlyosan érintette az európai autógyártókat. A vállalat alkatrészeinek mintegy fele kínai üzemekből származik, így a szankciók miatt több nagy gyártó - köztük a Volkswagen, a Stellantis és a BMW - kénytelen volt ideiglenesen visszafogni a termelést.
A kínai-holland egyeztetések végül enyhülést hoztak. Philipp von Hirschheydt, az Aumovio SE vezérigazgatója, amely többek között a német autóipar nagy szereplőit látja el alkatrészekkel, arról számolt be, hogy a kínai kereskedelmi minisztérium pénteken gyakorlatilag feloldotta a Nexperiára vonatkozó exporttilalmat. Az Aumovio már meg is kapta az első exportengedélyeket, és újraindította a félvezetők szállítását európai partnerei felé. A Honda és a Bosch szintén megerősítette, hogy megkezdődött a chipellátás helyreállítása, így a hetek óta tartó gyártási fennakadások fokozatosan megszűnhetnek.
A chipgyártás kérdése azonban továbbra is rendkívül érzékeny geopolitikai és biztonsági terület. A félvezetők kettős - polgári és katonai - felhasználása miatt a világ nagyhatalmai, különösen az Egyesült Államok, Kína és az Európai Unió, stratégiai ágazatként kezelik ezt az ipart. Az európai beavatkozás a Nexperia ügyében nemcsak a nemzeti biztonságra hivatkozott, hanem az amerikai nyomásgyakorlásra is reagálhatott. A Politico korábbi beszámolója szerint Washington kifejezetten sürgette a holland kormányt a cég feletti kontroll átvételére, mivel a Nexperia több olyan technológiát birtokol, amelynek exportját az Egyesült Államok már korábban korlátozta.
Mindeközben az EU és Kína közötti kereskedelmi ellentétek tovább mélyülnek. Brüsszel az utóbbi hónapokban vizsgálatot indított Peking ipari gyakorlatával szemben, különösen a kulcsfontosságú áruk - például elektromos járművek és ritkaföldfémek - dömpingszerű exportja miatt. Kína viszont azzal vádolja az uniót, hogy protekcionista intézkedésekkel próbálja megvédeni saját gyártóit.
A Nexperia-ügy a globális technológiai verseny egyik újabb állomása. Ha a Nexperia valóban visszakapja működési autonómiáját, az enyhítheti az EU és Kína közötti technológiai feszültséget. Ha azonban a holland beavatkozás precedenst teremt, az újabb hullámot indíthat el a globális félvezetőipar geopolitikai újrarendeződésében.