Hirdetés
. Hirdetés

Laurent Abadie: 3-5 éven belül a 3D lesz a meghatározó

|

Az idei berlini IFA kiállításon interjút készíthettünk a Panasonic európai vezetőjével. Laurent Abadie-t főként az év varázsszava, a 3D kapcsán kérdeztük, de szóba kerül a plazma-LCD háború és az intelligens (akár otthoni) energiaellátó rendszerek kérdése is.

Hirdetés

- Vajon a 3D tényleg része lesz a jövő szórakoztatásának?

- Ez teljesen így van. Sőt, a mozik tekintetében úgy gondolom, hogy 3D nélkül végük lenne. A fogyasztók szeretik a térhatású mozikat és - különösen az ifjabb generáció - hajlandó is rá többet áldozni. Ahogy mintegy 40 éve a zenehallgatásban is megtapasztalhattuk, hogy két fülünk van, úgy most a moziban, házimoziban is kihasználhatjuk mindkét szemünket. A sportban, mozifilmekben, de még a konzolos és számítógépes játékokban is nagy pluszt nyújt a 3D élmény.

- Lassan minden cég beszáll a 3D üzletbe, hogyan pozícionálná magát a Panasonic ezen a piacon?

- Célunk, hogy ebben az évben elérjük az 50 százalékos piaci részesedést a 3D televíziókészülékek piacán. 3D termékek széles körét ajánljuk, hétféle méretben is forgalmazunk 3D televíziókat 42-től 152 hüvelykes képátlóig. Hasonlóan bő a kínálatunk Blu-ray és Hi-Fi házimozi téren. Az eddig kapható professzionális 3D kamera mellett már van fogyasztói 3D videokameránk is, tehát úgy vélem, hogy termékválaszték tekintetében jól el vagyunk látva. Persze ez nem elég, hiszen szükség van tartalomra is. A Panasonic igen aktív a 3D Blu-ray tartalmak fejlesztésében és kapcsolatban állunk Európa-szerte tartalom szolgáltatókkal, tévétársaságokkal, közülük a 3D műsorokat közvetítő Eurosporttal. Következő évtől már számos más 3D tévéadás is indul reményeink szerint. Partneri viszonyt ápolunk játékfejlesztőkkel is, gondoljunk például a Ubisoftra. Részt vállalunk a 3D mozi kínálat fejlesztésében is, ahogy ez az Avatar esetében is történt. Most jelentettük be a 3D felvételek készítésére alkalmas, amatőr felhasználásra tervezett videokameránkat is, így a vásárlók maguk is könnyen előállíthatnak ilyen tartalmakat. Úgy látjuk, hogy mind hardver, mind tartalom terén készek vagyunk felvenni a versenyt, sőt, könnyedén bírhatjuk a vezető pozíciót is.

- Várható a frissen bejelentett amatőr 3D kamera 3D Full HD utódja is?

- A Panasonic professzionális 3D kamerája eddig is Full HD felbontásban rögzítette a 3D felvételeket is - ezt a modellt most vezettük be Európában és már most igen jelentős megrendeléseket kaptunk. A most bemutatott fogyasztói kameránk csak 2D módban dolgozik teljes HD felbontással, 3D üzemmódban felosztja a képérzékelő területet a két szem számára. Igen, a közeljövőben várható ennek továbbfejlesztett, 3D-ben is Full HD változata.

- Mi a helyzet a tartalom és a 3D elterjedése tekintetében?

- 3D tekintetében leginkább a sport, a mozifilmek és a játékok állnak a középpontban. Úgy gondolom, hogy mintegy 3-5 év alatt a 3D lesz a meghatározó. Előrejelzések szerint 2013-2015-re a vásárlók 25 százaléka már rendelkezni fog otthoni 3D rendszerrel. Azért is vagyunk olyan optimisták e tekintetben, mert a 3D-s szolgáltatások a 2D prémium rendszerekre épülnek rá és a kettő között nem túl jelentős az árkülönbség. Tehát ha 3D TV-t veszünk, akkor azzal egyúttal a lehető legjobb 2D tévéhez is jutottunk és ugyanígy a videokamerák terén, fogyasztói 3D kameránk egyben a legjobb 2D Full HD kamera is. Ez évben két millió 3D tévét tervezünk eladni, a jövő évre pedig 8 milliós nagyságrendet várunk.

- Az év elején a 3D bevezetésekor számos 3D tartalmat ígért a Panasonic, de a várttól elmarad a kínálat bősége. Mire számíthatunk idén és jövőre?

- Jelenleg kicsit több mint húsz 3D Blu-ray mozifilm érhető el, de ez év végén számos megjelenésre számítunk, a filmek száma felkúszhat 60-ra is. A hollywoodi stúdiók nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a 3D produkciók fejlesztésére az Avatar sikere óta, csakhogy - mivel a minőség ezen a területen kiemelten fontos - ez hosszú időt vesz igénybe. Azért ha lassan is, de gyarapszik a kínálat, év végén már 60 filmből választhatnak az érdeklődők, 2011 végére pedig mintegy 200 cím lesz már a piacon. Egyébként jJövő évben indul már 3D video on demand rendszer is. Ide tartozik még a játékfejlesztő vállalkozásokkal fennálló kapcsolatunk is. Jelenleg a fejlesztő cégek közül kiemelten fontos partner számunkra a Ubisoft, mivel számukra is igen fontos a minőség.

- Miért ragaszkodik a Panasonic 3D téren a plazmatévékhez?

- Mind plazma, mind LCD gyárakkal rendelkezik a Panasonic, tehát nem a házon belüli termelés miatt ragaszkodunk a plazmához. Meggyőződésünk, hogy a plazma technológia jobb képet biztosít, a képpontok négyszer gyorsabban az LCD pixeleknél és a kép kontrasztosabb. A 3D megoldás lényege, hogy két 2D képeket mutat váltakozva, ezért ha a technológia nem elég gyors, akkor áthallás van a bal és jobb szemnek szánt kép között. Mivel 3D-hez a plazma biztosítja a legjobb minőséget, ezért nem is tervezzük, hogy akármikor a jövőben bemutatnánk LCD alapú 3D tévéket.

- Sokan a szemüveget nem igénylő 3D tévékre várnak, ők mire számíthatnak?

- Akadnak - különösen a fiatalabbak - akik szívesen elszeparálódnak környezetüktől tévézés közben, így számukra a szemüveg még előny is. Sokan természetesen nem szeretik, hogy szemüveget kell viselniük a 3D élményhez és kényelmesebb lenne egy szabadon nézhető technológia. Ma azonban még csak fejlesztés alatt állnak azok a technológiák, amelyek szemüveg nélkül képesek felvenni a versenyt minőségben az LCD szemüveges (shutter glasses) megoldásunkkal. Még éveket vesz igénybe ezeknek a megoldásoknak a fejlesztése, nagy képernyőméret mellett problémás az ilyen rendszerek láthatósága és a Full HD részletesség sem megoldott. Egyelőre csak kis képernyős megoldások léteznek és pontosan a kép középvonala előtt kell helyet foglalnia a nézőnek.

- Rég óta hallhatjuk, hogy a plazma fogyasztása jelentősen meghaladja az LCD-ét, továbbra is így van ez?

- Modern 50 hüvelykes plazma tévénk fogyasztása 200 Watt, ami nagyon közel van egy azonos méretű LCD tévé fogyasztásához. Folyamatosan fejlesztjük a plazma technológiánk fogyasztását és még további tér áll rendelkezésre ehhez, így a jövő évi modellek valószínűleg még kevesebbet fogyasztanak majd. 2-3 évvel ezelőtt 5-600 wattot is fogyasztottak a plazmák, de már most harmadoltuk a fogyasztást és napi 2-3 órás üzemidő mellett 200 Watt nem jelent túl nagy költséget.

- Érdekelt a cég intelligens mérőeszközök előállításában is, vagy megmarad a Smart Grid rendszerek vezérlőpaneljeinek gyártásánál?

- Érdekeltek vagyunk teljes rendszerek előállításában, beleértve mindent, még a kapcsolódó szoftvereket is. Jelenleg van is elegendő gyártókapacitásunk ehhez, de tudjuk, hogy az üzletág növekedése miatt ez hamar szűkösnek bizonyulhat, ezért folyik a partnerek felkutatása, jelenleg főleg Ázsiában, de később várhatóan Európában is. Nem csak a Smart Grid, hanem a kapcsolódó rendszerek terén is igen magas várakozásaink vannak. Fejlesztünk napelemes, üzemanyagcellás, energiatároló készülékeket is és már 5 éven belül ez igen nagy üzlet lesz Európában is. Célunk, hogy az otthonok CO2 kibocsátása nullára csökkenthető legyen, rendszereink menedzselik az energia előállítását, tárolását házon belül.

- A Panasonic korábban kiszállt a mobiltelefon gyártásból. Látva az okostelefon piac fellendülését, nem tervezik a visszatérést?

- Két éven belül kijön a következő generációs LTE mobil hálózati technológia, ami egy új platform lesz számunkra is. Ez nem csak a mobiltelefonok, okostelefonok számára biztosít több teret, hanem más, újszerű szórakoztató mobil eszközök bevezetésére is lehetőséget kínál. A Panasonic is érdekelt lesz ebben és annyit elmondhatunk, hogy nem pusztán e-reader készülékek, hanem egy egész mobil szórakoztató platform bevezetésében.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.