Hirdetés
. Hirdetés

Mindenki nagyon akarja az NFC-t

|

A mobileszközökön keresztüli fizetés megaüzletté növekedhet a következő esztendőkben. A szakértők legtöbbje egyetért abban, hogy a legnagyobb potenciál az eszközök közötti kis távolságú adatkommunikációs technológiában, az NFC-ben rejlik, amely szétfeszítheti a fizetési rendszerek eddigi kereteit. Az is lehet, hogy a nagy üzletet az új feltételek között már nem a bankok és a mobiloperátorok hozzák össze.

Hirdetés

A mobilpiacra szakosodott brit piackutató cég, a Juniper Research becslése szerint az idén 240 milliárd dollár értékű fizetési tranzakciót fognak lebonyolítani mobileszközökön, s ez az érték a háromszorosára fog emelkedni a következő öt éven belül. A mobilszolgáltatók és a pénzintézetek már ezen a piacon is keresik az új bevételi csatornákat, s ha elég gyorsan mozognak, akkor van némi esélyük jó pozíciók megszerzésére, de a dolgok jelenleg úgy állnak, hogy inkább azok a vállalkozások számíthatnak sikerre, amelyek kihasználják az új technológiák üzleti szívóhatását – divatos angol kifejezéssel – a digital slipstreamet.

Egy nemrégiben megjelent kutatás – amelyet a nagy német konferenciaszervező és elemző cég, a DLD (Digital Life Design) készített, szintén arra jutott, hogy a Szilícium-völgy vállalatai lesznek a nyertesek a mobilfizetési piac újraelosztásért folyó küzdelemben, méghozzá az NFC (near field communication) rendszerek gyors elterjesztésén keresztül, amelyek a Juniper adatai szerint 2014-ben 50 milliárd, 2015-ben pedig már 74 milliárd dolláros fizetési forgalom létrehozásában vesznek részt.

nfc
nfc

NFC-chippel ellátott BMW slusszkulcs. Mindenki tudni szeretné, hogy mit csinál az ügyfél

Azok a társaságok, amelyek már eddig is sokat tettek azért, hogy az ügyfeleiktől származó adatokból üzletileg hasznosítható információkat kreáljanak, az NFC alkalmazásával jelentős előnyre tehetnek szert a mobilfizetési piacon. Elsősorban a Google, az Apple, az Amazon és a Facebook esetében lehet arra számítani, hogy belép az NFC-piacra azzal, hogy a mobiltelefonokat mobil pénztárcákká alakítsa át, s megtörje a jelenlegi uralkodó telekom cégek és bankok dominanciáját.

A DLD eredményeit megerősítik az említett négy technológiai vállalat tevékenységének elemzésére szakosodott tanácsadó cég, a StrategyFacts januárban közzétett kutatásai is. Szerintük ugyanis az NFC fizetési rendszerek elterjedése fordulópontot hozhat a piacon. Egy darabig még más versenyző technológiák is élni fognak mellette, de a benne lévő marketingelőnyök miatt az NFC középtávon győzni fog. A siker igazi hajtóerőit a szorosabb kapcsolatok és az eladás helyén a vásárlókról meglévő bensőséges ismeretek jelentik. Azok jutnak majd nyerő helyzetbe, akik képesek lesznek ezt a marketinglehetőséget pénzzé alakítani és persze okosan támogatják a technológia piaci megerősödését. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy a jelenlegi piaci szereplők vagy valamilyen új játékos lesz-e a győztes.

Siker 3 éven belül?

Az NFC fizetési technológiája a piacon még csak most kezd nagykorúvá válni. Egyelőre ugyanis kevés olyan telefon van forgalomban, amely NFC-kommunikációra képes, ahogy kevés azoknak a kereskedőknek a száma is, akik ebbe eddig beruháztak, vagy az NFC alkalmazása érdekében lépéseket tettek. Ám a StrategyFacts novemberi kutatásából – amelyben 221 telekom, internet és pénzügyi szektorban dolgozó NFC-szakértőt interjúvoltak meg – már az derült ki, hogy a megkérdezettek döntő többsége (89,1 százaléka) szerint az NFC szabványos komponense lesz az okostelefonok minden kategóriájának, és a technológia a legelfogadottabb fizetési módok közé emelkedik három éven belül.

Az NFC-s mobilbukszák a kereskedő fizetési termináljához kapcsolódva nemcsak az eladási aktus részleteit jegyzik fel, hanem különféle szolgáltatások alkalmazását is lehetővé teszik, köztük a vásárlói hűségkártyákat vagy a vezeték nélkül áttölthető kuponokat.

A kereskedelmi weboldalak látogatása az egyik leggyorsabban növekvő tevékenység az európai okostelefon-használók körében – állítja egy másik tanulmány, amelyet a már említett DLD, illetve a Telefonica és a ComScore közösen készített. Úgy becsülték, hogy tavaly ősszel 13,6 millió francia, német, olasz, spanyol és brit okostelefon-használó lépett be valamilyen kereskedelmi célú weboldalra a mobilkészülékén keresztül. A vásárlókat az mozdíthatja majd el az NFC-technológia használata felé, hogy számos új személyre szabott szolgáltatást kaphatnak ezen keresztül vásárlás közben.

E szolgáltatások kialakításához a kereskedőknek át kell gondolniuk a megszerzett adatok ismeretében, hogy melyik vásárló fogja kinyitni a mobil pénztárcáját, és melyik nem. Ez teljesen más gondolkodást kíván, mint a hagyományos kereskedelmi eszközök, a hűségkártyák, kuponok és engedmények. „Az igazi potenciál abban van, ha a mobil pénztárcák nagyobb lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogy eldöntsék: hol, hogyan és miért költsék el (vagy éppenséggel takarítsák meg egy bankban) a pénzüket” – idézte az Informilo szakportál Doc Searlst, a Szílícium-völgy egyik jegyzett technológiai guruját. Szerinte a bankok az Egyesült Államokban és Európában is keresik, hogy miként elégíthetnék ki a fogyasztói igényeket új értéknövelt mobilszolgáltatásokkal, amelyek a jelenléten és a preferenciákon alapulnak. Például lehetővé tennék a vásárlóknak, hogy a mobilkészülékükön keresztül egyszerűen ellenőrizhessék pénzügyi helyzetüket, s annak függvényében dönthessenek egy drága árucikk megvásárlásáról. „Azaz olyan szolgáltatásokért fognak majd fizetni a fogyasztók, amelyek valódi értéket hordoznak a számukra, például a pénztárcánkat a szolgálatunkba állítják” – vélte Searls.

De nemcsak arról van szó, hogy a vásárlók fizessenek az új szolgáltatásokért. A vásárlókról szóló információk önmagukban is sokat érnek. A Google már most is nagy pénzt csinál abból, hogy feltérképezi ügyfelei preferenciáit: mit választanak, merre szörfölnek, hogyan vásárolnak, mit szeretnek, mit utálnak, mit ismételnek, mit élveznek és mit hagynak érintetlenül. Eközben a bankok és a telekom cégek az aktuális tranzakciókon keresnek, de globálisan egyre kisebb a relatív hasznuk. Ha meg akarják őrizni a haszonkulcsukat, kénytelenek lesznek gyorsabban reagálni a szabályváltozásokra, a jól informált ügyfelek kívánságaira vagy a versenyt támasztó környezetre.

Szívóhatások

Ha a pénzintézetek és a telekom vállalatok nem ébrednek időben, úgy biztosan a vesztes oldalra kerülnek a digital slipstream örvényeit kihasználó technológiai cégekkel szemben. A Google például már tavaly ősszel elindította NFC-alapú mobilpénztárca szolgáltatását, s rövid idő alatt támogatókat szerzett a kereskedelmi és pénzügyi szolgáltató vállalatok köréből. A StrategyFact szerint a Mountain View-i óriáscég máris nagyon erős pozícióban van ahhoz, hogy vezető legyen a valódi világ tranzakcióinak online területre való átterelésében. A kutatók által megkérdezett szakértők szerint annak a valószínűsége, hogy a többi vezető online technológiai cég is megjelenik az NFC-piacon a következő: Apple 75,6 százalék, Amazon 41,6 százalék, Facebook 26,7 százalék.

A bankok és a telekom vállalatok egyelőre nem izgatják magukat túlságosan az NFC miatt, bár történtek tapogatózó lépések. Franciaországban például nagyszabású kísérletet folytattak le bankok és mobiloperátorok közreműködésével, amikor a SIM-kártyákra fizetési alkalmazásokat töltöttek fel. Az Egyesült Államokban pedig több bank is részvételt vállalt az AT&T, a T-Mobile és a Verizon együttműködésével kidolgozott ISIS mobiltárca kezdeményezésben. Az ISIS – amelynek már szerződése van a Visa, a Mastercard, az American Express és a Discover kártyatársaságokkal – díjat kap azért, hogy befogadja a fizetőkártyákat a mobiltárcájába. Az olyan nagy pénzintézetek, mint a Bank of America vagy a Deutsche Bank a hazai piacán akár önállóan is elindíthat mobilfizetési rendszereket, s így nagyobb nyereségre számíthat az adatbányászatból származó információk alapján kialakított szolgáltatásokból. Egy biztos, hogy a bankok és a telekom cégek túl sokáig nem maradhatnak kívül a technológiai újdonságok által keltett üzleti áramlatokon, amelyek könnyen elvihetik profitjuk jelentős részét.

Várható győztesek és vesztesek

Az Informilónak nyilatkozó Veit Siegenheim, a StrategyFacts tanácsadója kifejtette: „Az NFC-alapú fizetés szét fogja zúzni a jelenlegi digitális fizetési ökoszisztémát. A győztes vállalatok kombinálni fogják a kereskedőkhöz fűződő kapcsolataikat a vásárlóknak és a kereskedőknek azzal a képességével, hogy támogassák a piaci fejlesztéseket és a szükséges befektetéseket. Azok a jelenlegi játékosok, akiknek hiányoznak ezek a képességei, mint a legtöbb telekom cégnek és banknak, a vesztes végen kötnek ki.”

Habár a piackutató cégek nagyon bíznak az új mobiltechnológiák által keltett forgalom növekedésében, ennek felívelése egyelőre nem nagyon látszik. Se a Google Wallet, se fő amerikai riválisa, az ISIS nem ért el áttörést, és erre 2013 előtt nem is lehet számítani. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy rövid távon az elfogadó helyként számításba jövő kereskedők és a potenciális felhasználók, vásárlók között is zavart okoz a késlekedés, mert elhalasztották az eszközeik újakra cserélését a várható NFC-s előnyök miatt.

Ugyanakkor a gyártók (telefont és POS-terminált előállító cégek egyaránt) egyre inkább elkötelezettnek látszanak az NFC-chipes készülékek mellett. Ám a hiányzó interoperabilitás még mindig jelentős visszatartó erő lehet. Ehhez társulnak a potenciális biztonsági kockázatok, amelyeket olyan szint alatt kellene tartani, amely már nem vetheti vissza a mobilfizetés elterjedését.

„A biztonsági kockázatoktól való félelem nem konkrétan, hanem feltételezésként jelenik meg a felhasználók fejében, és nemcsak a mobilkereskedelmi alkalmazásoknál, hanem az egész mobilkereskedelmi piac esetében, ami vissza is foghatja a piac bővülését, amíg a felhasználók bizalma meg nem erősödik” – állítja a Juniper. Ezzel együtt az egész iparág készül az NFC-fizetéses jövőre. Mert a technológia a vásárlóknak kényelmes, és a személyre szabott ajánlatok miatt (legalábbis anyagilag) előnyös, az információgyűjtés lehetősége miatt pedig a kereskedőknek a forgalom bővítésének esélyét kínálja. Ahogy erre számíthatnak a rendszert üzemeltető pénzintézetek, kártyatársaságok és mobiloperátorok is. Ki tudna ellenállni ekkora vonzerőnek?

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.