Hirdetés
. Hirdetés

Díjcsomagolás - úton Európában

|

Mára nemcsak a mobilhang-, hanem a mobiladat-roaming költségei is számottevően csökkentek az Európai Unióban. Mindezek dacára nem árt odafigyelniük a cégeknek, hogy milyen szolgáltatói szerződést kötnek, milyen díjcsomagot választanak, illetve hogyan használják mobileszközeiket külföldön. Fokozott alaposságot igényel, ha valaki az Európai Unión kívülre utazik.

Hirdetés

Hirdetés

Július 1-jétől - az Európai Parlament és Tanács döntése értelmében - jelentősen mérséklődnek az Európai Unión belül fizetendő roamingdíjak. Barangoláskor a kezdeményezett mobiltelefon-hívások díja közel 15 százalékkal, a fogadottaké majdnem 10 százalékkal, az sms-küldésé 8,2 százalékkal csökkent. A legnagyobb mértékben a mobilinternetezésért fizetendő díjakat faragták le: most harmadával kevesebbet kell fizetni, mint korábban.

A roamingdíjak alakulása mindenkit érint, aki külföldön is használja mobileszközét. Nyáron, a nyaralások alkalmával nagyon sokan magánemberként szembesülnek a külföldi mobilhasználattal és annak anyagi vonzataival. A nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező cégek kommunikációs költségeit azonban évszaktól függetlenül erősen befolyásolhatja a helyesen vagy helytelenül megválasztott díjcsomag, illetve mobilhasználat.

Háromféle szerződéstípus

Kis- és középvállalati ügyfeleiknél a mobiltársaságok - a külföldi mobilhasználatot illetően - alapvetően háromféle szerződéstípust alkalmaznak, tájékoztat Unger Zsuzsanna, a tanácsadással, a telekommunikációs költségek optimalizálásával foglalkozó Telcomin Kft. szakértője. Az elsőnél a szolgáltatási szerződés a mobiltársaság publikus roamingdíjait tartalmazza. Ilyenkor a szolgáltató automatikusan az Európai Unió rendeletében meghatározott díjakat alkalmazza a szolgáltatás nyújtása során. Július 1-jét követően tehát az ügyfél automatikusan az alacsonyabb roamingdíjakat kapja szolgáltatójától.

A második típusba az egyedi szolgáltatási szerződések tartoznak. Ezen szerződések értelmében a mobiltársaság - a publikus roamingdíjaihoz képest - bizonyos országokban százalékos kedvezményt ad a vállalatnak. A szolgáltató ezekben az esetekben is automatikusan, az Európai Unió rendeletében meghatározott roamingdíjakat alkalmazza, illetve ezekből adja az egyedi szolgáltatási szerződésben rögzített kedvezményt. Azoknak az ügyfeleknek, akik ilyen típusú szerződéssel rendelkeznek, szintén nincs semmi teendőjük.

 

Jóllehet csökkenő számban, de előfordulnak olyan szerződések is, amelyekben a külföldi mobiltelefon- és mobilinternet-használat feltételei az Európai Unió érintett országaira nézve fixek, erre vonatkozólag külön klauzulát tartalmaznak, és nem felelnek meg a szolgáltató Általános Szerződési Feltételeiben (ÁSZF) szereplő, publikus díjszabásnak. Ilyenkor a mobiltársaság nem követi automatikusan az Európai Unió vonatkozó rendeletének változásait. Azon vállalatoknak tehát, amelyek ilyen típusú szerződéssel rendelkeznek, érdemes megkeresniük a szolgáltatót és kérni a szerződés felülvizsgálatát, szükség esetén módosítását. A szolgáltató ezen kérelmeket egyedileg bírálja el, majd jellemzően szerződésmódosítási javaslatot tesz a gazdasági társaság felé.

„Ha a mobiltávközlési költségekben domináns elem az európai uniós roamingköltség, akkor mindenképpen javasolt a szolgáltató ajánlatát megfontolni, és a cég szempontjából költségtakarékosabb megoldás felé mozdulni. A piaci gyakorlatban a roamingköltségekre vonatkozó fixdíjas szerződések szerencsére már nem túl gyakoriak, helyettük a mindenkori publikus díjszabáshoz képest százalékos kedvezményeket tartalmazó szerződések az elterjedtek, ha a vállalati ügyfél és a szolgáltató egyedi díjcsomagban állapodik meg. Megjegyzem, ma már mindhárom magyarországi mobiltársaság ajánl olyan roamingcsomagokat, napi- és hetijegyeket, amelyek egy-egy alkalomszerű külföldi tartózkodás esetén költségtakarékos megoldást nyújtanak” - mutat rá Unger Zsuzsanna.

Tippek az optimális díjcsomag kiválasztásához

Mint minden költségoptimalizált beszerzési eljárásnak, a mobildíjcsomagok megválasztásának is alapeleme az igények gondos felmérése. A vállalatnak tudnia kell, hogy milyen célra szeretné használni a mobiltávközlési eszközöket - csak hangszolgáltatásra, esetleg a céges levelek szinkronizálására is, valamilyen céges mobiltelefonos alkalmazás futtatására (például futárszolgálati kliensprogram), csak belföldön vagy külföldön is stb. Ha pontosan megvan az igény, továbbá az is ismert, hogy kik, hányan, mire, milyen gyakorisággal stb. használnák az eszközöket, akkor már hozzá lehet kezdeni a megfelelő díjcsomag kiválasztásához.

„Minden szolgáltató rendelkezik a kis- és középvállalati szektor számára előre definiált, különböző szolgáltatási elemeket tartalmazó, úgynevezett dobozos termékekkel. Ha a cég felhasználási szokásait lefedik ezek a termékek, akkor célszerű ezeket választani. Ha azonban a dobozos termékek nem felelnek meg maradéktalanul a vállalat igényeinek, vagy esetleg speciális szolgáltatásra van szükség, akkor a cég egyedi szolgáltatási szerződés keretében állapodhat meg a szolgáltatóval. Érdemes odafigyelni arra, hogy a kialakított szolgáltatáscsomagba ne kerüljenek be különféle kapcsolt, a cég számára felesleges szolgáltatások. Ebben segítséget nyújthat a felhasználási szokások pontos feltérképezése, például belső kérdőív vagy korábbi szolgáltatói számla alapján. A szolgáltatási feltételek kialakításakor célszerű nem kizárólag a jelenlegi állapotot szem előtt tartani, hanem a jövőre is gondolni, hogy a cég - például bővüléskor - a magasabb szintű szolgáltatásokat is optimális áron tudja majd igénybe venni” - hangsúlyozza Unger Zsuzsanna.

A szakértő szerint a szolgáltatók jellemzően 30-80 előfizetéstől, illetve havi 400-800 ezer forint értékű távközlési számlától jelentősebb kedvezmények adására is hajlandók bizonyos szolgáltatások igénybevételekor. Ezen speciális feltételeket az egyedi előfizetői szerződések tartalmazzák. Természetesen a publikus díjcsomagokhoz képest elérhető kedvezményeket sok minden befolyásolja, többek között az előfizetések száma, az igénybevett szolgáltatások köre, a vállalati ügyfél egyéb piaci értéke, valamint a távközlési szektorra vonatkozó aktuális kormányzati intézkedések - például a távközlési adó mértéke - is. Egyfajta ökölszabálynak tekinthető, hogy a megkötött távközlési szerződéseket minimum kétévente érdemes felülvizsgálni, továbbá a hűségvállalás ne nyúljon túl a szolgáltatási szerződés határozott időtartamán.

Megfontolandó a napi- és hetijegy

Külföldi utazás előtt a Telekomnál a társaság weboldalát ajánlják elsődleges információforrásként, ahol a július 1. és augusztus 31. között érvényes nyári akciók is megtalálhatók. Azoknak, akik számára fontos a mobilinternet használata külföldön, a Travel & Surf S, M és L díjcsomagot érdemes tanulmányozni. Az „S”-nél bruttó 690 forint napidíjért 10 megabájt, az „M”-nél bruttó 2.090 forint napidíjért 50 megabájt forgalmazható. A Telekom a napijegyben foglalt adatmennyiség elérése után leállítja az adatforgalmat. Az „L” díjcsomag úgynevezett hetijegy: bruttó 10.790 forintért 250 megabájt forgalmazható egy hét alatt. Az adatkorlát elérésekor a letöltési/feltöltési sebesség 32 kbit/s-ra csökken. A Telekom - tekintettel a nyári utazói szezonra - a Travel & Surf M és L csomagjait augusztus 31-ig kedvezményesen kínálja ügyfeleinek.

Mindhárom díjcsomagot az adatforgalom megkezdése előtt az interneten is aktiválni lehet egy ingyenesen elérhető landing page-en keresztül. Azok, akik nem rendelik meg egyik díjcsomagot sem, de külföldön használják a mobilinternetet, a Telekom roaming listaárai szerint fizetnek az adatkommunikációért, maximum bruttó 19050 forintot.

„A csomagválasztás előtt mindenkinek célszerű átgondolni használati szokásait. Annak, aki tableten vagy laptopon használja a szolgáltatást, jellemzően a 250 megabájtot tartalmazó hetijegy az optimális. Ha valaki csak az okostelefonján alkalmanként mobilinternetezik, és csak a levelek fejlécét olvassa el, általában elég a legkisebb napijegy. Ha azonban a csatolt állományokat is meg akarja nézni, sőt az interneten is szeretne böngészni, ismét csak a hetijegyet javasolnám. A vállalati ügyfeleknél egyébként az a fő szabály, hogy bármilyen kedvezményt a mindenkori listaárakból származtatunk. Ez vonatkozik az Európai Unióban érvényes roamingárakra is” - mutat rá Fülöp Gábor üzleti értékesítési igazgató.

A Vodafone azt ajánlja ügyfeleinek, hogy a külföldi utazás előtt tájékozódjanak a különböző tarifákról és lehetőségekről. Azok számára, akik az Európai Unióba, Svájcba vagy Törökországba utaznak, jó választás lehet az Európa Napijegy, amellyel hazai perc- és sms-díjak mellett az adatforgalmazás ára is kedvező: bruttó 990 forintért 100 megabájt a forgalmazható adatmennyiség. A Netinfo internetes oldalon az ügyfelek külföldön is ingyenesen, valós időben követhetik nyomon az adatroamingban még rendelkezésre álló keretüket.

Fülöp Szilvia, a Vodafone Magyarország sajtófőnöke felhívta a figyelmet rá, hogy az Európai Unióban 2013. július 1-je óta érvényes roamingdíj-csökkenés minden ügyfelükre, automatikusan vonatkozik.

Európán kívül

Nagyobb odafigyelést igényel a külföldre utazóktól, ha elhagyják az Európai Uniót. A világ Európán kívüli országaiban jellemzően a hazai szolgáltató roaming-listaárain lehet mobiltelefonálni és -internetezni, és ezek lényegesen magasabbak, mint a díjcsomagokban foglalt árak. De az uniós szabályozás értelmében ezeket az ügyfeleket is - hacsak korábban másképpen nem rendelkeztek - védi egy limit a túl magas számlától.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.