Hirdetés
. Hirdetés

QLIK - Adattörténetek a tömegnek

|

Valóságos adatrobbanást idézett elő a világjárvány a médiában, azonban a félrevezetés, a manipuláció veszélyei is súlyosbodtak, és a lakosság szembesült adatműveltségének korlátaival. Szükség lenne egy adatetikettre, amely meghatározza az adathasználat szabályait a közbeszédben. Analitikai trendek a Qliktől.

Hirdetés

A digitalizáció katalizátoraként hatott a múlt évben a koronavírus-járvány. A munka világát sújtó hirtelen és drasztikus változások egészen új követelmények elé állították, és a felhőbe repítették a vállalatok informatikai környezetét. De hasonló gyorsasággal változott a technológiához fűződő személyes viszonyunk is, mivel a digitális megoldások és adatok már nemcsak munkavégzésünket és kapcsolattartásunkat, hanem társasági életünket, végső soron szabadságunkat, a biztonságos magatartásról alkotott véleményünket is meghatározzák, mutatott rá Dan Sommer, a Qlik globális piacintelligencia-programjának igazgatója, aki az utóbbi pár hónapban több blogposztban is foglalkozott az analitika szerepével és fejlődésével a Covid-19 kontextusában. Cikkünk a Computerworld magazin 2021. február 24-ei lapszámában (LII. évfolyam 4. szám) jelent meg.

Dan Sommer, Qlik

Életünk minden területén sok múlik azon, hogy a kellő időben pontos, megbízható információhoz jutunk hozzá, vagy sem. Az adatok nem csak a vállalatok számára létfontosságúak, hanem a vírus elleni küzdelem, a járvány- és a válságkezelés hatékonyságát és sikerét is nagyban befolyásolják, egyéni és társadalmi szinten egyaránt. A változásokhoz gyorsan, rugalmasan alkalmazkodó szolgáltatáshoz és az adatvezérelt döntéshozáshoz az informatika nélkülözhetetlen támogatást ad, a világ ezért rövid idő alatt nagyot lépett előre az alapértelmezetten digitális működés irányába. Bár a fordulat - amit Sommer digitális átkapcsolásnak nevez - bekövetkezett, az analitikai képességek fejlesztése továbbra is tartogat kihívásokat.

Aranyásás az adatbányában

Miközben a vállalatok egyre nagyobb adattömeggel dolgoznak, és mind fejlettebb adatmegoldásokat vezetnek be, hogy megbirkózzanak a feladattal, sokuk küzd azzal, hogy a beruházások ráfordításait kézzelfogható üzleti eredményekkel igazolja.

Az IDC kutatása (InfoBrief - Data as the New Water: The Importance of Investing in Data and Analytics Pipelines, 2020), amelyet a Qlik szponzorált, például megállapította, hogy a döntéshozást támogató legjobb adatképességek fejlesztésébe beruházó vállalatok sokkal nagyobb mértékben (38 százalékkal) növelik az üzlet által létrehozott értéket, mint a döntéstámogatásra legkevesebbet áldozó vállalatok (15 százalék). Az adathasználat és az üzleti siker összefüggésének számszerűsítéséhez az elemzőcég felmérést készített, amelyben világszerte 1200 szervezet felsővezetője vett részt. A megkérdezettek zöme (87 százaléka) mondta, hogy vállalata intelligensebb működésre törekszik, és ezt a következő öt év távlatában prioritásként kezeli. Az eredményeket ismertető Joe DosSantos, a Qlik adatigazgatója szerint a kimagasló arány azt mutatja, hogy a mostani gazdasági helyzetben a vállalatok már nem csupán értékes tulajdont látnak az adatvagyonban, hanem egyenesen a túlélés zálogát.

Ugyanakkor a válaszokból kiderült az is, hogy a vállalatok szinte mindegyike küzd a valóban értékes adatok kiválasztásával. A felsővezetők 96 százaléka mondta, hogy vállalatánál nehézséget okoz a potenciálisan hasznos új adatforrások felkutatása - 56,4 százalékuk ezt rendkívül vagy nagyon nagy kihívásnak minősítette.

A megkérdezettek szerint az adatforrás várható értékének megállapítása, a megtérülés kiszámítása a legnehezebb feladat, a fő akadályok listáján 64,4 százalékuk ezt sorolta az első három hely valamelyikére. Hasonlóan nagy kihívás az adatok hasznosításához szükséges technológiai beruházások megtervezése, amire a válaszadók 61,9 százaléka voksolt, és nem sokkal marad le mögöttük a valóban értékes adatforrások azonosítása sem a szavazatok 60,5 százalékával. Komoly próbatételt jelent továbbá az adatforrások elérésének biztosítása (46,7 százalék) és annak megértése is, hogy az adatok miért lehetnek fontosak, relevánsak valamely kérdés megválaszolásához (37,5 százalék).

Valójában a vállalatok alig több mint felénél (57 százalékánál) vélik úgy, hogy a számukra elérhető és potenciálisan értékes adatforrások 70 vagy annál nagyobb százalékát sikerült azonosítaniuk és hasznosítaniuk. Aligha meglepő, hogy a megkérdezett felsővezetők negyede (25 százaléka) a következő 12 hónapban pontosan ezen a területen tervezi az adatképességek legintenzívebb fejlesztését.

Felértékelődnek az alternatív adatok

Az adatforrások felkutatásán túl a vállalatoknak az adathasznosítás további szakaszaiban is érdemes folyamatosan fejleszteniük képességeiket. Költésüket Dan Sommer szerint az alábbi analitikai trendek is befolyásolni fogják:
Naprakész és üzletkész adatok fontossága. Az elmúlt év egyik nagy tanulsága, hogy az előrejelzésekhez használt változók milyen hirtelen megváltozhatnak, és felboríthatják a terveket. Sok vállalat mégis túl régi adatokkal dolgozik ahhoz, hogy a változásokra gyorsan válaszolhasson, pedig bizonytalan időkben a lehetőségek és a kockázatok minél korábbi felismerésén az üzlet túlélése múlik. Itt az idő, hogy a vállalatok a tájékozott döntéshozáshoz releváns felismeréseket szállító analitikai motorok bevezetése mellett olyan integrációs folyamatokat is kialakítsanak, amelyek minden - házon belüli és felhőben futó - rendszerből valós időben szállítanak adatokat.

Alternatív adatok a változásra utaló jelek gyorsabb észleléséhez. A befektetési vállalkozások az információk minél korábbi megszerzéséhez már régóta használnak olyan alternatív adatforrásokat, mint például a sajtó, a hírműsorok, a hang- és videofelvételek, a légi fotók, vagy újabban a piaci hangulatot is befolyásoló eseményekben sajátos szerepet játszó közösségi média. Napjaink bizonytalan üzleti környezetében más szektorok szereplői is kezdik felismerni az - alternatív tényekkel nem összetévesztendő - alternatív adatok értékét.

Fókuszba kerül az üzleti folyamatok újratervezése és automatizálása. A BPM korántsem új tudomány, a vállalatok már a 90-es évek óta művelik, a technológia fejlődésével azonban lehetővé vált, hogy folyamataik működését mind behatóbban figyeljék, mérjék, megértsék, optimalizálják és automatizálják. Az olyan megoldásokkal, mint például a folyamatbányászat és a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) a szűkös erőforrásokkal dolgozó vállalatok aktív intelligenciát adhatnak folyamataikhoz, amely egyrészt mentesíti az emberi munkaerőt a rutinszerű feladatok terhe alól, másrészt digitálisan kiterjeszti az alkalmazottak képességeit.

Adatműveltség és -etikett

A szolgáltatásként adott szoftver (SaaS) mindannyiunk legjobb barátja lett, tavaly ugyanis bebizonyosodott, hogy a felhőszolgáltatások nélkülözhetetlenek a zavartalan működéshez, emlékeztet rá a Qlik igazgatója. Mostantól intenzívebbé válik az adatbázisok és az üzleti alkalmazások felhőbe vándorlása, valamint a különféle adatforrásokat összekapcsoló, integrációs technológiák térhódítása is. Összecseng ez a Gartner jóslatával, amely szerint 2022-re a nyilvános felhőszolgáltatások lényegi szerephez jutnak az adat- és analitikai innováció 90 százalékában.

Önellátássá fejlődik az önkiszolgálás. A távmunka körülményei között az intuitív használat jelentőségét aligha lehet túlértékelni. Analitika vonatkozásában a vállalatok ezt egyrészt adattörténetek és felismerésmorzsák tömeges házhoz szállításával fogják támogatni. Másrészt kiszélesítik a hozzáférést az adatokhoz és az elemzésekhez, alkalmazottaikat az önkiszolgáló adatvizualizálás szintjéről továbbléptetik az adatönellátásig. A Gartner e-könyve (Future of Work Trends Post-COVID-19) szerint a világjárvány előtt az alkalmazottak 30 százaléka dolgozott távolról az év egy részében, de ez az arány a pandémia múltán már 48 százalék lesz, az önellátást szolgáló megoldásokra így nagyobb lesz az igény, mint valaha.

Adatmegosztás, vizualizáció és történetmondás a tömegeknek. A médiában valóságos adatrobbanást láttunk 2020-ban, de csakhamar azt is tapasztalhattuk, hogy a politika miként próbál rátelepedni az adatokra. Hogyan tekinthet a széles közönség az adatvizualizációk mélyére, teszi fel a kérdést Dan Sommer, aki szerint a technológia még több egységes adatmodellel és üzleti logikával fogja támogatni a kontextus kiterjesztését, azonban több őszinteségre is szükség lesz az adatok megvitatásában. Az IDC előrejelzése (FutureScape: Worldwide Data, Integration, and Analytics 2020 Predictions) alapján a világ kétezer legnagyobb vállalata 2022-re formális programot fog indítani a biztos tájékozódáshoz nélkülözhetetlen adatműveltség fejlesztésére.

Minthogy a járványhelyzetben az adatok a kormányzati kommunikációban és az egyéni döntéshozásban is az eddiginél sokkal hangsúlyosabb szerepet kaptak, a lakosság felismerte adatműveltségének korlátait.

A félrevezetés, a manipuláció veszélyei a Covid-19 krízisben súlyosbodtak, ezért társadalmi szinten is döntően fontossá vált az adatműveltség tanítása. Minthogy ez aligha hozhat eredményt egyik napról a másikra, a Qlik igazgatója szerint szükséges egy adatetikett kialakítása is, amely meghatározná az adathasználat szabályait a közbeszédben.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.