Hirdetés
. Hirdetés

Szakértők vitáznak az iPhone 4 Retina megjelenítőjéről

|

A Wired hamis marketingnek tartja Jobs felbontásmagasztaló kijelentéseit, de akadnak szakértők, akik kifejezetten elismerően nyilatkoznak. Emberi szem kontra iPhone 4.

Hirdetés

Fizikusok, csillagászok és idegrendszeri specialisták csapnak össze Steve Jobs merész marketing előadása és az iPhone 4 kapcsán. Valóban jobb-e az új Apple mobil képernyőjének felbontása, mint amit szemünk meg tud különböztetni? Tesztpéldány híján egyelőre kénytelenek vagyunk a külföldi szaksajtó - ezúttal szó szerinti - meglátásaira hivatkozni.

Az idei Worldwide Developers Conference alkalmával Jobs megpróbálta elmagyarázni, mennyire impresszív is az iPhone 4 új, hüvelykenként 326 képpontot felvonultató Retina kijelzője. ?Úgy tűnik, hogy 300 pixel/inch környékén van egy varázs szám, ami az emberi szem felbontó képessége és e felett nem tudjuk megkülönböztetni a szomszédos képpontokat - már abban az esetben, ha 25-30 centiméter távolságból szemléljük a dolgokat. Olyan közel állnak egymáshoz, hogy amint átlépjük a 300 pixel/inch küszöböt, már csak folyamatos görbéket látunk... A szöveg úgy néz ki, mint egy minőségi, nyomtatott könyvben, ilyet elektronikus kijelzőn nem láthattunk ezelőtt. 326 pixel/inch esetében már jóval túl vagyunk ezen a határon."

Van, aki egyetért, van, aki nem

A MacWorld.com munkatársai vették a fáradtságot, hogy maguk győződjenek meg erről az esemény alkalmával és kézbe vehették a készüléket: ?Nem tudtunk elkülöníteni egyetlen képpontot sem az iPhone 4 szövegeken. Ahogy az Apple állítja, tényleg olyan hatást kelt a szöveg, mint a könyvekben és magazinokban, semmi nyoma az artifaktoknak, amelyeket egy LCD megjelenítő esetében várnánk... A fotók és videók is látványosan hatnak iPhone 4-en. Úgy néz ki tényleg, mint egy saját fényt sugárzó fotografikus nyomat, nem pedig egy számítógépes képernyő." Több munkatárs is megerősített ezt a véleményt a Macworld részéről.

Brian X. Chen a Wired-től szintén jelen volt az említett Apple eseményen és meg is nézte magának az új készüléket. Érdekes módon pont ellenkező irányú véleményt formált, mikor megírta cikkét Hamis marketing az iPhone 4 Retina megjelenítő kapcsán címmel. A sztori bevezető mondata így szól: ?Talán az eddigi legjobb mobil megjelenítő az iPhone 4 képernyője, de felbontása nem haladja túl az emberi retináét, amint Steve Jobs állítja."

A szakértő és a szögfelbontás

A Wired állítása, miszerint Jobs tulajdonképpen füllentett egyetlen forrásra támaszkodik, Raymond Soneira fizikus állításaira, aki egyébként a DisplayMate Technologies elnöke. Chen szerint Soneira 20 éve tanulmányozza a megjelenítőket és azt állítja, hogy ?(az iPhone 4 képernyője) elfogadható közelségében van annak, hogy tökéletes megjelenítő legyen, de Steve egy kissé túl messzire ment."

Soneira vitatja Jobs nézetét, mert az Apple vezére elsősorban a képpontok számával méri az emberi szem felbontását. Ezzel csak az a gond, hogy a szem egy úgynevezett szögfelbontással (anguláris felbontás) jellemezhető, míg a lapos kijelzők líneáris felbontással írhatók le. Soniera utána számolt és arra a köveltkeztetésre jutott, hogy egy igazi ?Retina" megjelenítőnek 477 képpontra lenne szüksége egy hüvelyken ahhoz, hogy úgy 35 centiméter távolságból tökéletesnek hathasson.

Egyébként az amerikai PC World is megkérdezte Soneirát, aki úgy ítélte meg, hogy hacsak nem kb. 46 centiméteres távolságból nézzük az iPhone-t, úgy nem képes retina minőséget nyújtani. Hozzátette, hogy az iPhone-nak tulajdonképpen az elméletileg szükségesnél egy fokkal nagyobb felbontásra lenne szüksége ahhoz, a szemünk biztosan tökéletesnek érzékelje a képet.

Jöttek az ellenszakértők

Nem minden szakértő ért egyet Soneirával. Phil Plait, a Bad Astronomy blog szerzője tud egy-két dolgot a fénytanról, ő kalibrálta a Hubble Space Telescope egyik kameráját. Plait ízekre szedte Soneira érveit és elmagyarázta, mit is értenek az emberek felbontás alatt. Végül abban igazat adott Soneirának, hogy egy tökéletes látással rendelkező személy 30 centiméterről meg tudja különböztetni az iPhone 4 képpontjait, de egy átlagos látású ember nem. Plait szerint Jobs és Soneira is szabatosan fogalmaztak és a Wired felelős azért, hogy a dolgokat aránytalanul felnagyítva félrevezető címmel jelentette meg cikkét. Plait szerint Jobs egyáltalán nem félrevezető marketinggel hozta ki az iPhone-t.

William H.A. Beaudot, a Kyber-vision alapítója és látáskutató. Szerinte az Apple állításaiban nem csak marketing van. Egy 20/20-as látásélességű személy esetében az állítások helytállóak. Beaudot rámutat, hogy egy ilyen látású ember egy szögpercre lévő pontokat (a fok hatvanad része) képes elkülöníteni.

Soniera reagált az érvelését ért kritikákra és rámutatott, hogy Jobs a retináról beszél és nem a szemről, melyhez gyenge lencse jár. ?Ha megengedjük, hogy a gyenge látást belekalkulálják a specifikációkba, akkor bármelyik megjelenítő Retina Display lesz..."

Még sokáig lehetne folytatni a vitát, de hová vezet ez? Úgy tűnik, hogy az Apple nagyjából helyesen írta le a kijelző képességeit, legalábbis az átlagos látású ember számára. Ugyanakkor a sasszeműek így is elkülöníthetik majd a képpontokat. Mellesleg maga Soneira is, aki minden alkalmat megragad a túlzó marketing ostorozására elismerte, hogy ez egy nagyszerű kijelző, talán a legjobb jelenleg elérhető és maga is kíváncsian várja, hogy tesztelhesse.


Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.