Hirdetés
. Hirdetés

Komoly tragédia vezetett ahhoz, hogy a Benetton család az okos közlekedésbe fektessen

|

Több mint 40 áldozatot követelt a katasztrófa, amely lépésre sarkallta a céget.

Hirdetés

Miután eladta olaszországi autópálya-üzletágát, az Atlantia az intelligens közlekedési technológiába fektet, hogy elősegítse a tisztább közlekedés fejlesztését és új piacok, például az Egyesült Államok felé nyisson. A Benetton család ellenőrzése alatt álló infrastruktúra-csoport ezzel maga mögött hagyná a hozzá tartozó Autostrade per l'Italia által üzemeltetett genovai autópályahíd 2018-as összeomlása, és a katasztrófa 43 halálos áldozata miatti nehézségeit.

Az üzletág értékesítése révén a következő hónapokban várhatóan befolyó 8 milliárd euró egy részét az intelligens közlekedési technológiák területén való terjeszkedésre fordítják - jelentette a Reuters. Januárban a cég 950 millió euróért megvásárolta a Siemens Yunex Traffic üzletágát, és ezzel a lépéssel Európa egyetlen nagy autópálya-üzemeltetőjévé vált, amelynek intelligens közlekedési üzletága van. Most első számú szereplőként lehetősége van arra, hogy kiterjessze ezt az üzletágat és konszolidálja a széttöredezett piacot.

Hirdetés

A vállalat, amely március 11-én tájékoztatja a befektetőket jövőbeli stratégiájáról, úgy látja, hogy a forgalomtechnológiai üzletág önmagában is fontos, ugyanakkor kiegészíti meglévő tevékenységeit. Minden autópálya- és repülőtéri üzlet a technológia nélkül arra van ítélve, hogy elértéktelenedjen. Ezért az intelligens megoldások ezen a területen 5-6 éven belül az Atlantia másik fő üzletágává válhat - mondta a hírügynökségnek egy, az ügyetet jól ismerő forrás.

Az Atlantia fő tevékenységei közé tartoznak az autópályák, a repülőterek és a digitális útdíjfizetéssel foglalkozó Telepass vállalat. A csoport ellenőrzi a spanyol Abertis autópálya-üzemeltetőt, egy sor repülőteret üzemeltet Olaszországban és Franciaországban, 15 százalékos részesedése van a Getlink csatornaalagút-üzemeltető cégben és 51 százalékos tulajdonosa a Telepassnak.

A hírek szerint a csoport olyan technológiai lehetőségeket keres, mint a magántőke tulajdonában lévő, speciális célú felvásárlási társaságok (SPAC) vagy a BMW-hez és a Boschhoz hasonló csoportokban létrejövő, belül leválasztott kiegészítő vállalkozások. A Yunex például lehetővé teszi az Atlantia számára, hogy gyorsan megértse a piacot, amelyen mintegy 300 másik intelligens technológiai csoporttal versenyez. "Az autógyártók érdekes partnerek lehetnek, tekintettel az egyértelmű szinergiákra" - mondta a Reuters forrása.

Az Atlantia törekvése erre a piacra akkor erősödött meg, amikor a kormányok világszerte a csúcstechnológiát keresik a forgalom mérséklése és szennyezés csökkentése érdekében. A közlekedési adatszolgáltatások bekapcsolása és a járművek összekapcsolása lehetővé teszi, hogy az autók feltérképezzék saját útvonalaikat, ezzel csökkentsék az utazási időt és a szén-dioxid-kibocsátást, illetve a városvezetők a meglévő infrastruktúrát pénzügyileg hatékonyabban üzemeltethessék.

Az Európai Unió nyomást gyakorol a tagállamaira a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Ezért számos európai városnak szüksége lesz a forgalomáramlás optimalizálását segítő technológiára. "A legjobb útvonalat az autó fogja kiválasztani, nem pedig a Google Maps, akár sofőrrel, akár sofőr nélkül2 - mondta a szakértő.

A Yunex, amely világszerte több mint 500 városban működik, számos szolgáltatást fejlesztett ki, többek között egy olyan rendszert, amelyben a közlekedési lámpák, kamerák és érzékelők adatokat továbbítanak egy irányítóterembe, ahol az adatokat a torlódások és a balesetek csökkentése érdekében összesítik.

A Yunex novemberben Wiesbadenben bevezetett rendszere (amelyhez kormányzati finanszírozást is kapott) útvonal- és sebességjavaslatokat ad a járművezetőknek a forgalomirányító központ által üzemeltetett digitális út menti kijelzőkön. A wiesbadeni irányítóközpont képes irányítani a forgalmat, hogy enyhítse a forgalmi dugókat a főutakon, vagy elsőbbséget adjon a tömegközlekedési buszoknak, mentőautóknak és tűzoltóautóknak.

Európában az Atlantia azt tervezi, hogy a Yunex tevékenységét a fő piacain - Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban - megismétli, és a városi forgalom megfigyelését, valamint az autópálya-csomópontok és alagutak kezelését célzó szolgáltatásokat kínál a saját hálózatán és más ügyfelek infrastruktúráján.

A Getlink is a Yunex egyik új ügyfele lehet. Az Atlantia ugyan nem nyilatkozott nyilvánosan a szándékairól, de mérlegeli a csatornalagút-üzemeltetésben való részesedésének növelésére nyíló lehetőségeket.

Az Atlantia januárban közölte, hogy az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) piacának 2026-ig átlagosan évi 10 százalékos növekedésére számít, amit a fenntarthatóbb közlekedés felé történő globális elmozdulás támogat. A cég arra számít, hogy ez új üzleti projekteket indíthat a világ több pontján, többek között az Egyesült Államokban és Latin-Amerikában, ahol Abertis nevű leányvállalatának erős pozíciói vannak. Ezekean a helyeken az útdíjfizetési-rendszerek létrehozásához, valamint a forgalom mennyiségének elemzéséhez és kezeléséhez szükséges technológiák bevezetését tervezi.

Szakértők szerint az amerikai piac különösen érdekes, mivel erőteljes a kereslet a repülőterek és az autópályák közötti kapcsolatok feltérképezésére szolgáló innovációs technológia iránt. A Yunex már több helyen is működik az USA-ban, így Bostonban, illetve a floridai Miami-Dade megyében, ahol forgalomirányítási rendszerét állítja üzembe. A számítások szerint ez az üzleti irány az Atlantia hagyományos autópálya-koncessziós üzletének akár a kétszeresét is hozhatja.

Januárban az Atlantia közölte, hogy a Yunex forgalma a következő öt évben várhatóan eléri az 1 milliárd eurót a tavalyi 635 millió euróhoz képest. A technológiai irányba való elmozdulás, amely magában foglalja az Atlantia közelmúltbeli befektetését az elektromos légi taxikat gyártó Volocopterbe, csökkentheti a csoport koncessziós alapú üzleti portfóliójával kapcsolatos szabályozási kockázatot is.

"A hídkatasztrófa után most már mindenki számára világos, hogy a szabályozási kockázatot nehéz felmérni és kezelni" - jegyezte meg a Reutersnek egy másik bennfentes.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.