Hirdetés
. Hirdetés

Az E-útdíj szedi áldozatait

|

Két igazgató állásába került a botladozó elektronikus útdíjrendszer.

Hirdetés

Bakó Attila vezérigazgató illetve Horváth Róbert üzemeltetési igazgató péntek óta már nem dolgozik az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél – értesült az Index. Az online hírportál szerint a két vezető menesztése mögött az e-útdíjrendszer körüli botrányok húzódnak.

 

Az elektronikus útdíj körüli problémák akkor kezdődtek mikor a tenderen legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot tevő Getronics Magyarország Kft. maga kérte a szerződéskötés elhalasztását. Később a Getronics végleg visszalépett a tendertől, többek között azért, mert állításuk szerint: "az egyik versenytársunk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében".

Mikor úgy tűnt, az elektronikus útdíj végleg megbukott, Orbán Viktor miniszterelnök a vásárosnaményi kihelyezett kormányülést követően váratlanul bejelentette: a rendszerépítés és üzembehelyezés állami megvalósításába fognak. Február végén aztán kiderült az e-útdíj kiépítésével kapcsolatban született kormányhatározat értelmében a rendszer kiépítését a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. koordinálja

A fuvarozók azonban bizalmatlanok voltak az új rendszerrel kapcsolatban, a szervezetek pedig azt kérték, halasszák el az új rendszer július elsejére tervezett startját.

Az eredeti tervek szerint a fuvarozók június 20-tól regisztrálhatták volna járműveiket az Állami Autópálya Kezelő rendszerében, azonban a rendszer tesztelése még zajlott. A regisztrációt végül közel egy hét késéssel sikerült elindítani.

Ezek után annyira nem volt meglepő, hogy július 1-én reggel kétszer is összeomlott az e-útdíj rendszere, amiért az ÁAK üzemszüntet rendelt el. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a rendszer leállítását nem indokolta, a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletre hivatkozott, amelynek alapján 10 óráig a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárművek díjmentesen használhatják az úthálózatot.

Később kiderült, hogy az új rendszer leállását túlterheléses támadás okozta, ám a hiba elhárítása után is zavarokra panaszkodtak a fuvarozók. Volt olyan is, ahol ugyan előre kifizették az útdíjat, de a keret váratlanul lemerült, és amikor újra fizetni próbáltak a kamionosok, a legközelebbi értékesítési helyen nem működött az automata. Olyan is esetről is beszámoltak, amikor a hatóság külföldön megtett kilométerek után vont le jókora összegeket. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) a rendszer átmeneti leállítását is kérte. A panaszok szerint az útvonaltervező hibái miatt pontatlan a tervezés és a díjkalkulátor, ez pedig lehetetlenné teszi a pontos fuvarszervezést.

Az útdíj-folyószámlák mozgása számviteli szempontból szinte követhetetlen, gyakoriak a téves levonások, melyeket nem korrigálnak, az ügyfélszolgálatok pedig nem képesek kezelni a tömeges panaszokat.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mindeközben azt közölte, a 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, és a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.