Történelmi jelentőségű útvonalat teljesített az első kínai konténerhajó, amely az oroszországi Északi-tengeri útvonalon (Northern Sea Route, NSR) haladva érkezett meg az Egyesült Királyságba. Az új, sarkvidéki hajózási folyosó a világkereskedelem átrendeződését vetíti előre, miközben Oroszország és Kína gazdasági együttműködésének új dimenzióját nyitja meg.
A Roszatom orosz állami nukleáris vállalat keddi bejelentése szerint a 25 ezer tonnás kínai konténerhajó mindössze 20 nap alatt tette meg az utat a kelet-kínai Ningbo kikötőjétől az angliai Felixstowe-ig. Az útvonal az Oroszország által felügyelt Északi-tengeri útvonalon vezetett, ahol a jégtörést az orosz nukleáris jégtörőflotta biztosította. A vállalat szerint az új útvonal csaknem felére rövidíti a szállítási időt a hagyományos déli irányhoz képest, amely a Szuezi- vagy Panama-csatornán keresztül halad.
A sarkvidéki hajózás logisztikai áttörést jelenthet, hiszen egy Európába tartó, Ázsiából induló tengeri út általában 40 napot vesz igénybe a Szuezen át, vagy akár 50 napot, ha a Jóreménység foka felé kerül a hajó. Az Északi-tengeri útvonal viszont nemcsak rövidebb, hanem - legalábbis a nyári hónapokban - egyre biztonságosabban járható a klímaváltozás következtében visszahúzódó jég miatt. A mostani hajóút, amelyet a Roszatom jégtörői kísértek, ennek a változásnak látványos bizonyítéka.
Az útvonal stratégiai jelentőségét Oroszország már évek óta hangsúlyozza. Vlagyimir Putyin orosz elnök nemrégiben is nemzeti prioritásnak nevezte az NSR fejlesztését, és célul tűzte ki, hogy 2030-ra az éves áruforgalom elérje a 200 millió tonnát. Ehhez az orosz kormány nagyszabású beruházásokat indított az északi kikötők modernizálására, valamint az arktiszi flotta bővítésére. Jelenleg nyolc nukleáris jégtörő működik a térségben, köztük négy a legújabb generációból, amelyek képesek egész évben biztosítani a hajózást a sarkvidéki vizeken.
A Roszatom szerint a cél nem a meglévő globális szállítási útvonalak kiszorítása, hanem azok kiegészítése. Az Északi-tengeri útvonal egyre fontosabb alternatívává válhat a geopolitikai feszültségekkel és zsúfoltsággal küzdő déli tengeri folyosók mellett. A Szuezi-csatorna blokádjai, a Vörös-tengeri konfliktusok és a Panama-csatorna vízhiánya mind hozzájárultak ahhoz, hogy a nemzetközi szállítmányozás új megoldásokat keressen.
A kínai hajó érkezése nemcsak a kereskedelmi logisztika, hanem a geopolitika szempontjából is mérföldkő. Kína és Oroszország évek óta szorosabbra fűzi gazdasági és energetikai kapcsolatait, és az NSR ennek egyik leglátványosabb példája. A sarkvidéki folyosó révén Peking közvetlen, gyorsabb és potenciálisan olcsóbb kapcsolatot létesíthet Európával, miközben Moszkva új bevételi forrásokra és nagyobb befolyásra tesz szert az északi régióban.
A hajóút végállomása Szentpétervár lesz, miután a konténerhajó Rotterdam és Hamburg kikötőiben is rakományt kirak. Az NSR forgalma 2024-ben elérte a 37,9 millió tonnát - ami már most a globális kereskedelem figyelmét az északi sáv felé irányítja.