Hirdetés
. Hirdetés

Vállalatirányítás: Szórványos felhősödés

|

Míg a kiterjesztett ERP-rendszereket alkotó alkalmazások némelyikét a magyar vállalatok nagyrészt már ma is felhőben használják, addig a szoftverek többségét még mindig házon belül tartják, derül ki az IDC előrejelzéséből.

Hirdetés

A kiterjesztett vállalatirányítási rendszerek az alapvető, integrált ERP-funkcionalitást hordozó könyvelés, számlázás és pénzügyi tervezés, valamint emberierőforrás- (HR-) és projektmenedzsment (PM-) alkalmazásokon túl a CRM-, a beszállítóilánc-kezelő SCM-, továbbá a raktárkezelés és a gyártástámogatás területét támogató OMS-rendszereket is magukban foglalják az IDC meghatározása szerint.

Hirdetés

- Míg a SaaS-modellben működő SCM- és OMS-rendszerek napjainkban inkább kivételnek számítanak, és az integrált ERP-rendszerek területén sem pénzügyi, hanem elsősorban, az esetek körülbelül 50 százalékában, HR-alkalmazásokkal találkozunk a felhőben, addig a CRM területe kifejezetten felhőintenzív - mondta Bakk József közép- és kelet-európai szoftverpiaci elemző. - Olyannyira, hogy 2017-ben a CRM-megoldások hazai piacán a felhőszolgáltatások után fizetett díjakból befolyó összeg már meghaladta a házon belül bevezetett rendszerekhez eladott licencek árbevételét.

A műveleti CRM-rendszerek fő alkotóelemei (értékesítés-, marketing- és szolgáltatás-automatizálás) közül a felhős szolgáltatási modell a marketingeszközök esetében már túlsúlyba került, a többcsatornás ügyfélmegszólításra, így közösségi kommunikációra is törekvő vállalatok ugyanis egyértelműen ezt részesítik előnyben.

Kicsiknek nyilvános a felhő
Jól szemlélteti ezt a nagyvállalati szegmens, ahol a felhőpiac nagyobb szeletét a házon belül bevezetett, integrált ERP-rendszerekkel összekapcsolt SaaS-alkalmazások, illetve azok egyes, nyilvános felhőben elért funkciói adják. Más szóval a hibrid modell a jellemző, amelyben a marketingosztály a közösségi média használatához szükséges eszközöket például a felhőben éri el.

- Mindig nyilvános felhőről beszélünk, a hazai piacon nagyon kevés vállalat engedheti meg magának privát felhő építését, és azok biztosan nem a felhőt használó szervezetek egyébként legnépesebb táborát adó kis- és középvállalatok közül kerülnek ki - mondta Bakk József. - A kkv-kat a szoftverszállítók egyértelműen a nyilvános felhő irányába terelik, 2017-ben azonban a nagyvállalati szegmensben is jelentős felhőbevezetésekre került sor: nagy energetikai cégek és közműszolgáltatók ruháztak be HR-területen, ahol jellemzően olyan funkciókat vittek felhőbe, mint a toborzás és a tehetségmenedzsment.

A piacot ennek megfelelően a kizárólag felhőszolgáltatást kínáló, valamint a felhőben és házon belül egyaránt jelen levő, hibrid megoldásokat adó nemzetközi szereplők vezetik, amilyen például a Salesforce, illetve a Microsoft és az SAP. Mellettük azonban a kisebb, 50 fő alatti vállalatokat is megcélzó hazai szereplők - a Kulcs-Soft, a Revolution és a MiniCRM, hogy csak néhányukat említsük - szintén megtalálják a számításukat, több ezer, néhányuk 10 ezernél is több ügyféllel rendelkezik.

Piaci átlag felett a SaaS
Tavaly a kiterjesztett ERP-piac mérete 55,9 milliárd forint volt, a teljes hazai IT-piac körülbelül 900 milliárd forintos méretének több mint 1/16-odát adta. Az integrált ERP-rendszerek szelete ezen belül meghaladta a 20 milliárd forintot.

- A nem túl erős megelőző évhez képest 2017-ben a teljes piac 9 százalékkal nőtt - mondta Bakk József. - A felhőalapú megoldások azonban mind a négy (integrált ERP, CRM, SCM és OMS) alszegmensben ennél nagyobb, két számjegyű növekedést értek el. Világosan mutatja ez, hogy a vállalatok folyamatosan állnak át a SaaS-modellre, jóllehet területenként még nagyok az eltérések. A CRM-en belül a felhőalapú megoldások után fizetett szolgáltatói díjak összege 3,8 százalékkal felülmúlta a házon belül bevezetett alkalmazásokból származó bevételeket, míg az integrált ERP esetében utóbbiaknak csupán 18 százalékát érték el. Az SCM és az OMS területén a felhőalapú megoldások alacsony bázisról nőhettek ilyen ütemben, de ezzel együtt a SaaS szolgáltatások itt csupán a bevételek alig 1 százalékát adják.

Töretlenül folytatódik majd ez a trend az évtized végéig, amikorra az IDC előrejelzése szerint a felhőalapú CRM-piac mérete több mint háromszor akkora lesz, mint a házon belüli alkalmazásoké, míg az integrált ERP esetében a két modell súlya közel kiegyenlítődik. Az SCN és az OMS területén ennél jóval lassabban, de szintén folytatódik majd a felhőalapú megoldások térnyerése a következő években, mivel a nagyobb külföldi üzleti partnerek és az itthoni versenytársak felhős bevezetései, valamint a piacot formáló szoftvercégek Magyarországon is a felhőbe terelik a vállalatokat.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.