Hirdetés
. Hirdetés

Zeneipar - az EMI kidőlt

|

Zenehallgatási szokásaink kihatnak az azokat előállító kiadók életére is - az internet itt is piaci koncentrációt alakít ki.

Hirdetés

A négy legnagyobb zenekiadó vállalat közül a legkisebb, az EMI eladását még a múlt hét pénteken jelentették be, de a részletek csak nemrég váltak ismertté. 1,2 milliárd fontért (jelenlegi árfolyamon valamivel több mint 440 milliárd forintért) kérte meg a lemezkiadással foglalkozó részleg kezét a Universal, míg egy, a Sony vezette konzorcium 1,4 milliárd fontot (közel 520 milliárd forint) költ a kiadói üzletágra. Ezzel az 1931-ben alapított brit vállalat - amely olyan zenekarok szellemi jogait tudhatta magáénak, mint a Coldplay, a Pink Floyd és a The Beatles - gyakorlatilag megszűnik létezni különálló entitásként, beleolvad riválisaiba.

Nagy meglepetést nem szült a Universal bevásárlása, mivel az EMI-ra két cég (az előbb említett mellett a Warner) is licitált. Hatása ugyanakkor óriási lesz, hiszen a négy legnagyobb, zenekiadással foglalkozó vállalat közül az egyik kvázi eltűnik. A Universal ráadásul már a britek bekebelezése előtt is piacvezetőnek számított, ezzel a lépéssel azonban tovább tudja növelni részesedését - a becslések szerint 37 százalékra.

zenehallgató fiatalok a CD-boltban
zenehallgató fiatalok a CD-boltban

Feltéve, ha meg tudja szerezni az akvizícióhoz szükséges hivatali hozzájárulást. Ez ugyanis még meghiúsíthatja a szépen kitalált felvásárlást, ahogy történt ez a múltban is. 2000-ben az Európa Tanács sztornózta az EMI megszerzését, akkor a Warner próbált eljutni a britekkel a nászéjszakáig - sikertelenül. Az ET évtizedes indoklása szerint ugyanis túlságosan nagyra nőtt volna az egyesült vállalatok piaci dominanciája, lecsökkent volna a piacverseny, és ez ártott volna a zenerajongó fogyasztóknak, így megtiltották a tervezett házasságot.

Akkor azonban még a digitális forradalom előtt álltunk, manapság viszont már alapvetően más a helyzet, mint egy évtizede. Az ezredfordulón még a nagy kiadók dominálták a piacot, mára azonban javarészt lezajlott egy liberalizáció - a kisebb labelek az internet révén egy-egy projekttel lehetnek ugyanolyan sikeresek, mint a nagyok. Erre jó példa Adele esete; az énekes egy kisebb, független kiadóval kötött szerződést, mégis, több mint 12 millió eladást sikerült elérnie az idei évben, ezzel 2011 legjobb teljesítményét tudhatja magáénak, írja a BBC. Legalábbis a bevételek tekintetében.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.