Hirdetés
. Hirdetés

A csókkamerától a vállalati válságig - munkahelyi viszonyok és a határok átlépésének költségei

|

Az Astronomer-eset jól rávilágít arra, hogy a technológiai vállalatoknál is kulcsfontosságú a vezetők magatartásának átláthatósága, és hogy egy látszólag magánjellegű esemény is súlyos etikai és reputációs válsággá nőhet. A cégeknek érdemes egy megelőző stratégiákat kialakítaniuk - éppúgy, mint felelős és követhető belső kultúrát.

Hirdetés

Az Astronomer high-tech cég vezetésében komoly krízis bontakozott ki azután, hogy C-szintű vezetői, Andy Byron (vezérigazgató) és Kristin Cabot (HR-vezető) a címlapokra kerültek, miután a július 16-i Coldplay-koncerten lebuktak. A közönséget pásztázó csókkamera kínos másodpercekig mutatta, ahogy a koncert alatt a pár egymást ölelte, de amint észrevették magukat az óriáskivetítőkön, eltakarták az arcukat és lehajoltak, hogy ne látszódjanak - mivel mindketten házasságban élnek, csak éppen nem egymással. A pikáns pillanat - amit maga Chris Martin, a zenekar frontembere is megjegyzett azzal a poénnal, hogy vagy valami rosszat csináltak, vagy nagyon szégyenlősek - futótűzként terjedt a közösségi oldalakon. Az énekes azóta nagyon bánja, hogy véletlenül leleplezte az affért.

A mélyen elnyert bizalom

Cabot LinkedIn-profilja szerint egyszer azzal dicsekedett, hogy elnyerte mindenki bizalmát a vállalatnál. "Példával járok elöl, és elnyerem a bizalmat minden szintű alkalmazottal, a vezérigazgatóktól a menedzserekig és az asszisztensekig" - írta büszkén. 

Andy Byron az eseményt követően lemondott pozíciójáról, majd a vállalat igazgatótanácsa felelősségvállalásra hivatkozva elfogadta távozását, a vállalatnál pedig átfogó vizsgálat indult. A cég ideiglenes vezérigazgatóként Pete DeJoy-t, az alapító és termékfejlesztési igazgatót nevezte ki. Kristin Cabotot, aki mindössze 2024 ősze óta dolgozik a vállalatnál, pedig kényszerszabadságra küldték az ügy rendezéséig, mivel nem is indíthatna saját maga ellen eljárást.

Az Astronomer hangsúlyozta, hogy a kultúra és értékek tiszteletben tartása mellett nem tolerálják az ilyen jellegű vezetői magatartást. A vizsgálat lezárását és a jövőbeni átlátható vezetési normákat célzó intézkedéseket ígérték.

Az eset rávilágít a vezetői viselkedés vállalati reputációra gyakorolt hatására. A Kristin Cabot korábbi LinkedIn-bejegyzése, amely a vezetői bizalom építéséről szólt, új megvilágításba került az incidens fényében. Rudolph Athiya, ex-alkalmazott a LinkedInen fejtette ki: a botrány felhívja a figyelmet a vállalati kultúra sérülékenységére hasonló nyilvános események hatására.

Hirdetés

Miért fontos az etika, bizalom és hatalmi dinamika?

A munkahelyi kapcsolatok, különösen a magas rangú vezetők között, alááshatják az alkalmazottak bizalmát, hatalmi egyensúlyhiányt okozhatnak, valamint jogi és hírnévbeli kockázatnak tehetik ki a szervezeteket. Ez különösen problematikus, ha a HR is érintett - nem csak a kapcsolat egyik feleként, hanem olyan funkcióként, amelynek feladata az ilyen problémák megelőzése és kezelése.

A szakértők több figyelmeztető jelre is rámutatnak ebben az esetben,  hiszen a legtöbb vállalati szabályzat előírja, hogy a vezetőknek közzé kell tenniük az érdekellentétet okozó romantikus kapcsolataikat. Byron és Cabot állítólag elmulasztotta ezt. Ráadásul pont a HR-nek kellene pártatlannak maradnia, különösen amikor a felső vezetés ellen kell érvényesítenie a szabályzatot. A HR és a vezérigazgató közötti romantikus kapcsolat alapvetően aláássa ezt a szerepet. Mi tübb, olyan környezetben, ahol a vezetés mentesül a szabályok alól, a munkavállalók habozhatnak a szabálysértések bejelentésével, vagy elfogultságot gyaníthatnak a belső vizsgálatok során.

Munkahelyi kapcsolatok: egy állandó dilemma

A munkatársak közötti romantikus és szexuális kapcsolatok nem ritkák. A 2023-as SHRM-felmérés szerint az amerikai munkavállalók több mint egyharmada vett részt vagy volt tanúja munkahelyi kapcsolatoknak. A nagy nyomású, szoros kötelékű környezetben - például az akadémiai körökben, kutatólaboratóriumokban, startupokban vagy a művészetekben - az érzelmi kötelékek gyakran természetesen alakulnak ki. De amikor ezek a kapcsolatok hatalmi, befolyási vagy láthatósági egyenlőtlenségeket vonnak maguk után, jelentős etikai és szervezeti kihívásokat okozhatnak.

A legfontosabb költségtényezők általában a következők:

Érzékelt vagy tényleges kedvezményezés: még ha a kapcsolat konszenzusos is, a kollégák megkérdőjelezhetik, hogy a előléptetések, a feladatok kiosztása vagy az értékelések tisztességesek-e.

Hatalmi egyensúlyhiány: ha egy felettes romantikus kapcsolatba kerül egy beosztottjával, elkerülhetetlenül felmerülnek a kényszerrel kapcsolatos kérdések - még ha azok implicitek is.

Hírnévrombolás: a nagy nyilvánosságot kapó viszonyok ronthatják mind a személyes, mind az intézményi hitelességet.

Jogi felelősség: A munkáltatók zaklatással vagy ellenséges munkakörnyezettel kapcsolatos perekkel szembesülhetnek, ha a kapcsolat rosszul végződik vagy nem megfelelő magatartással jár.

A határok kezelése - szabályzat és kultúra

A legtöbb modern szervezet rendelkezik munkahelyi kapcsolati szabályzattal, bár azok szigorúsága változó. Egyesek tiltják a felettesek és közvetlen beosztottak közötti romantikus kapcsolatokat, míg mások egyszerűen csak megkövetelik a HR-nek való bejelentést az összeférhetetlenség enyhítése érdekében.

A legfontosabb az átláthatóság és a felelősségre vonhatóság kultúrájának megteremtése. A szervezetek a következőket tehetik:

  • Világos irányelveket és közzétételi folyamatokat hozhatnak létre a kapcsolatokra vonatkozóan.
  • Kiképezhetik a vezetőket, hogy felismerjék és elkerüljék a kedvezményezést.
  • Megvédhetik azokat a bejelentőket, akik felvetik a helytelen magatartás kérdését.
  • Ösztönözhetik a tiszteletteljes magatartást, különösen a kapcsolatok véget értekor.

Tanulságok a technológiai szektor számára és azon túl

Az Astronomer-ügy nem egyedülálló. A startupoktól a Fortune 500-as vállalatokig a technológiai szektor gyors ütemű, gyakran informális kultúrájában számos  botrány történt. De ahogy a vállalatok érettebbé válnak - és ahogy a nyilvánosság súlya még a munkahelyi viselkedés esetében is fokozódik - az erős irányítás már nem opcionális.

Mit tehetnek a szervezetek?

  • Vezessenek be egyértelmű kapcsolati közzétételi politikákat, különösen a vezetőség és a HR számára.
  • Válasszák szét a jelentési vonalakat, ha egy romantikus kapcsolat befolyásolhatja a döntéshozatalt vagy az objektivitást.
  • Támogassák a transzparencia kultúráját, ahol a közzététel nem büntetendő, hanem a bizalom és a tisztességesség érdekében szükséges.
  • Képezze a vezetőket és a HR-szakembereket arra, hogy a személyes kapcsolatok hogyan befolyásolhatják a vállalati etikát és a munkavállalók morálját.

Mit kell mindenképpen megtenniük a vállalatoknak?

Vezetői etika - Világos irányelvek a személyes viselkedésre vonatkozóan, különösen nyilvános eseményeken.
Kommunikációs protokoll - Gyors, átlátható kommunikáció mind a belső közösség felé, mind a nyilvánosságnak, válságkezelési tervvel.
Munkahelyi kultúra - Cégen belüli etikai képzés, vezetői elszámoltathatósági-rendszerek, HR-percepciók monitoring.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.