Hirdetés
. Hirdetés

Az univerzális kereső modellje

|

A Google ismét lépéselőnybe kerülhet, bár a különféle tartalmakat egységesen kezelő keresőre még várnunk kell.

Hirdetés

A Google a múlt héten jelentette be, hogy újabb lépést tett különféle keresőszolgáltatásainak egységesítése felé. Ez azt jelenti, hogy a vállalat egységesíti hírekre, videókra, blogbejegyzésekre, térképekre, fotókra vagy éppen üzleti információkra vonatkozó kereséseket, minden eddiginél következetesebb és lényegre törőbb keresési találatokat szállítva felhasználóinak. Maga az elképzelés nem újdonság, hiszen maga a Google is már évek óta egy ilyen ideális keresőmodellről beszél, sőt versenytársai, az AOL, a Yahoo vagy a Microsoft is hasonló fejlesztéseket végeznek saját szolgáltatásaik kapcsán. Marissa Mayer, a Google alelnökének bejelentése azért kapott mégis kiemelt figyelmet világszerte, mert konkrét, világos megállapítások eddig még nemigen láttak napvilágot a témában.

Több tanulmány megjelent már azzal kapcsolatban, hogy a felhasználók gyakran nem is tudnak a speciális keresőalkalmazások létezéséről. Hogy a legalapvetőbb jelenségnél maradjunk: a Google keresőjének magyar nyelvű nyitóoldalán a Web, a Képek, a Csoportok és a Webcímtár beállítások közül választhatunk. Sokan már ezek jelentésével sincsenek tisztában, és csak az alapértelmezett Web opciót használják - más kérdés, hogy aki mégis a Képekre keres, az pedig ritkán állítja be a képek méret, kiterjesztés vagy színmód szerinti csoportosítását, megkönnyítve ezzel a saját dolgát.

A Google elképzeléseit a különböző funkciók felsorolásánál jobban szemlélteti a vállalat közleményében szereplő példa. Ha valaki a Csillagok háborújában szereplő Darth Vader nevére keres, valószínűleg nemcsak a filmre jivatkozó weboldalakra kíváncsi, hanem képeket és videókat is szeretne látni a változatos öltözködéséről ismert sci-fi hősről. A Google ennek megfelelően a mozifilm paródiáit vagy a Darth Vadert ábrázoló képeket éppúgy megjelenítené a találatok között, mint az eredeti mozit készítő filmstúdió legújabb alkotásait vagy a karaktert alakító James Earl Jonesról szóló oldalakat - mindezt pedig a keresés szerinti fontossági sorrendben listázná. A lényeg tehát annyi, hogy nem lesz többé szükség a keresési feltételek kacifántos beállítgatására, illetve a többféle, egymáshoz képest vertikálisan működő keresőszolgáltatás egyidejű használatára. A találatokhoz további navigációs linkek is társulnának, amelyek az adott speciális irányba vinnék tovább az információ után kutató felhasználót.

A Google jelenleg az új technológiai háttér bevezetésén fáradozik, amely mindezt lehetővé tenné. Ehhez természetesen időre van szükség, így ha a közeljövőben megadjuk a "python" keresőszót, még nem kapjuk meg egy oldalon a Google Blog Search-höz, a Google Book Search-höz, a Google Groupshoz vagy éppen a Google Code szolgáltatáshoz kapcsolódó találatokat. A vállalt ígérete szerint azonban a fejlesztések végén olyan kereső áll majd az internetezők rendelkezésére, amely lényegesen megkönnyíti majd a dolgukat, és felszámolja a jelenlegi "információs silókat".

Azt persze nehéz megjósolni, hogy a felhasználók hogyan fogadják majd a rájuk szakadó információmennyiséget, hiszen jelenleg is általában az első néhány találatot vizsgálják csak meg egy-egy keresés alkalmával. Annyi azonban világosan látszik, hogy a Google nem kényelmesedett el, és bár az utóbbi időben főleg dollármilliárdos bevásárlásaival szerepelt a címoldalakon, továbbra is jelentős erőforrásokat fordít saját technológiájának továbbfejlesztésére. A Google sikereinek titka mindig az volt, hogy sallangmentes, könnyen kezelhető és hatékony szolgáltatásokat kínált a felhasználóknak. Amikor a csúcson találta magát, nem elégedett meg a vezető szolgáltatások tessék-lássék foltozgatásával (lásd az Internet Explorer és a Microsoft korábbi esetét), hanem piacvezetőként határozott elképzelésekkel rendelkezett az internet-felhasználás jövőjével kapcsolatban. Bár az univerzális kereső modelljére még várnunk kell, csak kevesen lepődnének meg, ha a Google újra lépéselőnybe kerülne vetélytársaival szemben.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.