Hirdetés
. Hirdetés

Kognitív gépek kora

|

Az ember és gép közötti intelligens együttműködés fokozatosan minden szektorban megjelenik. A folyamat elkerülhetetlen, jobb rá minél hamarabb felkészülni.

Hirdetés

Ahhoz, hogy a vállalkozások jó irányban fejlődjenek, és kihasználhassák növekedési lehetőségeiket, át kell csoportosítaniuk a munkaerőt, és fel kell készíteniük dolgozóikat az együttműködésre az intelligens technológiákkal. Ha a vezetők nem lépnek időben, fennáll a lemaradás veszélye - állapítja meg az Accenture kutatása. A mesterséges intelligencia (AI) és a jövő munkaerejének összefüggéseit vizsgáló előrejelzés szerint, ha a kisebb vállalkozások is ugyanolyan arányban fektetnének be az AI-ba, valamint az ember és gép közötti együttműködésbe, mint a legnagyobbak, akkor 2022-re 38 százalékkal nőne globálisan a bevétel, és 10 százalékkal emelkedne a foglalkoztatottság szintje.

Hirdetés

Az ezerkétszáz megkérdezett felsővezető 72 százaléka kulcsfontosságúnak tartja az intelligens technológiákat a szervezetek piaci megítélésében, 61 százaléka gondolja azt, hogy a következő három évben növekedni fog az AI-val együttműködést igénylő munkakörök aránya. A tizennégyezer megkérdezett dolgozó több mint kétharmada mondta azt, hogy fontos elsajátítani az intelligens gépekkel való munkavégzéshez szükséges képességeket.

Ugyanakkor veszélyt jelenthet a növekedésre, hogy az AI tekintetében nincs meg a kellő összhang a munkavállalók hozzáállása, valamint a munkaadók dolgozók felkészítésére tett erőfeszítései között. Az üzleti vezetők több mint fele szerint az ember és gép közötti együttműködés stratégiai szempontból fontos, azonban csak 3 százalék nyilatkozta, hogy szervezete a következő három évben jelentősen megnövelné a dolgozók átképzésére szánt beruházást.

- Ahhoz, hogy az AI korszakában nagyobb növekedést érjenek el a vállalatok, többet kell invesztálniuk munkavállalóik felkészítésébe, hogy együtt tudjanak dolgozni a gépekkel - mondta Mark Knickrehm, az Accenture Strategy csoport ügyvezetője.

A kutatás szerint a felsővezetők 63 százaléka gondolja úgy, hogy a következő három évben az AI révén növekedni fog vállalatánál a munkahelyek száma. A dolgozók 62 százaléka is úgy gondolja, hogy az AI-nak pozitív hatása lesz munkájára.

Nem csak pénzkérdés
- Természetesen elsőbbséget élvez majd a mesterséges intelligencia alkalmazása a legmagasabb munkaerő-költségű országokban, de a nyugat- és kelet-európai országok közötti késedelem oka nem anyagi jellegű lesz - hívja fel a figyelmet Tomas Volek, az Accenture Advanced Technology Center regionális vezetője, majd hozzáteszi: a Google például a közelmúltban kiadott egy nyílt forráskódú

adatkészletet, amely segítséget nyújt a vállalatoknak, hogy AI-megoldásaik könnyebben megértsék az emberi beszédet. Egy olyan adatkészlet elkészítéséhez, amely megfelelő módon felkészít egy AI-megoldást arra, hogy egyetlen nyelven 30 szót megértsen, a Google 65000 klipet rögzített a szóban forgó szavakból, több ezer különböző embertől. Ekkora képzési adatmennyiség szükséges ahhoz, hogy a Google hangfelismerése 95 százalékos pontosságot érjen el.

Mindemellett a legnagyobb befektetéseket nyilvánvalóan a nagyvállalkozások és a kormányok teszik majd, de mint minden új technológia esetében, a költségek hamarosan megfizethetőek lesznek a kis- és középvállalkozások számára is.

- Nehéz megmondani, hogy az árbevételhez viszonyítva mennyit érdemes befektetni a mesterséges intelligenciába és az ember-gép együttműködésbe, mivel az AI bevezetése minden egyes iparágban más és más. Az IDC előrejelzése szerint a kognitív/AI-rendszerekhez kapcsolódó globális vállalati költés 2015 és 2020 között 54 százalékos éves növekedési arányt (CAGR) produkál majd - tájékoztat Tomas Volek.

Egészségügy, telkó és kiskereskedelem
Az Accenture szakértői úgy vélik, hogy a következő három évben a fogyasztási cikkek, az egészségügy, a távközlés és a kiskereskedelem területén várható a legnagyobb AI-befektetéseken alapuló bevételnövekedés (lásd a grafikont), hiszen a mesterséges intelligencia alkalmazása ezekben a szektorokban a legelterjedtebb. A folyamat azonban megállíthatatlan: ahogy a vállalatok egyre kifinomultabbakká válnak, fokozatosan minden szektorban megjelennek az AI-rendszerek.

- A mesterséges intelligencia egyre szilárdabban és szélesebb körben integrálódik a szektorokba és a társadalomba, így közvetlen hatást gyakorol majd mindenre, a pénzügyi döntésektől az egészségügyön át az igazságszolgáltatásig, sőt ezeken túl is. Az Európai Parlament már mérlegeli, hogy az AI-képességekkel rendelkező gépeknek vagy robotoknak korlátozott "e-személyiséget" adjon - mutat rá Tomas Volek.

Néhány példát is bemutat a jelentés, miként hasznosíthatják az innovatív cégek az ember és gép közötti együttműködést. Egy online ruhakereskedő AI-megoldása például segíthet a stylistoknak, hogy többet tudjanak meg az ügyfelek preferenciáiról, és egyedi, teljesen személyre szabott szolgáltatásokat nyújtsanak. Egy sportcipőmárka új szintet vezethet be a termékek testre szabásában és a gyors piacra lépésben azáltal, hogy a képzett szabók és folyamatmérnökök intelligens robotokkal működnek együtt, így a helyi piacokon tervezhetnek és gyárthatnak gyorsan és nagy mennyiségben.

Szakértelem és képességek az AI-korszakban
Jóllehet mesterséges intelligenciáról már évek óta hallani, a gépek számára az érzékelést, a dolgok megértését és a tanulást lehetővé tevő technológiák gyakorlati alkalmazása még kezdeti szakaszban van. A további AI-fejlesztésekhez, AI-megoldások kidolgozásához és bevezetéséhez sok szakemberre, az IT-ben és más területeken jártas szakértőre van szükség. Vajon hogy állunk ezen a téren?

- Mint mindig, egy új technológia indulásánál még nincs elég szakember, de az AI egyre szélesebb körű bevezetésével látványos növekedés várható ezen a téren is. Leegyszerűsítve, az AI-megoldásokhoz kapcsolódóan három speciális szerepkör alakul ki: oktatók, értelmezők és fenntartók. Az oktatók segítenek a számítógépeknek például az arcfelismerésben. Az értelmezők az algoritmusok eredményeit fordítják le a gépek számára, így növelve döntéseik megbízhatóságát, az ügyfelek és a munkaerő bizalmát az AI által működtetett folyamatokban. A fenntartók arról gondoskodnak, hogy az intelligens rendszerek az eredeti céljaiknál maradjanak, a súlypontok eltolódása vagy az etikai határok átlépése nélkül - fogalmaz Tomas Volek.

Ezek mellett az alábbi képességekre is szükség lesz az intelligens gépekkel végzett munka során: ítélőképesség (például a döntések meghozatalához, amikor a gépek képtelenek helyesen dönteni); az intelligens rendszerek megfelelő lekérdezése (ehhez tudni kell, hogy a rendszerek miként osztályozzák az információt, és meg kell érteni az algoritmusuk paramétereit); az intelligens gépek különböző formáinak tanítása közvetlen folyamatok révén vagy közvetett módon.

Az AI bevezetéséhez és hatékony alkalmazásához olyan kognitív technológiák kellenek, amelyek mély természetes nyelvi feldolgozást és megértést alkalmaznak a kérdések megválaszolásához, valamint ajánlásokat és irányt is adnak. Nélkülözhetetlen az elemzés, azaz a technológiák és architektúrák új generációja, amely a nagy mennyiségű adatból képes gazdaságosan értéket teremteni, a nagysebességű adatgyűjtés, az adatok megtalálása és/vagy az elemzés segítségével. Végül, de nem utolsósorban a robotika egészíti ki a technológiai oldalt. Ez magában foglalja a robotok tervezését, építését, bevezetését és működtetését.

AI-val több munkahely
Mint minden új technológia, az AI növelni fogja a hatékonyságot egyes munkakörök megszüntetésével, ugyanakkor segíti új munkák létrehozását, állapítja meg az Accenture tanulmánya. A megkérdezett üzleti vezetők 97 százaléka tervezi az AI használatát a munkavállalók képességének fejlesztéséhez a következő három évben. Az AI alkalmazása új munkahelyeket és munkaköröket is igényel: az üzleti vezetők 63 százaléka szerint az intelligens technológiák a munkahelyek számának növekedéséhez vezet majd a következő három évben.

- A legfontosabb következmény azonban a munkahelyek átalakítása lesz, és a trend középpontjában az ember-gép együttműködés áll majd. A vezetők 46 százaléka nyilatkozta, hogy a munkaköri leírások elavulnak, mivel a dolgozók a projektalapú munkák felé fordulnak majd, az intelligens gépek pedig segítik őket tevékenységeik során. Mindenesetre a dolgozók türelmetlenül várják, hogy mesterséges intelligenciával dolgozhassanak. A megkérdezett munkavállalók 67 százaléka szerint nagyon fontos, hogy a következő 3-5 évben képesek legyenek fejleszteni készségeiket az intelligens gépekkel való munkavégzéshez - emeli ki Tomas Volek.

A FŐ TENNIVALÓK
Ahhoz, hogy a vállalatok a mesterséges intelligenciát és az ember-gép közötti együttműködést az üzlet szolgálatába tudják állítani, az Accenture szerint a következőket célszerű tenniük:

· Újragondolni a munkafolyamatokat, lentről felfelé haladva. Felmérni a feladatokat (a munkakörök helyett), és úgy hozzárendelni a gépekhez és az emberekhez, hogy mindez egyensúlyt teremtsen az automatizálás és az emberi képességek fejlesztése között.

· Átcsoportosítani a munkaerőt olyan területekre, amelyek új értékeket is képesek teremteni. Visszaforgatni az automatizálásból származó megtakarításokat a jövő munkavállalóinak képzésébe.

· Új képességeket fejleszteni. Digitális platformok segítségével eljuttatni és személyre szabni a programokat a munkaerő megfelelő szegmensei részére.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.