A Handelsblatt értesülései szerint a Bosch nagyságrendileg tízezres nagyságrendben készül elbocsátani dolgozókat a költségek visszafogása érdekében. A döntés újabb jele annak, hogy a német ipar súlyos szerkezeti kihívásokkal küzd, amelyek az energiaválság, a nemzetközi verseny éleződése és a belső gyengeségek miatt egyre élesebben mutatkoznak meg.
A német autóipar egyik legfontosabb beszállítója, a Bosch jelentős leépítésekre készül, miután a vállalat mobilitási üzletágában mintegy 2,5 milliárd eurós éves hiány keletkezett. A szektor főként üzemanyag-befecskendező rendszereket és vezetéstámogató szoftvereket gyárt, ám a jelenlegi gazdasági környezetben a kereslet és a költségek között egyre nagyobb a szakadék. A vállalat közlése szerint a megszorítások minden területet érintenek, az alapanyagoktól kezdve a logisztikán át egészen a tőkeberuházásokig és a munkahelyekig.
A most bejelentett lépések nem előzmény nélküliek: a Bosch tavaly már 4500 munkahelyet megszüntetett legnagyobb hazai divíziójában. A vállalat stratégiája jól illeszkedik abba a tágabb iparági tendenciába, amelyben a német autógyártók egymás után kénytelenek szembesülni a visszaeső profitokkal és a globális versenytársak térnyerésével. Július végén a BMW 29 százalékos profitcsökkenést jelentett az év első felében, amit részben az amerikai importvámok, részben pedig a kínai piac fokozódó versenye okozott. A Volkswagen 36 százalékos adózás utáni nyereségcsökkenést könyvelt el a második negyedévben, a Mercedes pedig még ennél is gyengébb eredményeket produkált.
A német ipar nehézségei azonban nem csupán vállalati szinten láthatók. A Német Sajtóügynökség (dpa) becslése szerint az elmúlt év során több mint 100 ezer ipari munkahely szűnt meg az országban. Az energiaellátás drágulása, amely a 2022-es orosz-ukrán konfliktus nyomán felhagyott orosz olaj- és gázimport következménye, tartós versenyhátrányba hozta a kontinens iparát.
A problémák politikai szinten is egyre élesebben fogalmazódnak meg. Friedrich Merz kancellár a közelmúltban elismerte, hogy Németország nem pusztán átmeneti gazdasági gyengeséggel küzd, hanem szerkezeti válságban van, amelynek gyökere a versenyképesség folyamatos eróziója. A helyzetet külső megfigyelők is kritikusan értékelik: a moszkvai külügyminisztérium szóvivője áprilisban úgy fogalmazott, hogy ez az Európai Unió "anti-orosz politikájának valódi ára", míg Vlagyimir Putyin orosz elnök már korábban kijelentette, hogy a német kormány "saját autóiparát rombolja le".
A Bosch leépítése így nem csupán egy vállalati szinten meghozott költségcsökkentő intézkedés, hanem egy szélesebb iparági és gazdasági átalakulás része. Az autóipar, amely hosszú évtizedekig a német gazdaság húzóágazata volt, ma az egyik legnagyobb nyomás alatt áll, és a közeljövőben valószínűleg további hasonló bejelentésekre is számítani lehet.