Hirdetés
. Hirdetés

Elveszik a lényeg a keresőkben?

|

Egyre durvább harc dúl világszerte a keresőpozíciókért, miközben a felhasználók egyre kevésbé találják azokat a dolgokat, amikre igazán kíváncsiak lennének.

Hirdetés

A Magyar Információbrókerek Egyesülete (MIBE) által június elején rendezett Keresés az interneten című konferencián számos érdekes előadás hangzott el a keresőkkel kapcsolatban. Egyértelmű, hogy az egyre növekvő információ-áradatban kulcskérdéssé vált a releváns oldalak, adatbázisok elérhetősége. Nem mellékes, hogy mit találunk, s az sem hogy milyen gyorsan. 

A Bing megjelenése valószínűleg jót tesz a kissé elsekélyesedett kereső versengésnek. A Google jó ideje alig változtatott a keresőjén, s a nem régiben bejelentett újdonságok sem voltak egyértelműen újszerűek.

A Bing ezzel szemben más szemlélet felé viszi a keresők világát. Steve Ballmer egyértelműen a „decision engine”-ként, azaz valamiféle döntéssegítő eszközként aposztrofálta a Microsoft legújabb kereső kísérletét. Ez első körben Amerikára koncentráló megoldás számos praktikus dolgot szétválaszt a találati oldalon. A Bing leginkább talán a sokat kritizált kereskedelmi oldalak túlsúlyát igyekszik kompenzálni, s így talán átláthatóbb eredményeket produkál majd.    

Ideje is volt már egy kis vérfrissítésnek, hiszen a Google oldalain egyre nagyobb harc alakult ki az első helyekért. Az értékes első oldal becserkészése a SEO-k műhelyinek a titkaként igen jövedelmező üzletté terebélyesedett, miközben a felhasználók egyre kevésbé találnak rá a nem kereskedelmi információkra.

Már a legegyszerűbb esetekben is nagyon nehéz eligazodni a rengeteg talált között és a felhasználók egy része úgy gondolja, hogy a témához legjobban illő találatok az első oldalakon jelennek meg. Ez egyre inkább tévedésnek bizonyul.



Keresni nehéz

Jóföldi Endre blogger és keresőszakértő szerint a keresés egyáltalán nem olyan egyszerű dolog manapság. Számos tévedés, mondhatnánk mítosz lengi körbe az internetes keresést, miközben a felmérések azt mutatják, hogy az emberek egyre nehezebben igazodnak el a keresőkben.

A Kereső Világ bloggere példaként említette, hogy egyes keresések akár sok százezer, esetleg több millió találatot is eredményezhetnek, amely a legkevésbé sem teszi könnyűvé a releváns oldalak elérését.

Egy kifejezetten keresőkkel kapcsolatos felmérés eredményei is ezeket a gondolatokat támasztják alá, amikor is a megkérdezettek 75 százaléka nyilatkozta, hogy gyakran belefárad a keresésbe. A tanulmányból az is kitűnik, hogy a keresők kétharmada akár több órát is rááldoz a keresésre, s ennek ellenére sokszor sikertelenül áll fel a gépétől.

Az ok egyértelmű, a felhasználók is egyre többször felvetődő problémája a túl sok találat, a hihetetlen mennyiségű duplikáció és a túlburjánzó kereskedelmi oldalak dominanciája.

Jóföldi szerint esély van arra, hogy a nagyok – idővel – beépítik azokat az évek óta jól működő keresőmegoldásokat, amelyeket most még csak a kisebb és kevésbé elterjedt keresők alkalmaznak. A fizetett hirdetés és a SEO-üzlet azonban mindenképpen ellenérdekelt a releváns – nem üzleti – találatok egyszerű tálalásának, mivel a jól fizető cégek első oldalon akarnak látszani minden téren. A felhasználó érdeke pedig a hatékonyabb keresés megoldások megjelenése felé mutat, hiszen a speciális témákat már ma sem Google és Microsoft keresővel találják meg a könyvtárasok, orvosok, egyetemi oktatók.

Új utakon
A keresőszakértő szerint egyre nagyobb szerepet kap a vizualizáció, illetve azok az új fejlesztések, amelyek már nem csupán a releváns oldalakat próbálják megtalálni, hanem a kereső konkrét kérdésére igyekeznek konkrét válaszokat adni.

Jó példa erre a hazai fejlesztésű és tavaly Demo’08 díjat is nyert Iglue, amely egy olyan online alkalmazás, kereső és tartalomszervező program, amely képes intelligensen újraszervezni a világháló töredékes adatait, és megmutatni azok kapcsolatrendszerét. Egymáshoz tartozó képeket, videókat, személyeket, fogalmakat, földrajzi helyeket szervez egységes struktúrába.

Hasonlóan a professzionális keresést célozza a nemrégiben egy hawai konferencián bemutatkozott orvosi adatbázis és kereső megoldás együttes a Healthmash.com, amely a jórészt szintén hazai fejlesztők munkája.

Érdekes és egyedi a multimédiás keresőnek aposztrofált – visual search engine – a Searchme, amely teljes weboldalakat kínál a lapozgatható találati listáján.

Természetesen lehetne még folytatni a felsorolást, de az már ma is egyre inkább látszik, hogy a kreativitás a feltörekvő cégek között lényegesen erősebben érződik, talán pont azért, hogy a legnagyobbak bajszát húzogatva felkeltsék az érdeklődést a fejlesztéseik iránt. A felhasználók azonban legtöbbször nem élnek ezekkel a lehetőségekkel, mivel általában csak a legnagyobbakat ismerik. Így csak remélhetjük, hogy a már megszületett nagyszerű megoldások egyszer beépülnek a mindennap sok millió felhasználó által használt keresőkbe, s nem vesznek el csupán azért mert „Google”-ön minden megtalálható.


Keress


Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.