Hirdetés
. Hirdetés

Intelligencia útközben

|

Robogó autó folyamatos mobilinternet-eléréssel. Biztonságos, védett kapcsolat a fedélzet és a külső szerverek között, mindig az optimális rádiós technológiát használva. Mindez rövidesen valósággá válhat.

Hirdetés

Egyre több jel utal arra, hogy előbb-utóbb minden jármű – vezeték nélküli hálózatokon keresztül – kapcsolatba kerül a külvilággal. A korszerű kommunikációs technológiák számos innovatív funkcióhoz nyújthatnak alapot, így például a vezetők valós idejű forgalmi adatokat vagy navigációs segítséget kaphatnak útközben, a járműgyártók információhoz juthatnak a gépkocsi műszaki állapotáról, vagy a távolból frissíthetik az autó fedélzeti szoftverét, de akár arra is mód nyílik, hogy az utasok menet közben filmeket nézzenek a felhőből. A BMW-nek például már most mintegy 3 millió autója kapcsolódik közvetlenül a gyártó adatközpontjaihoz, és előrejelzéseik szerint ez az érték 2018-ra eléri a 10 milliót.

A teljesen automatizált járművek sem képzelhetők el a külvilággal való kapcsolattartás nélkül, jóllehet a vezető nélküli autók jövőjét illetően eltérőek az álláspontok. Vannak, akik úgy vélik, hogy már ez az évtized meghozza az első látványos sikereket, mások azonban 2025-ig nem számolnak a vezető nélküli járművek tömegpiaci elterjedésével. Kísérletekben természetesen nincs hiány: az Egyesült Államokban például nap mint nap találkozhatnak az emberek teljesen automatizált tesztautókkal. Talán nem is olyan meglepő, hogy a Google ebbe az üzletágba is beszállt. Az Audival és a Lexus-szal együttműködésben készített vezető nélküli autók már több mint félmillió mérföldet tettek meg. A fejlesztésekkel és tesztekkel párhuzamosan az Egyesült Államokban 2013 májusában többéves munkát indítottak, amelynek célja az összekapcsolt járművek biztonsági szabványainak kidolgozása.

Hirdetés

Folyamatos kapcsolattartás
A járművekbe épített intelligens funkciók gyakorlatilag korlátlanul bővíthetők, ám mindnek alapvető feltétele, hogy az utakon robogó autó folyamatosan kapcsolatban álljon a külvilággal, azaz a vezeték nélküli internetkapcsolat mindenütt, minden körülmények között megszakadásmentes legyen. E cél elérése érdekében már folynak a kísérletek, amelyekben autógyártók és távközlési szakcégek egyaránt részt vesznek. Az egyik ilyen párost a Continental és a Cisco alkotja; tavaly nyáron nyilvánosságot is kapott a közös, úgynevezett „proof-of-concept”, illetve megjelent az a kísérleti jármű, ami mozgás közben is képes biztonságos, nagy megbízhatóságú, folyamatos vezeték nélküli kapcsolatot fenntartani a digitális külvilággal, azaz úgy működik, mint egy nagy teljesítményű, mozgó vagy álló hotspot.

„Megoldásunkban a fedélzeti kommunikációs rendszer az autó haladása közben folyamatosan ellenőrzi, hogy az elérhető rádiós hálózatok és technológiák (3G, 4G, wifi, DSRC – dedikált rövidhullámú hálózat) közül melyiknek a használata nyújtja a legoptimálisabb kommunikációs lehetőséget, és intelligensen ahhoz kapcsolódik, azt használja. Ezzel elméletileg biztosítható a folytonos és magas színvonalú kommunikáció, még akkor is, ha az autó például bemegy egy alagútba, majd kihajt onnan. További fontos eleme a Cisco megoldásának, hogy nem egyszerű kliensként kezeli az autót, illetve annak belső hálózatát, hanem úgy, mintha az egy vállalati hálózat lenne. Ennek megfelelően például tűzfallal védi a fedélzeti rendszert és a felhőszolgáltatást is a hekkerektől” – tájékoztat Tázló József, a Cisco Magyarország műszaki igazgatója.

Költség vagy minőség?
A hálózatválasztáskor elengedhetetlen a vezető és az utasok elvárásainak figyelembevétele. Jellemzően két szempontot kell sorrendbe állítani: a költségeket és a szolgáltatásminőséget. A fedélzeti szoftver ennek megfelelően végzi el a megszakadásmentes átkapcsolást a különféle rádiós technológiák és hálózatok között, illetve gondoskodik az adott körülmények között legnagyobb hang-, adat- és videóalapú alkalmazás-teljesítmény eléréséről.

A kommunikáció biztonsága, illetve a kibertérből érkező támadások kivédése érdekében a Cisco nagy megbízhatóságú szoftver gateway-t üzemeltet. Ez rendelkezik a Cisco gerinchálózati képességeivel, továbbá mind a jármű felé, mind visszirányban optimalizálja a kommunikációs összeköttetéseket és a mobilitási szolgáltatásokat. A kulcsfontosságú, potenciális támadási pontok védelmét a felhőalapú és a fedélzeti biztonsági megoldások kombinációja szolgálja. Ez utóbbi egyik nagy előnye, hogy a támadási jelentések bekerülnek a hálózatműködtetési központokba, azaz mindenütt elérhetővé válnak a legfrissebb veszélymegelőzési mechanizmusok.

Opt-in adatgyűjtés
Mivel az összekapcsolt autók mozgó adatközpontoknak is tekinthetők, a járművekre, valamint az autók vezetőire vonatkozó adatok megosztása jogi kérdéseket is felvet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adatgyűjtés minden esetben előzetes engedélyhez kötött (opt-in). A felhasználók beleegyezése esetén az autógyártók felhasználhatják a járművekből érkező információkat a járműdiagnosztika vagy -karbantartás színvonalának emeléséhez, valamint a felhasználói élmény növeléséhez, testreszabásához.

A Cisco által készített tanulmány szerint a felhasználók nyitottak az adatközlésre, de természetesen cserébe kézzel fogható előnyöket várnak el. A válaszadók 74 százaléka például hozzájárulna vezetési szokásai monitorozásához, ha ezzel a gépjármű biztosítási vagy fenntartási költségeit csökkenthetné. A személyre szabott biztonság vagy az autó biztonsága érdekében a megkérdezettek 60 százaléka adna meg biometrikus adatokat (például ujjlenyomatot vagy DNS-mintát). Hatvanöt százalék mutatna hajlandóságot olyan személyes adatok megadására, mint például a magasság, a testsúly, a vezetési vagy a szórakozási szokások, ha ezáltal egyedi igényeihez igazított járműhöz és vezetési élményhez jutna.

„Jelenleg a koncepció próbája folyik, annak életképességét demonstráljuk. A technológia legtöbb eleme rendelkezésre áll. Autóipari partnereinkkel közösen most próbáljuk meghatározni, hogy mikor jön el az integrált megoldás piacravitelének ideje” – fogalmaz Andreas Mai, a Cisco Connected Car projektjének vezetője.

Kulcsszerepben a felhő
Tavaly októberben a Continental az IBM-mel is partnerkapcsolatra lépett. A felek közös célja a hálózatba kötött autók különböző technológiáinak kifejlesztése. A tervek között szerepel például egy skálázható felhőplatform kiépítése, amely lehetővé teszi a szoftverfrissítéseket, valamint a járművezérlő eszközök jellemzőinek beállítását az interneten keresztül, azaz anélkül, hogy az autót el kellene vinni a műhelybe.

A hálózatba kapcsolt, intelligens járművekben számos új, innovatív funkció válik majd elérhetővé. Ilyen például a felhőalapú hangfelismerés, a forgalmi adatok valós idejű kicserélése, vagy az online és navigációs adatokon alapuló, előre megtervezett vezetés. Mindezeknek köszönhetően a járművek biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek elődeiknél.

Szintén a Continental és az IBM nevéhez fűződik az „elektronikus horizontplatform”. A kifejlesztendő platform végső célja a vezetés nagy mértékű automatizálása. A beágyazott érzékelőkkel ellátott járművek nem csupán fogadják majd az adatokat, hanem továbbítják is a fedélzeti információkat (a gépkocsi helyzetét, sebességét, a sebesség növekedését/csökkenését stb.) a felhőbe, ahol azokat feldolgozzák, elemzik.

 

Szoftverrel segített vezetés
A magyarországi gyáregységgel is rendelkező Delphi Automotive a januári Las Vegas-i Consumer Electronic Show keretében tervezi bemutatni új, automatizált vezetési technológiáját. A szoftver képes nyomon követni a vezető figyelmét, és sok zavaró körülmény estén minimalizálni a tevékenységeket. Ha például az autó sűrű gyalogosforgalmú szakaszon halad, a rendszer csökkenti a navigációs információkat és a szórakoztató tartalmakat, nehogy azok elvonják a vezető figyelmét a kritikus nagyvárosi forgalmi helyzetről.

Dugóinfó valós időben
A Mercedes-Benz – a Daimlerrel, a TomTommal és a Deutsche Telekommal együttműködve – azon dolgozik, hogy a járműveiben alkalmazott forgalominformációs technológiájának (Live Traffic) minőségét magasabb szintre emelje. A várakozások szerint a továbbfejlesztett rendszer – valós időben – a legfrissebb forgalmi információkkal látja el a járművet, beleértve az aktuális forgalomsűrűséget, a forgalmi akadályokat vagy az utazási figyelmeztetéseket. Ennek érdekében a Deutsche Telekom kommunikációs infrastruktúrát fejlesztett ki kifejezetten a Mercedes-Benz számára.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.