Úttörő lépést tett a horvát INA olajipari vállalat a fenntartható légiközlekedés felé: először állítottak elő megújuló alapanyagból származó repülőgép-üzemanyagot (SAF - Sustainable Aviation Fuel) a rijekai finomítóban. A technológiai-gazdasági jelentőségű kísérleti projekt célja a finomítói infrastruktúra dekarbonizációja és az uniós megújulóenergia-célok teljesítése volt.
Biotechnológia a meglévő ipari rendszerben
Az INA a SAF mellett jelentős mennyiségű hidrogénezett növényi olajat (HVO) is előállított a hidrokrakkoló egységben, amely az iparági zöldátállás kulcstechnológiájának számít. A pilot projekt keretében bioalapú nyersanyagként POME-t, azaz pálmaolaj-termelésből származó mellékterméket dolgoztak fel, 5%-os arányban keverve fosszilis alapanyagokkal. Az új típusú alapanyag feldolgozása jelentős technológiai kihívást jelentett: nyolc hónapig tartott a felkészülés, amely magában foglalta többek között speciális szűrők telepítését, a laboratóriumi eljárások átalakítását, valamint az üzemi kapacitások optimalizálását.
A folyamat során 1000 tonna alapanyagot dolgoztak fel, a kísérleti szakasz május 5. és 13. között zajlott. A projektet a Chevron Lummus Global (CLG) licencpartnerrel együttműködésben valósították meg, a fenntarthatósági tanúsítást pedig a Bureau Veritas végezte az ISCC sztenderdjei szerint.
Kutatás, analitika és együttműködés
A SAF előállítását kiterjedt mintavételezés és laboratóriumi elemzés kísérte: több mint 400 minta került vizsgálatra, amelyeket az INA központi laboratóriuma mellett két külső akkreditált intézmény - a zágrábi Rudjer Boskovic Intézet és a debreceni Isotoptech Zrt. - elemzett, különös tekintettel a bioüzemanyagok C14-arányának meghatározására.
Az INA fejlesztési igazgatója, Ivica Jerbic szerint a meglévő infrastruktúra bioalapú nyersanyagokkal való ellátása az egyik leghatékonyabb eszköz a közlekedési szektor dekarbonizációjára. Hozzátette: a technológia skálázható, és rövid időn belül ipari szintű alkalmazásra is alkalmas lehet.
Gazdasági és szabályozási környezet
A projekt jól illeszkedik az Európai Unió 2030-ra megfogalmazott energiapolitikai céljaihoz, amely szerint a közlekedésben - különösen a légiközlekedésben - növelni kell a megújuló energiaforrások arányát. A SAF technológia kulcsfontosságú elem az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának csökkentésére irányuló stratégiájában. A szabályozási környezet ráadásul egyre erősebben ösztönzi a bioüzemanyagok arányának emelését, így a mostani kísérlet nemcsak technológiai, de piaci versenyképesség szempontjából is kulcsfontosságú.
Goran Plese, az INA finomító és marketing üzemeltetési igazgatója elmondta: "A pilot projekt megvalósítása megteremtette a feltételeket a bioalapanyagok folyamatos feldolgozásának jövőbeli bevezetéséhez. Ezzel a lépéssel az INA innovatívan és hatékonyan alkalmazkodik az új energiakorszak elvárásaihoz."
Az INA célja, hogy 2029-re befejezze az összes előkészítő lépést, és kereskedelmi mennyiségben is elérhetővé tegye a fenntartható repülőgép-üzemanyagot. Ez nemcsak Horvátország, hanem a régió számára is stratégiai jelentőségű, hiszen a közép-európai légiközlekedési infrastruktúra jelentős szereplője lehet egy megbízható, zöld SAF-ellátó.