Hirdetés
. Hirdetés

Japán nagyon szeretne beszállni a nagy űrbizniszbe, de új rakétája ennek egyelőre ellenáll

|

Egy sikeres indítással a japán rakéta az Európai Űrügynökség új, olcsóbb Ariane 6-os hordozórakétájának az év végére tervezett indítását megelőzve jutott volna fel a világűrbe.

Hirdetés

Japán új, közepes teherbírású rakétája kedden kudarcot vallott bemutatkozó repülésén, miután a hordozórakéta második fokozatának hajtóműve nem gyulladt be megfelelően. Ez pedig azt jelenti, hogy a szigetországnak egyelőre nem sikerül csökkentenie az űrbejutás költségeit, és versenybe szállni az Elon Musk-féle SpaceX-szel.

Az 57 méter magas H3 rakéta, Japán első új modellje három évtized óta, zökkenőmentesen emelkedett fel a Tanegashima űrkikötőből - derült ki a Japán Űrkutatási Ügynökség (JAXA) élőben adásából. Az űrbe érve azonban a rakéta második fokozatának hajtóműve nem gyulladt be, így a misszió irányítói 14 percnyi repülés után kénytelenek voltak megsemmisíteni a járművet - számolt be a Reuters.

"Úgy döntöttek, hogy a rakéta nem tudja befejezni a küldetését, ezért elküldték a megsemmisítési parancsot" - áll a JAXA közleményében, amelyből kiderült, hogy a törmelék a Fülöp-szigetektől keletre az óceánba zuhanhatott. A mostani sikertelen kísérlet egy múlt hónapban meghiúsult indítást követett.

Hirdetés

Keiko Nagaoka tudományos és technológiai miniszter nyilatkozatában közölte, hogy a kormány munkacsoportot hozott létre a nagyon sajnálatos kudarc kivizsgálására. "Ez komoly hatással lesz Japán jövőbeni űrpolitikájára, űrvállalkozásaira és technológiai versenyképességére" - mondta Hirotaka Watanabe, az Oszakai Egyetem űrpolitikában jártas professzora.

A H3 az ALOS-3 katasztrófavédelmi földmegfigyelő műholdat szállította, amely egy kísérleti infravörös érzékelővel is fel volt szerelve, amelyet az észak-koreai ballisztikus rakétakilövések észlelésére terveztek. "A H3 rendkívül fontos az űrhöz való hozzáférésünk és versenyképességünk biztosítása érdekében" - mondta a JAXA elnöke, Hiroshi Yamakawa újságíróknak. Hozzátette, hogy a JAXA célja változatlanul az, hogy versenyképes hordozórakétát állítson szolgálatba.

A H3-at építő Mitsubishi Heavy Industries azt közölte, hogy a JAXA-val felmérik a rakétával kapcsolatos helyzetet, és nem nyilatkozott azonnal. Az MHI becslései szerint a H3 egy kilövésre jutó költsége feleakkora lesz, mint elődjének, a H-II-nek, ami segít üzletet nyerni a globális kilövési piacon, amelyet egyre inkább a SpaceX újrafelhasználható Falcon 9 rakétája ural. A vállalat szóvivője korábban azt mondta, hogy a japánok korábbi rakétáinak megbízhatóságára is támaszkodnak az üzletszerzésben.

A Center for Strategic and International Studies szeptemberben közzétett jelentésében a Falcon 9 alacsony Föld körüli pályára történő indításának költségét kilogrammonként 2600 dollárra becsülte. A H-II megfelelő árcédulája 10 500 dollár. A keddi sikeres indítással a japán rakéta az Európai Űrügynökség új, olcsóbb Ariane 6-os hordozórakétájának az év végére tervezett indítását megelőzve jutott volna fel a világűrbe.

A 3D-nyomtatott alkatrészeket is tartalmazó, egyszerűbb és olcsóbb új hajtóművel hajtott H3-at arra tervezték, hogy kormányzati és kereskedelmi műholdakat emeljen Föld körüli pályára, és ellátmányt szállítson a Nemzetközi Űrállomásra. Japán és az Egyesült Államok közötti, egyre mélyülő űrkutatási együttműködés részeként a H3 végül rakományt fog szállítani a Gateway holdi űrállomásra is, amelyet az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA tervez megépíteni a Holdra eljutó emberek, köztük japán űrhajósok kiszolgálására.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.