Hirdetés
. Hirdetés

Programozásban és külföldön is jártas a sikeres IAM szakember

|

Digitális világunkban a felhasználók azonosítása és hozzáférési jogosultságaik kezelése egyre fontosabb szerepet kap és a biztonság kulcselemévé válik az élet minden területén. A feladatot ellátó IAM megoldások bevezetéséhez sokoldalúan felkészült szakemberek kellenek, akiket a vállalatok házon belül ritkán, sokkal inkább olyan nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező informatikai cégeknél találnak meg, mint a Sysdata PSE.

Hirdetés

Napi munkájuk során a felhasználók párhuzamosan több alkalmazást használnak, de ha minden rendszerbe külön kellene bejelentkezniük, az ugyancsak körülményes lenne, és egyértelműen a munkahatékonyság rovására menne. Az Identity and Access Management (IAM) megoldásokra épülő, egypontos (single-sign-on, SSO) bejelentkezéssel ez szerencsére elkerülhető. Az IAM rendszer lehetővé teszi, hogy a vállalati portálon történő, egyszeri sikeres azonosítás után a felhasználó az ahhoz kapcsolt alkalmazásokat további azonosítás nélkül használja - méghozzá azokat, amelyekhez a beosztásából, feladatköréből adódóan hozzáférést kapott. Az IAM ugyanis a legtöbb esetben a felhasználók jogosultságait is ellenőrzi és érvényre juttatja.

Hirdetés

Kevesebben tudják, hogy egy IAM rendszer nem csak a biztonság területén jelent nélkülözhetetlen támogatást egy cég életében, hanem a költséghatékonyság szempontjából is fontos szerephez jut. Minél előbb kezdhetik meg munkájukat az újonnan belépő alkalmazottak, a vállalat annál több időt és pénzt nyer. A beléptetés (on-boarding) folyamata a munkavégzéshez szükséges eszközök és hozzáférések rendelkezésre bocsátásával gyorsítható fel. Ha az adminisztrátorok ezt kézi úton végzik, az nemcsak az átfutás időigényét, hanem a hibás vagy következetlen adatbevitel kockázatát is növeli. Egy IAM rendszerben viszont elég egyszer felvenni az alkalmazottak törzsadatait, és a megfelelő jogosultságok hozzáadásával azok máris hozzárendelhetők a különböző rendszerekhez. Ugyanilyen hatékonyan és megbízhatóan menedzselhető a külső felhasználók, például a beszállítók azonosítása és hozzáférése is.

Fotó: Stefan Schweihofer

Az IAM szoftverek használata iparágfüggetlen, a kórházakban ugyanakkora szükség van rájuk, mint a bankoknál, a hivatalokban vagy az autógyárakban. Az iparágak digitális átalakulása miatt az elmúlt években még inkább fókuszba kerültek ezek a megoldások, és a trend a jövőben is folytatódni fog. Az automatizált eszközök és rendszerek millióit összekapcsoló dolgok internetének (internet of things, IoT) kibontakozásával minden eddiginél fontosabbá válik, hogy ki, mihez férhet hozzá, és mit tehet meg, milyen adatokat és tartalmakat érhet el, milyen utasításokat adhat, tranzakciókat végezhet. A jogosulatlan hozzáférés következményei ugyanis szó szerint végzetesek lehetnek.

Sokoldalú tanácsadó biztos informatikai tudással

Minél több vállalati felhasználó dolgozik egyre több alkalmazással és szolgáltatással, az adat- és tartalomelérés IAM megoldással történő, automatizált szabályozására, az adatkonzisztencia megőrzésére, a műveletek átlátására és auditálásra annál nagyobb szükség lesz a törvényi szabályozásnak megfelelő működéshez.

A Sysdata PSE Kft. IAM csoportjában dolgozó szakemberek ehhez több ismert gyártó vonatkozó termékeit vezetik be és támogatják hosszú távon az ügyfeleknél. Professzionális szolgáltatásokat adnak, amelyek messze túlmutatnak a puszta beüzemelésen vagy egy élő rendszer technikai támogatásán. Konzulensi munkájuk már az új szoftververziók megjelenésével kezdődik, az értékesítőket például az ajánlatadásban segítik a felmerülő technológiai kérdések megválaszolásával.

Bár az IAM tanácsadók klasszikus értelemben véve nem szoftverfejlesztők, biztos informatikai, programozói tudással bírnak. A vállalatok többségénél ugyanis az IAM termék dobozos változata nem fedi le teljes egészében a felmerülő, összes igényt, ezért további funkciókra van szükség, amelyek a szoftver testreszabásával alakíthatók ki. A konzulensek a telepítés és konfigurálás mellett a megfelelő IAM architektúra kialakításában, az integrációhoz szükséges konnektorok elkészítésében, a webes és grafikus felületek testreszabásában, a megoldás tesztelésében is segítik az ügyfeleket - akiket később sem hagynak magukra. A bevezetett IAM termékekhez adott technikai támogatás keretében részt vesznek a szoftver karbantartásában, frissítésében, igény szerinti, további konfigurálásában, illetve a szükséges változtatások megvalósításában, a felmerülő hibák elemzésében és javításában, kapcsolatot tartva a termék szállítójával is.

Minthogy az IAM szakértők kiképzése költséges és időigényes, a vállalatok zöme nem saját IAM csapattal dolgozik, hanem külső szakembereket hív segítségül, akár rövid, akár hosszabb távra tervez. A Sysdata PSE IAM területen dolgozó kollégáinak napi munkájába ezért beletartozik az utazás is, mivel gyakran keresik fel személyesen a cég német, svájci vagy más, nyugat-európai, például angliai vagy holland ügyfeleit.

Míg a klasszikus értelemben vett szoftverfejlesztő akár éveken keresztül a cég ugyanazon telephelyén, ugyanabban az irodában ül, és ugyanazokkal a kollégákkal dolgozik nap mint nap, egy IAM konzulens életében a munkavégzés helye és a kollégák köre is változik, mivel munkaidejének egy részét Budapest helyett például Münchenben, közvetlen munkatársai helyett az ügyfél szakembereivel tölti.

De egy konzulensnek nem csupán úti okmányát és Java-programozói tudását kell mindig készenlétben tartania. Ugyanilyen fontos, hogy a tanácsadó kész legyen az ügyfeleknél nemcsak az IAM, hanem akár az informatika alapjait is türelemmel elmagyarázni. Technikai tudás mellett ehhez megfelelő puha készségekkel (soft skill), személyiségi adottságokkal is rendelkeznie kell. Tegyük fel, hogy egy svájci banknál egy infrastruktúrát érintő javítástelepítés rendszer-összeomláshoz vezetett, és az IAM rendszer adatbázisában minden technikai megelőző intézkedés ellenére adatvesztés lép fel. Legyen bármilyen jó technikai szakember a konzulens, akkor és ott sokat nyom a latban, hogy miként lép fel az ügyfélnél, hogyan tudja támogatni a krízishelyzet megoldását.

Bármilyen technológiai konzulensi pozícióban helyezkedne el valaki, annak nemcsak technológiai tudását kell naprakészen tartania, hanem az idegen nyelv(ek) használatában és a puha készségek erősítésében is nap mint nap feljődnie kell, nyitottan a sok utazással, sok kommunikációval, sok tanulással járó, éppen ezért változatos és vonzó munkára.

A Sysdata PSE (Program and System Engineering) Kft. szoftverfejlesztéssel és szoftverfejlesztési projektek teljes körű lebonyolításával foglalkozó magyarországi vállalat. Egykori anyavállalata, a Siemens AG Österreich, majd az osztrák Siemens Convergence Creators megbízásainak keretei között elsősorban a világpiacra dolgozik, de információtechnológiai, szoftverfejlesztési és rendszertámogatási munkákban a hazai piacon is számottevő a jelenléte.

A Sysdata PSE Kft. 1991 óta van jelen Magyarországon. 1993-ig a Siemens Telefongyár Kft. fejlesztési osztályán, 1993 és 2003 között Sysdata Kft. néven, majd 2003. október 1-jétől Siemens PSE Kft.-ként végez kutatási és fejlesztési tevékenységet. 2015 júliusától a vállalat Sysdata PSE Kft. néven folytatja tevékenységét.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.