Hirdetés
. Hirdetés

S közben szól a rock and roll

|

Aki járt már rockfesztiválon, tudja, hogy e műfajban komoly műszaki teljesítmény kell a szórakoztatáshoz. De kevesen gondolnák, hogy nagyvállalati szintű informatikai és távközlési háttér nélkül egy napot sem élne túl a rendezvény. Viczián-Dombai Róbert, a Sziget Kft. informatikai vezetője segített áttekinteni, mi folyik a fesztiválozás high-tech gépházában és edényrendszerében.

Hirdetés

Egy koncert technológiai szükségletével kapcsolatban a laikus látogató legfeljebb efféle tételeket sorolna fel: hangszerek, erősítők, keverőpultok, fény- és látványrendszerek, effektet kezelő számítógépek – és hadd szóljon! E színpadi lista azonban csak a jéghegy csúcsa. Ráadásul egy több napos és sokhelyszínes fesztiválnál a szükséges technológia mennyisége ugrásszerűen megnövekszik, hiszen nemcsak arról kell gondoskodni, hogy szóljon a zene, hanem többtízezer ember szerteágazó igényeinek egy időben való kiszolgálásáról, biztonságáról és zavartalan mozgásáról is, nem beszélve a helyszín közelében élők nyugalmának megóvásáról. Ennek megfelelően a Sziget IT-részlege számára a legfontosabb területek a biztonsági irányítási központ, a készpénz nélküli fizetési rendszer, a beléptető rendszer, illetve az adatáramlás gerincvonalát adó multimódusú optikai szálak üzemeltetése.

„Minden alkalmazásunk, rendszerünk a rendezvényeinkre szabott. Van, amit mi fejlesztettünk le és csak mi használunk, és van, amit a speciális körülményeknek megfelelően átalakítva alkalmazunk. Egyikre sem mondható azonban, hogy hasonlítana bármilyen klasszikus céges hálózatra vagy vállalatirányítási rendszerre, mivel a mi területünk egyszerre szűk (hiszen viszonylag kevés vállalkozás dolgozik a fesztiváliparban), másfelől azonban nagyon is szerteágazó. E rendszerek segítségével zajlik tulajdonképpen minden tevékenységünk: a beléptetés, a jegyértékesítés, az akkreditálás, a fényképes „pass”-ok és saját riportjaink kezelése is. Természetesen vannak más egyedi megoldásaink is, mint az automatikus zaj-limitáló rendszer, a fesztiválkártya-rendszer vagy a pénzügyi rendszer. Jól mutatja a specializáltság hatását, hogy egyáltalán nincs sokféle termékünk (tulajdonképpen csak belépőket árulunk), de abból a Szigetre akár 100 különböző félét is tudunk produkálni” – mondta Viczián-Dombai Róbert, a Sziget Kft. informatikai vezetője.



Tömegigényre építve
Több technológiai alvállalkozóval dolgozunk együtt. Többek között a hálózatépítő, internetszolgáltató ACE Telecommal, a Metapay készpénz nélküli fizetési rendszert szállító Meta MPI-vel, az IT-szolgáltató CRS Informatikával. Továbbá mind a három mobiloperátor jelen van a fesztiváljainkon, idén már kifejezetten az adatkommunikációra helyezve a hangsúlyt, hiszen a látogatók 95 százaléka internetet és web2-es szolgáltatásokat használ. A kisebb rendezvényeken (például a Volton vagy a Balaton Soundon) ezért 6-8 RRU-t helyeznek el, a Sziget fesztiválon pedig 30-32 darabot – így képesek kiszolgálni a csúcsidőben jelen lévő 70-80 ezer látogató forgalmát. A Remote Radio Unit (RRU) ugyanis kulcseszköz a tömegrendezvényeken: segítségével sokszorta többen léphetnek fel az adott területen a mobilhálózatra.

Olyan kiemelt eseményeken, mint a Sziget fesztivál, ahol rengeteg ember zsúfolódik össze, nagy figyelmet kell fordítani minden történésre, váratlan vagy előre jelezhető változásra, programozott eseményre, hogy megelőző lépéseket lehessen tenni, vagy szükség esetén be lehessen avatkozni. E felügyeleti munka szálai futnak össze a biztonsági irányítási központban, amely operatív feladatait egy saját zárt kommunikációs hálózat segítségével látja el. A központból a különféle hatóságok, szervezetek (rendőrség, katasztrófavédelem, egészségügyi szolgálat stb.) megfigyelhetik a különböző helyszíneket, s ha kell, gyors döntéseket hozhatnak, intézkedéseket indíthatnak el, és koordinálni tudják a lépéseiket. „Nem feltétlenül kell valami rosszra gondolni, de egy kültéri rendezvényre még az időjárás is komoly hatással lehet. Az irányítási központban a munka körülményei nagyon szigorúak, minden telefonbeszélgetést digitálisan rögzítünk és minden kommunikációt logolunk, hogy a folyamatok szükség esetén visszakövethetők, elemezhetők legyenek” – hallottuk Viczián-Dombai Róberttől.

Ki jön be és ki megy ki?
Nem meglepő, hogy a rockfesztiválok, a szórakoztató tömegrendezvények lényegüknél fogva nagyon vonzóak, így igen sokan szeretnének ezekre bejutni. Gondoskodni kell róla, hogy ezt csak azok tehessék meg, akiknek érvényes jegyük van -- nem csupán a bevétel miatt, hanem biztonsági és ellátási szempontból is. A jegyértékesítést, akkreditálást és beléptetést éppen ezért egyetlen rendszerbe integrálták. A riportokból pedig pontosan nyomon követhető a forgalom – azaz mennyi az eladott bérlet, hány jegy fogyott, milyen hosszúak a beléptetési idők, milyen időszakban hányan lépnek be, vagyis mikorra várható teltház.

Tovább folytatódnak a fejlesztések e területen: egy RFID-alapú megoldás sokat segítene abban, hogy ne csak azt tudják, mikor kell kitenni a „Megtelt!” táblát a rendezvények kapujára, hanem a kerítésen belül lévők mozgása is követhető marad (pontosan hányan lépnek be, hányan távoznak az egyes szektorokból), azaz pontosan mérve, hogy hol hányan tartózkodnak. Ez a fejlesztés jövőre már működőképes lesz, idén azonban még lokálisan telepített lézeres számlálókkal dolgoznak. A rendezvényhelyszínek kapacitása ugyanis korlátozott, így ha egy sátorban már ezren vannak, ahol ez a befogadóképesség felső határa, akkor oda biztonsági okokból már senki sem léphet be, amíg valaki más ki nem jön.

Nagyon fontos szerepet tölt be a rendezvények zavartalan működésében a hatékonyan működő belső kommunikációs hálózat. Bármilyen meglepő, ennek fő eszköze a hagyományos e-mail és a digitális URH. Az utóbbi az operatív munkában különösen fontos az építés első pillanatától fogva, mert a kommunikáció nagyon direkt és a reakció azonnali. A kommunikáció 80 százaléka URH csatornán zajlik. A beszélgetések visszahallgathatók, így semmilyen információ nem sikkadhat el.

Ez a kommunikáció annyira pontosan naplózható, hogy annak alapján akár a költséghelyek megterhelése is megtörténhet a könyvelésben. Ehhez elég, ha a jogosult személy megadja a költséghely kódját. E mellett működik az Avaya által szállított VoIP-hálózat is, amely nem csak a belső célokat szolgálja, hanem például a rendezvényekkel kapcsolatos észrevételek összegyűjtését is. Minden fontosabb bejelentési pontnál és felületnél naplózzák és rögzítik az eseményeket. Ez a VoIP-rendszerben egyszerűbb és kezelhetőbb, de hagyományos eseményleírás is történik. Ennek oka, hogy a klasszikus CRM-re egyelőre nincs erőforrásuk. Külsős cégek és kérdezőbiztosok által begyűjtött információkat dolgoznak és használnak fel a szolgáltatások továbbfejlesztéséhez. De a meglévő rendszereken beérkező összes reklamációt, megjegyzést logolják.

A belső informatikai feladatok nagyon fontos része a rendezvényhelyszínek megtervezése. Habár az események évről-évre ismétlődnek, sohasem ugyanolyan elrendezésűek. Ezért a GPS koordináták alapján felviszik az applikációkba a különböző objektumok elhelyezkedését, így a felhasználók könnyedén megtalálják a keresett helyeket, hogy melyik koncert hol lesz, hol vannak a különféle szolgáltatások, vagy merre lehet a sátruk, amelyet nem lelnek a sötétben.

Könnyű élet appokkal
Szintén egyre fontosabb szerepet töltenek be a fesztiválozók életében az okostelefonok és a rajtuk futó applikációk, hiszen rengeteg szolgáltatás ezeken keresztül érhető el. A Sziget egyelőre az Android és iOS bázison működő alkalmazásokat támogatja. Például a jegyértékesítés, a kedvencekről szóló információk, a mindig frissen tartott program, a fesztiválesemények megosztása stb. elérhetők az appok segítségével. Sőt már a vauchert sem kell kinyomtatni az online vásárlás után, hanem az okostelefonba elmentett QR-kóddal (egyelőre csak iOS PassBookkal) is be lehet lépni. Minap a fizetési rendszerek főpróbája is megtörtént, amikor az összes bank Mastercard PayPass termékeit kipróbálták, teljes sikerrel.

A rendszerek működését távfelügyelettel ellenőrzik, a hangerő limitálásától a készpénz nélküli fizetési rendszerekig. Például ha a POS terminálok vagy bármely másik egység meghibásodik vagy leszakad a hálózatról, azt azonnal érzékelik, és a műszaki beavatkozó egységek haladéktalanul a helyszínre indulnak a hiba elhárítására.

Az adatok java optikai szálakon áramlik. A Sziget kivételével minden rendezvényen nulláról építik fel a hálózatot, aztán a végén le is bontják. A Szigeten viszont egy állandó – jelenleg 22 kilométeres – rendszer szolgál, amelyet éppen most újítottak fel teljesen. Részben ez is szükséges volt, hogy a Szigetről idén is legyen streaming. Tavaly a Youtube-bal működtek együtt, s az elvárt magas szintű kép- és hangminőség szavatolása óriási kihívás volt. Az idén a Ustreammel van megállapodásuk, s a múlt évi tapasztalatok alapján idén már nem jelent nagy falatot a jó minőségű szélessávú webes közvetítés.

Egy budai lakás ára
Mintegy 850 darab aktív eszközt – hálózati berendezést, PC-ket, notebookokat, tableteket, okostelefonokat és speciális készülékeket – használnak a Sziget rendszereinek működéséhez. Az informatikai részlegnél általában 80 fő dolgozik a fesztiválszezonban (részben műegyetemisták), de ebben még nincsenek benne az alvállalkozók emberei, akik még ugyan ennyien lehetnek. Minden nagyobb IT-egységnek külön irányítása is van. Már a rendezvény előtt (beleértve a banki partnereket is) 0-24 órás ügyeleti rend működik, amit egészen az utolsó végpont megszűnéséig fenntartanak. „A társaság éves informatikai és kommunikációs büdzséjéből már lehetne venni egy jó budai házat” – határolja be a nagyságrendet Viczián-Dombai Róbert.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.